I BRANN: Flyet brant i lang tid etter at det skled utfor rullebanen. Foto: VG-tipser

Norsk kaptein så dødsflyet lande: - Kapteinen hoppet ut av flyvinduet

STORD/OSLO (VG Nett) Sven Erik Strandberg stod på bakken og så dødsflyet lande. Kort tid etter flybrannen snakket han med Atlantic Airways-kapteinen.

ARTIKKELEN ER OVER 12 ÅR GAMMEL

Sven Erik Strandberg er også pilot og basesjef i Atlantic Airways. Tirsdag morgen landet han bare få minutter før flyulykken på den samme rullebanen med akkurat den samme flytypen - BAE-146/200.

De tre som var savnet etter flyulykken er funnet omkommet i vraket. De 13 andre som var om bord i flyet klarte å redde seg ut av flyet før det tok full fyr etter å ha kjørt ut av rullebanen kl. 07.35 i morges. Ingen av disse skal ha pådratt seg alvorlige skader, men er sendt til sykehus for behandling av blant annet brannskader.

BILDESPESIAL:Passasjerfly skled av rullebanen

SÅ DØDSFLYET: Sven Erik Strandberg så Atlantic Airways-flyet lande. Foto: Jostein Matre

Ifølge Strandberg var forholdene ekstremt gode på Stord Lufthavn da ulykken skjedde. Da Strandberg hadde landet sitt eget fly snudde han seg og så sin færøyske kollega i luften med 16 personer om bord.

Rute RC610 hadde lettet fra Sola klokken 06:47. Etter ruten skulle flyet ha lettet 06:40. Det var på vei mot landing på Stord for å plukke opp flere passasjerer. Alt så helt normalt ut for Strandberg som stod og så på at flyet nærmet seg asfalten.

- Det var en helt normal innflyging og touchdown. Jeg så ingenting unormalt, sier Strandberg til VG Nett.

Kjørte av rullebanen

Strandberg trodde alt var normalt, og snudde ryggen til. Men klokken 07.35 kom en flyvertinne løpende og ropte om røyk. Strandbergs kollega hadde

mistet kontrollen over flyet - og maskinen kjørte av rullebanen.

Foto:

Det skled ned en skråning mot sjøen. Flyet begynte umiddelbart å brenne. Flere vitner har fortalt til VG Nett om flere meter høye flammer, mye røyk og høye smell.

- Det eneste jeg ser er flyhalen. Resten er bare røyk og flammer, opplyser et vitne til VG Nett.

Det ble satt i gang en enorm redningsaksjon med alle tilgjengelige ressurser, ifølge politiet. Et seakinghelikopter og to luftambulanser, ambulanser samt brann- og redningskorps. Brannen ble slukket flere timer senere.

13 personer klarte å redde seg ut av flyvraket før flammene tok overtaket. Tre av dem er sendt til Haukeland sykehus brannskadeavdeling. Ingen skal være alvorlig fysisk skadet. Den færøyske kapteinen var én av de som berget livet i den svært dramatiske ulykken.

- Jeg snakket med ham. Han hadde klart å hoppe ut av det ene flyvinduet. Han var i sjokktilstand, og klarte ikke å si noe mer, forteller Strandberg.

Kapteinen skal ha forklart at også copiloten klarte å komme seg ut - men dette er ikke bekreftet. Informasjonsdirektør i Aker Kværner, Torbjørn Andersen, sier til VG Nett at alle passasjerene om bord var ansatte eller innleide til å jobbe i Aker Kværner.

Uforståelig

Strandberg har fløyet den samme flytypen siden 1991. Han har selv aldri hatt problemer med flyet - og mener at alle piloter kunne ha landet på Stord under dagens forhold. Det var fuktig bakke på rullebanen, men dette skal ifølge Strandberg ikke ha noe å si.

- Det er ikke noe problem å lande på 500 meter her i dag, mener Strandberg.

Han har ingen mulige forklaringer på hvordan ulykken kan ha skjedd. Heller ikke kapteinen skal ha fortalt hvordan ulykken skjedde.

Flyet bruker hjulbremser, spoilere og flapper når det bremser. Det reverserer ikke luftstrømmen, slik andre flytyper kan gjøre.

Det har vært to liknende ulykker med denne flytypen, hvor flyet ikke har rukket å stoppe på rullebanen. For en drøy måned siden måtte et fly fra Atlantic Airways nødlande på Bergen Lufthavn Flesland

med bremseproblemer. Se enoversikt over ulykkermed samme flytype her.

PÅRØRENDE KAN RINGE: 5286 8000 (Haugesund politikammer) eller 5340 2800 (Stord lensmannskontor)

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder