Togledersentralen fikk ikke varslet før ulykken var et faktum

Havarikommisjonen: - En gåte hvordan det kunne skje

SJURSØYA/POLITIHUSET (VG Nett) Da brannvesenet ble varslet om de løpske godsvognene av togledersentralen på Oslo S, var katastrofen allerede et faktum.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

110-sentralen til Oslo brann- og redningsetat har registrert meldingen fra togleder klokken 13.15.

- Vi ble varslet om at løpske godsvogner var på vei mot Sjursøya, sier underbrannmester Øyvind Kristiansen til VG Nett.

Brannvesenet kalte umiddelbart ut flere biler, og utførte samtidig såkalt trippelvarsling som innebærer at politi og ambulanse alarmeres om hendelsen.

Drepte tre personer

Klokken 13.15 ble politiet også varslet om hendelsen fra personer som befant seg på stedet. Vognene var ikke lenger på vei mot godsterminalen. Dødsvognene hadde allerede brast gjennom området, revet med seg flere biler og knust et lagerskur.

«Toget har kjørt rett gjennom et hus», var meldingen til politiet.

Godsvognene stoppet ikke før de var i havet. På land lå tre døde personer igjen. I tillegg ble tre personer fraktet til sykehus med alvorlige skader. En lastebilsjåfør kom fra dramaet med lettere skader.

Ingen personer er lenger savnet etter ulykken. Politiet opplyser onsdag kveld at personen som tidligere var meldt savnet, er en av de tre omkomne.

Les alt omgodstogulykken her.

Da vognene begynte å trille på egenhånd fra omkoblingssentralen på Alnabru, ble Jernbaneverkets togledersentral på Oslo S varslet. Toglederne fulgte dermed vognenes ferd på sine overvåkningssystemer.

- Toglederen forsøkte å få toget til å spore av en såkalt sporsperre, men massen var så stor, og hadde så stor fart at den bare knuste sperren og slang den til side, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket til VG Nett.

- Gjorde det de kunne

Han sier Jernbaneverket ikke har opplysninger om hvor lang tid toget brukte på sin skjebnesvangre ferd. Strekningen er 8,2 kilometer, og ifølge politiet kan hastigheten ha vært nærmere 100 km/t.

- Det skal ha vært høy fart, men vi har ingen opplysninger om hvor høy den var, sier informasjonssjefen.

TRE OMKOM: De løpske godsvognene lot seg ikke stoppe før de raste gjennom godsterminalen på Sjursøya. Da hadde den tragiske ulykken krevd tre menneskeliv. Foto: Scanpix

Heller ikke politiet kan opplyse nøyaktig når vognene løsnet på Alnabru.

VGTV:Politiets pressekonferanse

- Dette var 16 godsvogner som kom i drift uten lokomotiv. Det er ikke lett å stoppe dem underveis. Spørsmålet er hva som er gjort for å begrense skaden? Vårt inntrykk er at de involverte har gjort det som står i sin makt for å bidra til en skadebegrensning, sier stabssjef Johan Fredriksen i Oslo politidistrikt.

- Jeg ber om at man har respekt for det inntil man får klarhet i årsaksforholdet, legger stabssjefen til.

- Skal ikke skje

Hendelsesforløpet blir etterforsket både av finans- og miljøkrimseksjonen ved Oslo politidistrikt og Statens havarikommisjon for transport.

- Dette skal bare ikke skje. Det er en gåte. Normalt skal bremsene på hver vogn slå inn når vognene river seg løs. Vi kan ikke forstå hvorfor det ikke har skjedd nå, sier avdelingsdirektør Kurt Olsen i Statens havarikommisjon.

VGTV:Øyenvitne så dødsvognene

De vil nå granske hele banen til godsvognene fra Alnabru og ned til kaien på Sjursøya, samt selve omkoblingspunktet.

- Dette er en svart dag for jernbanen i Norge, mener Olsen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder