SLUTTER IKKE: Leif Kronstad (62) tror folk kommer til å betale den høye rushtidsavgiften og kjøre videre. Men han håper at den gir effekt.

SLUTTER IKKE: Leif Kronstad (62) tror folk kommer til å betale den høye rushtidsavgiften og kjøre videre. Men han håper at den gir effekt. Foto: Trond Solberg VG

Dieselbil-eier om Oslopakke 3: – Helt forferdelig

...mens Oslo-borger vurderer å selge bilen

BÆRUM (VG) Leif Kronstad (62) mener bomprisøkningen i rushtiden er helt forferdelig, men at det sikkert er fint for dem som bor i Oslo.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Selv bor Kronstad i Drammen og pendler inn til Lysaker. Han må dermed betale 16 kroner i Bærumsringen når han skal på jobb og rundt tre dager i uken må han videre inn til Oslo.

– Jeg synes det er helt forferdelig, men jeg reagerer mer på at de ikke lager mer enn 1,5 kilometer vei. De går på akkord med den opprinnelige planen, sier Kronstad, som jobber som selger i IT-bransjen.

Bakgrunn: Dette er Oslopakke 3

– Som røykeloven

Han refererer til at det vanskelige temaet om utvidelse av E18 vestover endte med en beslutning om å bygge ut deler av den første parsellen på om lag to kilometer fra Lysaker til Strand.

Etter måneder med tidvis svært krevende forhandlinger, kom partene til enighet sent søndag kveld.

Kronstad tror ikke prisøkningen vil føre til at folk kjører mindre inn til hovedstaden og han regner også med at den vil bli godtatt etter hvert.

For pendlere med dieselbil som må gjennom både Bærumsringen og bommen i Oslo i rushtiden, vil det koste drøye 5000 kroner mer i året såfremt de benytter seg av ordningen med ti prosent rabatt. (Se faktaboks)

– Det er litt som med innføringen av røykeloven. Det er tøft nå om dagen, men så vil det gå over. Det er sikkert fint for dem som bor i Oslo, sier Kronstad, men skynder seg å legge til at mange som ikke bor i byen også er avhengige av å kunne kjøre inn.

Les også: Fem spørsmål og svar om de utskjelte dieselbilene.

– Skuffet over politikerne

Selv kjører Kronstad en Ford Kuga som går på diesel. Han er heldig og får mesteparten av bompengene refundert av arbeidsgiver.

– Hva synes du om at elbiler må betale for å kjøre inn i Oslo fra 1. januar 2018?

– Det er for så vidt helt riktig nå som vi har passert 50.000 elbiler. Norge er et land i særstilling når det gjelder subsidiering av hybridbiler og elbiler, sier Kronstad, som vi treffer på Shell stasjonen på Strand i Bærum.

– Erfaringen med hybridbiler er at de bruker betydelig mer enn hva reklamen sier. Jeg er skuffet over politikerne som er så lite forutsigbare, sier Kronstad.

I 2007 kuttet nemlig den rødgrønne regjeringen avgiftene på dieselbiler kraftig for å stimulere til kjøp av biler med lavere CO₂-utslipp. Året etter ble årsavgiften redusert for dieselbiler med partikkelfilter. Men så viste det seg at dieselbiler slett ikke var så gunstig for miljøet likevel og avgiftene gikk opp igjen.

Enighet om ny E18: MDG-Lan sier likevel ja til «monstervei»

Vurderer å selge bilen

Arve M. Aasbak (49) flyttet til Oslo fra Moss ved juletider og har funnet ut at han egentlig ikke trenger bil når han bor på Frogner og jobber i sentrum. Selv tar han enten trikken eller sykkelen til jobben.

SELGE? Arve M. Aasbak tar sykkel eller kollektivtransport til jobben. Derfor vurderer han nå å selge bilen etter å ha bodd et halvt år i Oslo. Foto: Trond Solberg VG

– Jeg skjønner at man må gjøre noe og at noen må betale regningen, men det er ikke mange år siden vi ble anbefalt å kjøpe dieselbil, sier Aasbak, som kjører en Audi A 8 diesel.

Han etterlyser en mykere overgang. Og peker på at rushtidsavgiften vil gjøre et solid innhugg i økonomien til småbarnsforeldre som er avhengige av bil for å levere og hente i barnehagen.

– Egentlig vil jeg gjerne klare meg uten bil, sier Aarbak som var på tur ut til foreldrene i Bærum da vi traff ham.

Siden bilen står parkert mesteparten av tiden i garasjen, vurderer han nå om han skal selge den. Alternativet er å kjøpe elbil eller bli medlem av et bilkollektiv.

VG mener: Omlegging vil ha merkbar miljøeffekt

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder