TO OG TO I BREDDEN: Sykkelryttere i felt kjører to og to i bredden i Enebakk i Akershus. Foto:Ola Morken,

Krangel blant syklistene: Er det OK å sykle to i bredden?

Sykkel-leder mener syklist-talskvinne farer med vås

Sykkelryttere mener syklist-talskvinne Hulda Tronstad er helt på felgen når hun foretrekker to syklister etter hverandre fremfor to i bredden.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det var i VG torsdag at Syklistenes Landsforening og Tronstad tråkket til og kritiserte staten for de nye anbefalingene om at syklister bør kjøre to i bredden.

– Uttalelsene er det reneste vås, og tyder på manglende innsikt i hva sykling i Norge er. Norges Cykleforbund er meget glad for det klare rådet fra Statens Vegvesen, som slår fast at det er helt OK å sykle to i bredden, sier leder Jørn Michalsen i region Øst i sykkelforbundet til VG.

Les også:Krever at bilene holder større avstand

Raskere forbikjøringer

Han legger vekt på at når syklister ligger to i bredden ved siden av hverandre på landeveien, så trenger bilene kortere distanse og tid på å kjøre forbi.

BREDDE-TALSMANN: Sykkelrytter og leder i Norsk Cykleforbund Øst, Jørn Michalsen, foretrekker to og to i bredden. Foto:Ola Morken,

– Vi er meget glade for det klare rådet fra Statens Vegvesen, som slår fast at det er helt OK å sykle to i bredden. Å sykle to i bredden på landevei er lovlig, fornuftig og hensynsfullt. Å sykle i grupper er en viktig del av landeveissykling, og da er det sikrere å være to i bredden, argumenterer Michalsen.

Han har årevis med erfaring fra landeveien som sykkelrytter og som leder i syklistmiljøet. Michalsen mener landsforbundet bidrar til å gjøre det enklere å hate og i enkelte tilfeller - skade syklister.

Høyt konfliktnivå

Han mener at i stedet må konfliktnivået mellom syklister og bilister dempes. For det har lenge vært intenst.

– Bidrar ikke sykkeryttere til dette selv ved å sykle tre og fire i bredden også?

– Det kan hende det sees eksempler på det. Men vår anbefaling er krystallklar, nemlig to i bredden, svarer sykkel-lederen.

Hans egne medlemmer har opplevd både at bilister spruter spylervæske og sølevann på syklister. Og at bilister bråbremser for at syklister må foreta farlige bråstopp.

– Men mitt inntrykk er at 99 prosent av bilistene tar hensyn, legger han til.

REKKE-TALSKVINNE: Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening, foretrekker at syklistene kjører etter hverandre - èn etter èn. Foto:Jan Petter Lynau,VG

Kan unngå bilkø

Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening sa til VG torsdag at syklistene på mange veier skaper kø ved å sykle to og to i bredden.

– Da må syklistene ta ansvar. Dersom syklistene skaper kø, bør vi sykle èn og èn, understreket hun.

Tronstad er uenig i at hun skjerper konflikten mellom bilister og syklister ved å foretrekke sykling èn og èn etter hverandre.

– Ved å ta ansvar, gi fornuftige råd og bidra til samspill i trafikken demper vi konfliktnivået, og øker forståelsen for at syklister hører hjemme på veien, sier Tronstad.

Hun mener Michalsen i Cykleforbundet underslår at det er en vesentlig forskjell mellom konkurransesyklister og hverdagssyklister.

– Cykleforbundet må ta ansvar for å uttale seg om forhold som gjelder konkurransesyklister. Hverdagssyklister og feriesyklister sykler sjelden så mange sammen at rekka blir så lang at det øker forbikjøringstiden og -strekningen vesentlig, sier hun.

Tronstad mener imidlertid at alle syklister alltid må vurdere hastighet på veien, veistandard og trafikkmengde i sin adferd.

– Dette gjelder også når man skal vurdere om det skal sykles to i bredden eller en og en. Respekt for andre trafikantgrupper er vesentlig. Hvis du som syklist skaper kø, har du et ansvar for å slippe trafikk frem, sier Tronstad.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder