SYKKEL-ENTUSIAST: Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) ruller ut flere bysykler og én mil med ekstra sykkelvei i Oslobudsjettet for 2017. Foto: Trond Solberg VG

Oslobudsjettet: Dyrere buss og bane, flere sykler, økte bompriser og færre P-plasser

MDG-Lan: Grønt skifte i Oslobudsjettet

Enda flere bysykler, én mil mer med sykkelvei og flere buss- og baneavganger - utgjør Oslo-byrådets satsing på samferdsel i 2017-budsjettet. Men både bompasseringer og Ruter-billetter blir dyrere.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Onsdag klokken 12 legger byrådet fram sitt budsjett, der det legges opp til en passasjervekst på 10 prosent på kollektivtrafikken i hovedstaden.

VG har fått kjennskap til byrådets hovedgrep i samferdselssektoren, og miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er spesielt stolt av det legges til rette for mer kollektiv- og sykkeltrafikk - og mindre biltrafikk.

Les også: Jeanette må ut med 12.000 ekstra i året (krever innlogging)

– Hovedgrepet er at vi setter fart på det grønne skiftet i byen vår. Det skal bli lettere å kjøre kollektivt, sykle og gå. Satsingen på kollektivtrafikk er 79,5 millioner kroner større enn i år, sier Berg til VG.

Les også: Ønsker femdoblet bompris på ekstreme utslippsdager

Tiltakene:

• Byrådet foreslår høyere frekvens, altså flere avganger i kolletivtrafiken. Dette vil skje både på viktige pendlerruter og på kveld og i helgene, ifølge byråden.

• I 2017 planlegges det å åpne minst 10 km ny sykkelvei og sykkelfelt. Dette er omtrent det samme som i 2016, og tre ganger mer enn 2015 (3,5 km).

• Bysykkelordningen skal utvides - med enda flere bysykler og utlåns-stasjoner.

• Antall parkeringsplasser for biler skal reduseres med 1300, blant annet for å gi plass til sykkelfelt.

• Som følge av Oslopakke 3-avtalen fra før sommeren, vil billettpris i Ruter-systemet øke med 4-5 prosent pluss normal prisstigning.

• Passeringer i bomringen vil fra 1. mars 2017 koste 43 kroner for bensinbiler og 48 kroner for dieselbiler (32 kroner i dag). Og etter planen skal prisen økes i rushtidene til 53 kroner for bensinbiler og 58 kroner for dieselbiler. Dette er også en følge av Oslopakke 3-avtalen med Akershus fylkeskommune og staten.

Les også: Gigantkamp om bussruter i Oslo

Konkret prisnivå senere

– Jeg ønsket ikke å øke prisene, men måtte akseptere en liten økning for få på plass en historisk satsing på kollektiv og sykkel i Oslo-området. Nå venter vi på en beregning fra Ruter om hva som vil være riktig prisnivå på de ulike billettypene. Men i Oslopakke 3-forhandlingene var vi enige om at de som reiser ofte, i størst mulig grad skal vernes, sier Berg til VG.

Hun minner om at det var Høyre som gikk inn for en økning i kollektivprisene i de tidligere Oslopakke 3-forhandlingene.

I det rødgrønne Oslo-budsjettet vil byrådet også legge inn de første kronene til endelig planlegging av traseen for Fornebubanen, som skal gå fra Majorstua via Skøyen til Fornebu.

Ifølge VGs opplysninger vil imidlertid de store kollektiv-pengene i 2017 settes av til nytt signalanlegg for T-banen, noe som har vært ønskelig over mange år.

Byrådet varsler også at de vil prøvekjøre elektriske fjord-ferjer så snart det lar seg gjøre. Det er aktuelt å teste el-ferje både til Nesodden og til øyene i Indre Oslofjord, og målet er at alle disse passasjerferjene skal være utslippsfrie senest i 2020.

Tidligere samferdselsbyråd Guri Melby (V) mener hennes etterfølger ikke må fraskrive seg ansvaret hun har for å legge frem et budsjett med økte kollektivpriser.

– Nå er det Lan og MDG som er på vakt. Så nå må de ta ansvar for at de setter opp kollektivprisene. Dette handler om å sitte med makten, det innebærer at de må stå til ansvar for det budsjettet de legger frem, sier Melbye som var fagbyråd i to år før Lan Marie Nguyen Berg overtok i fjor.

Det vil være første gang på ti år at kollektivtakstene øker mer enn den årlige prisveksten, ifølge Melby.

Nye, store prosjekter

De ekstra pengene prisøkningen bringer inn, skal ifølge byråden gå til store prosjekter som ny sentrumstunnel for T-banen, Fornebubanen og innkjøp av nye trikker.

Tilsammen vil byrådet mer enn doble investeringene i t-bane og trikk de neste fire årene til om lag 5 milliarder kroner.

Byrådets mål er at prisen på månedskort i størst mulig grad skal skjermes fra prisoppgangen.

SKAL RUSTES OPP: Blant investeringene som prioriteres, er ny sentrumstunnel for T-banen. Foto: Thomas Brun NTB scanpix

Lan Marie Nguyen Berg er spesielt stolt av at sykkelsatsingen viser seg å være vellykket.

– Vi har tall som viser at hittil i år har syklingen i Oslo økt med 17 prosent fra i fjor. Bysykkelordningen har blitt en suksess, derfor utvider vi denne neste år, sier Berg til VG.

Ruter: Slik reiser du i fremtiden

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder