PÅSKE-NØTTER: Hvorfor vi feirer påske var for noen en hard nøtt å knekke. Dette til tross klarte Emile Nielsen Solheim å bestå testen. Foto: Marit Stensby

Hvorfor feirer vi påske?

(VG Nett) Jesus ble korsfestet på palmefredag og sto opp fra de døde på langtorsdag. Eller var det omvendt?

  • Rima Iraki

Artikkelen er over 13 år gammel

Aktiv i Oslo - aktiviteter for barn, unge og voksne i Oslo og AkershusPåskeThe domain www.caplex.no is registered by NetNamesVennskap | Ung.noPesach

Påsken er over oss alle. Tiden for påskeegg, påskekrim, påskeharer og påskeferie på fjellet. Men vet vi hvorfor vi feirer påsken?

- Et eller annet med Jesus, var i hvert fall det de fleste VG Nett spurte enige om.

VGTV:Se hvordan de svarte her!

Men hva som egentlig skjedde for nærmere 2000 år tilbake og hvorfor vi minnes dette i påsken, var det få som kunne svare korrekt på.

Mens noen svarte at det på «Palmesøndag var da Jesus hadde sitt siste måltid med disiplene sine», mente andre det var da «han sto opp fra de døde».

- Langfredag da forsvant han i hvert fall opp, var et annet svar blant Norges befolkning.

Men når var det egentlig Jesus spiste sitt aller siste måltid, ble korsfestet, for så å stå opp fra de døde?

Lidelse, død og oppstandelse

Ordet påske stammer fra navnet på den jødiske høytiden «pesach», som betyr «å gå forbi». Den ble feiret til minne om israelittenes utvandring fra Egypt.

I Norge og i store deler av den kristne verden, anses påsken som en av de viktigste religiøse høytidene. Påsken feires til minne om Jesu lidelse, død og oppstandelse, som forøvrig utspilte seg under den jødiske påsken.

Fra fastelaven til pinse

I forkant av påskefeiringen markeres fastetiden og den stille uke. Etter påskesøndag kommer påsketiden og den varer helt til pinse.

På det aller første kirkemøtet i Nikea i Bithynia i 325, vedtok biskoper fra hele verden at påskedagen deretter skulle inntreffe på den første søndagen etter første fullmåne etter vårjevndøgn. Til tross for at datoen for denne dagen varierer fra år til år, faller den kristne påsken stort sett innenfor perioden 22. mars til 25. april (ortodokse kirker i Øst-Europa regner på en annen måte, og derfor kommer deres påske noen uker etter).

I år faller påskedag på 8. april, men før denne feiringen kan finne sted, har påskefeiringen allerede blitt innledet med den stille uken. Her skal Jesu lidelse stå sentralt.

Hva skjedde når?

Palmesøndag: Innledningen til påskefeiringen begynner med palmesøndag. Det var på denne dagen at Jesus fra Nasaret kom ridende inn til Jerusalem på et esel, for å feire pesach, og ble hyllet med palmegreiner av folket.

Skjærtorsdag: Torsdag i den stille uke kalles skjærtorsdag. Navnet stammer fra det norrønne ordet «skira», som betyr å rense. I gammel tid ble alle de som var bannlyst fra kirken tatt inn igjen på akkurat denne dagen. I kristendommen feires denne dagen til minne om Jesu siste måltid - påskemåltiden han holdt for sine disipler. Jesus skal da ha visst at hans siste time var nær. Under måltidet tok Jesus et brød, delte det og gav det til sine disipler idet han sa: «Dette er mitt legeme, som gis for dere». Deretter tok han vinen og sa «dette er mitt blod som utøses for dere». Slik innstiftet Jesus nattverden. Kort tid etter den samme kvelden ble han tatt til fange av sine motstandere.

Langfredag: Dagen derpå ble Jesus dømt til døden for å ha spottet Herren ved å kalle seg Guds sønn. Etter å ha blitt utsatt for tortur, ble han festet på korset. Midt på dagen ble det mørkt som natten, og det var da Jesus døde. Deretter skal han ha blitt gravlagt i en hule hogget ut i bergveggen.

Feiringen av både langfredag og skjærtorsdag bærer ofte preg av sorg og lidelse. Den katolske kirke har som vane å dekke til statuer og bilder, og det ringes ikke med kirkeklokkene mellom skjærtorsdag og påskeaften.

Påskefeiringen starter

Påskeaften: Dagen etter langfredag kalles påskeaften. På denne er kirken samlet i sorgen over Jesu korsfestelse og død. Ved midnatt, eller etter solnedgang begynner feiringen av påsken. I vesten tennes påskelyset, som symboliserer at Jesus kalte seg «Verdens lys», kirkene pyntes og lovsanger synges for å prise Herren.

Påskedag: Påskedagen er kirkeårets aller gladeste dag. Det var på denne morgenen at kvinnene gikk til graven for å stelle Jesu kropp, men da de kom fram var graven tom. Jesu hadde stått opp fra de døde, og dermed feires denne dagen til minne om Jesu oppstandelse. Samtidig innleder dagen en oktav. Dette er en periode på åtte dager der alle dager blir regnet som festdager.

Påskeegg

- Ja vel, men hvor kommer påskeeggene og kyllingene inn, lurer du nok fremdeles på.

En rekke vårskikker og symboler for fødsel blir knyttet til påske-høytiden. Egget er at av disse symbolene, som blir ansett som spiren til nytt liv.

I Norge har det vært tradisjon at vi både spiser ekte egg, sjokoladeegg og dekorererte egg.

LÆR DEG Å DEKORERE EGGENE HER.
(VG Nett er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne linker)

(Kilde: Wikipedia og Caplex.no)

Mer om

  1. Livssyn

Flere artikler

  1. Her er svarene på VGs påskequiz

  2. Pluss content

    Påsken er eldre enn Jesus

  3. Påske i rødt og gult

  4. Pluss content

    Ti ting du bør vite om påsken

  5. Den vanskelige oppstandelsestroen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder