PÅ BANEN: Byråd Arild Hermstad (MDG) for miljø og samferdsel og Ap-representant i Oslo bystyre, Andreas Halse viste tendenser til smil og glede for avtalen mellom Oslo, Viken, Vegvesenet og Jernbandedirektoratet om finansiering av Fornebubanen onsdag. Skøyen stasjon, der politikerne står på perrongen, blir en viktig stasjon også på Fornebubanen. Foto: Tore Kristiansen, VG

Nærmere oppstart for Fornebubanen – venter på regjeringen

Styringsgruppen for Oslopakke 3 samlet seg onsdag om et nytt handlingsprogram som delvis sikrer finansiering av Fornebubanen. For fortsatt venter Oslo- og Viken-flertallet på regjeringen.

  • Frank Ertesvåg
  • Tore Kristiansen (foto)

– Nå mangler det bare at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) skriver under på sin del av avtalen, som innebærer at regjeringen følger opp sitt tidligere løfte om å finansiere 50 prosent av banen, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) til VG.

Han uttrykte forsiktig parlamentarisk jubel over at handlingsprogrammet er i boks da han møtte til fotografering på Skøyen stasjon sammen med Aps Oslopolitiker Andreas Halse onsdag ettermiddag.

TRASÉEN: Fornebubanen skal etter planen sørge for transport av ansatte og beboere i den svært folketette aksen mellom Majorstua/Skøyen i Oslo og Fornebu/Snarøya i Bærum. Banen skal også kobles på det øvrige T-banenettet i Oslo. Foto: Oslo kommune

– Vi er nødt til å ta opp mer lån for å sikre finansieringen av Fornebubanen, men både Oslo, Viken, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet er samlet om at det største baneprosjektet siden krigen nå må komme i gang, sier Hermstad til VG.

Han sier prosjektet er gryteklart, og har en økonomisk ramme på mellom 16 og 17 milliarder kroner. Handlingsprogrammet inneholder også satsing på sykkelveier i tillegg til banetiltakene.

– Dette vil gjøre Oslo til en enda bedre sykkelby, muliggjøre fem minutters avganger på alle Oslos T-banelinjer, og ikke minst at vi kan sette i gang med Fornebubanen, sier Hermstad.

Han oppfordrer Hareide til bli med på det første spadetaket for ny T-bane til Fornebu senere i år.

les også

Ap-Raymond om Ap-ja til E18: Bare trist

Andreas Halse (Ap) som i likhet med Hermstad er sterk motstander av en ny E18 i samme område som Fornebubanen er planlagt, har ingen sans for at regjeringen har forsøkt å koble fremdriften av motorveien og banebyggingen økonomisk og politisk.

– Nå har Oslobyrådet og fylkesrådet i Viken gjort det som står i vår makt for at Fornebubanen blir finansiert og kan påbegynnes til høsten. Nå er det samferdselsminister Hareide og regjeringen det står på for at de tar sin del av regningen, som tidligere lovet, sier Aps talsperson for samferdsel i Oslo kommune, Andreas Halse til VG.

Han minner om at der er et år siden byvekstavtalen ble inngått mellom lokale myndigheter og staten om en ny baneløsning til Fornebu. Nå er det på tide å komme i gang med et prosjekt som Oslo og Bærum har ventet på i snart 20 år, mener Halse.

les også

Fullt brudd om ny E18 - Hareide: Kan få dramatiske følger

Dere legger press på regjeringen og Hareide?

– Ja, de fire regjeringspartiene har gått til valg på at ny Fornebubane skulle komme. Nå må de levere.

– Men dere vil ikke gjengjelde en statlig økonomisk garanti til Fornebubanen med en nødvendig lokal økonomisk garanti til en ny E18 i samme område?

– Nei, og det er et stort problem med en ny E18 at det hverken er behov for den i dette området, eller at den løsningen som ligger der nå ikke er skikkelig utredet, svarer Halse.

Dine partifeller på Stortinget går inn for ny E18?

– Ja, det er synd at de ikke tar tilstrekkelige regionale hensyn i sin vurdering, svarer Ap-politikeren fra Oslo som tilhører partiets grønne side.

les også

Høyre-Sandra: Frykter full brems for ny E18

DIREKTØR: Bjørne Grimsrud er direktør for økonomi- og virksomhetsstyring i Statens vegvesen. Foto: Oda Leraan Skjetne, VG

Også direktør Bjørne Grimsrud i Statens vegvesen uttrykker glede for at partene har vedtatt et handlingsprogram. Men han mer enn antyder at finansieringen av ny E18 ennå ikke er i boks all den tid det ikke er gitt noen lokalt forankret finansiell garanti for motorveiutbyggingen som det nå er flertall for på Stortinget.

– Statens vegvesen er glad for at partene er blitt enige om et handlingsprogram for de neste fire årene, og at byggingen av Fornebubanen kan starte i høst, sier Grimsrud i en pressemelding.

les også

Staten punger ut: Fornebubanen er reddet

- Nå fortsetter dialogen med Viken og Oslo over sommeren, for om mulig å sikre finansiering av andre viktige samferdselstiltak i regionen, legger han til.

Endringer i bommene

Trinn 3 av bomtakstendringene, som startet i 2019, gjennomføres med virkning fra senest 1.januar 2021. Da innføres også et takstfritak for lette elektriske varebiler. Partene Oslo og Viken er enige at det er nødvendig med økt finansiering av porteføljen, og vil reforhandle Oslopakke 3-avtalen i løpet av 2022.

Forslaget til handlingsprogram skal videre behandles i Oslo bystyre og Akershus fylkesting før sommeren. Handlingsprogrammet blir de lokale partenes innspill til statsbudsjettet for 2021.

Les også

  1. Truer med Fornebubane-stopp om statlige penger uteblir

    Natt til lørdag 1. juni skrur Oslo på en ny bomring. Hver fjerde krone fra bilistene skal til Fornebubanen, men nå mener…
  2. Mener Frp truer Fornebubanen - ber Erna Solberg avklare

    Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) mener at Frp nå skaper en ny og dramatisk usikkerhet rundt Fornebubanen, og ber…
  3. Veidirektøren: Tvil om hvor mye staten skal betale av Fornebubane til 16 milliarder

    Veidirektøren er usikker på hvor stor andel staten skal betale av de 16,2 milliardene som T-banen til Fornebu skal koste.

Mer om

  1. Statens vegvesen
  2. E18
  3. Arild Hermstad
  4. Knut Arild Hareide
  5. Oslo kommune
  6. Bærum

Flere artikler

  1. Fullt brudd om ny E18 - Hareide: Kan få dramatiske følger

  2. Hareide står fast på E18-krav for å støtte Fornebubanen – full klinsj med Oslo og Viken

  3. Hareide optimist – nærmere løsning for ny E18

  4. Ap-Raymond om Ap-ja til E18: Bare trist

  5. E18-striden: Vedum ber Hareide droppe motorvei

Fra andre aviser

  1. Oslo og Viken enige om finansiering av Fornebubanen

    Aftenposten
  2. Hareide står fast på E18-krav for å støtte Fornebubanen – full klinsj med Oslo og Viken

    Aftenposten
  3. Notat om E18-striden: Kan miste 11 milliarder ved nei til motorvei

    Bergens Tidende
  4. Ingen enighet i E18-striden. Partene møtes igjen på mandag.

    Aftenposten
  5. Ny E18 gir arbeidsplasser og miljøvennlig samferdsel

    Aftenposten
  6. Dette er vinnerne og taperne etter slaget om E18

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder