KRITISERES: Et ekspertutvalg mener NAV kommuniserer på en måte som gir usikre brukere. Foto:Tore Wuttudal,Samfoto

Nav får refs for vanskelige skjemaer og brev

Kompliserte skjemaer og brev gjør brukerne usikre og fører til unødvendig mange henvendelser til Nav-kontorene, fastslår et ekspertutvalg.

Artikkelen er over fem år gammel

– Hovedproblemet vi finner, er at Nav kommuniserer på en måte som gir usikre brukere. Det gjør at de må kontakte Nav igjen, og at møtene blir mer anspente enn nødvendig, sier Sigrun Vågeng til Aftenposten.

Hun leder ekspertutvalget som har evaluert Nav. Utvalget overleverer sin rapport til arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) mandag.

Vågeng sier tilfredsheten med Nav har gått noe opp de siste årene, men at vi nå må ta inn over oss at det fortsatt er mange misfornøyde brukere.

– Det er nesten underlig at Nav – som skal hjelpe oss om vi havner i en vanskelig livssituasjon – scorer dårligere enn for eksempel Skatteetaten som krever inn penger av oss. Dette er noe jeg tror man må ta på alvor, sier hun.

Skal finne informasjon på internett

Vågeng mener målet må være å redusere antall besøk på Nav-kontorene vesentlig, men utvalget har ikke tallfestet dette. Vågeng sier det bør være et mål at brukerne skal kunne finne mest mulig av den informasjonen de trenger enten på internett eller telefon.

– Nav bør gå gjennom all informasjon som ligger på hjemmesiden deres og alt som sendes ut av brev. En del av brevene som sendes ut fra Nav, kan være vanskelige å forstå, mener utvalgslederen.

Mer om

  1. Nav
  2. Arbeidsliv

Flere artikler

  1. Ekspertutvalg mener Nav gjør for lite for å få folk i arbeid

  2. Tidligere gransker tar over toppjobben i Nav

  3. Nav-skjemaer får statlig slakt

  4. NAV-ansatte må avvise brukere uten avtale:  – Folk blir sinte og føler seg avvist

  5. Pluss content

    NAV-brukere uten avtale blir avvist

  6. Lundteigen: Dypt urimelig å sparke Lystad

Fra andre aviser

  1. Nav får refs for vanskelige skjemaer og brev

    Fædrelandsvennen
  2. Nav får refs for skjemajungel

    Aftenposten
  3. Utvalg: Nav og arbeid har skilt lag

    Fædrelandsvennen
  4. Utvalg: Nav og arbeid har skilt lag

    Aftenposten
  5. Tidligere gransker tar over toppjobben i Nav

    Aftenposten
  6. NAV-brukere har store forventninger til Vågeng

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder