GIR BETALTE RÅD: Gro Harlem Brundtland har fått skarp kritikk for at hun sitter i ernæringsrådet for PepsiCo. Lønnen hun får fra brusgiganten vil hun ikke oppgi. Foto: Espen Rasmussen Foto:

Pepsi-Gro nekter å snakke om lønnen

Men kollegene får 275 000 kr. i året

Gro Harlem Brundtlands Pepsi-kolleger får 275 000 kroner i året for innsatsen. Selv nekter hun å si hva hun har i lønn fra brusgiganten.

ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL


Av LARS MAGNE SUNNANÅ og BJØRN HAUGAN
- Det kommenterer vi ikke, sier Brundtlands pressetalsmann Jon Mørland.

- Hun vil ikke si noe som helst om hva hun får fra Pepsi?

- Nei, absolutt ikke.

Men andre medlemmer i den eksklusive komiteen har vært mer åpne om sin godtgjørelse. David A. Kessler ved University of California har rapportert inn en inntekt på 50 000 dollar, eller 275 000 kroner fra PepsiCo.

Da den tidligere britiske helseministeren Alan Milburn ble valgt inn i mai, ble godtgjørelsen også oppgitt til 275000 kroner.

Pepsi sier selv at komiteen samles fire ganger i året. Det gir en godtgjørelse for medlemmene på nesten 70 000 kroner for hvert møte.

Svekket troverdighet

Stortingsrepresentant Olav Gunnar Ballo (SV) mener også Brundtland må fortelle hva hun får fra Pepsi.

- Det bør hun absolutt. Hun må være helt klar på hva hun får i godtgjørelse. Det er åpenbart.

- Hvis man får 275.000 kroner i året for å stille på fire møter hos Pepsi, er det ren produktprofilering for selskapet. Det de betaler henne for er ikke å gjøre en jobb, det er for å kunne bruke navnet hennes knyttet mot hennes tidligere posisjon som leder for Verdens helseorganisasjon og ingenting annet, sier han.

Brundtland har fått skarp kritikk for at hun sitter i ernæringsutvalget til brusgiganten.

Flere norske ernæringseksperter mener hun svekker sin troverdighet i kampen mot sukker, når hun selv sitter midt inne i en av de største produsentene av sukkerholdig drikke.

Brundtland har sittet i utvalget i over tre år.

- Mest positive

Informasjonsdirektør Kristin Stormanger i PepsiCo Norden har undersøkt hva Brundtland og utvalget har engasjert seg i.

- Jeg har pratet med våre folk i USA som sier at det spesielt har vært på to områder: Hun og utvalget har jobbet mye med å redusere transfettet i våre snacksprodukter og bytte dem ut med flerumettet fett.

I Norge er ikke vi veldig kjent som snacksprodusent, men vi er en av de største i USA, så derfor har den innsatsen vært viktig, sier hun.

- Den andre saken utvalget har jobbet mye med er merking av mer sunne produkter, det vi kaller «smartspot». Det er et merke som bare de sunneste produktene får, sier hun.

Ville ikke intervjues

Brundtland ville ikke la seg intervjue av VG i går, men NTB har sitert henne på følgende:

- Det er nødvendig å samarbeide med store selskaper for å oppnå resultater. Vår erfaring i WHO var at PepsiCo var det mest positive og aktive i det samarbeidet vi den gang inviterte til for å følge opp våre viktige, faglige anbefalinger om en ny og bedre praksis omkring ernæring, sier Brundtland.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder