Statens vegvesen: – Ikke lenger fare for at tunnelen vil kollapse

Politiet trekker ut alt av mannskap

SKATESTAUMTUNNELEN/OSLO (VG) Alle hjelpemannskapene er nå trukket ut av Skatestraumtunnelen. Vannet er nå pumpet ut av tunnelen, og det er ikke lenger fare for at den undersjøiske tunnelen raser sammen.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Prosjektleder for tunneler i Statens Vegvesen, Sveinung Hovland, avslår faren for tunnel-kollaps.

– Selv om det fortsatt brenner litt i tunnelen, har mesteparten gitt seg. Alt vann er pumpet ut, og det er ikke noen fare for at tunnelen vil kollapse, sier Hovland til VG.

Han legger til at alle hjelpemannskaper er trukket ut, og at brannmannskap beveger seg inn igjen i tunnelen i morgen formiddag.

I formiddag krasjet en tilhenger inn i fjellveggen i Skatestraumtunnelen, en undersjøisk tunnel i Bremanger i Sogn og Fjordane. Tilhengeren var lastet med 16.500 liter bensin, og sammenstøtet førte til en eksplosjon.

Sjøføren har fortalt til VG at han var på vei fra det dypeste punktet i tunnelen da hengerdraget ble slitt av og han så at hengeren ble slengt inn i fjellveggen.
Etter at det ble klart at det ikke lenger var noen personer inne i tunnelen, bestemte politiet at tunnelen måtte evakueres i frykt for kollaps. Det skriver politiet i Sogn og Fjordane på Twitter.

– Det er så stort vanntilsig i tunnelen, så det er umulig å oppholde seg der. Derfor har brannvesenet valgt å trekke ut alt av sine mannskaper, sier politiadvokat i Sogn og Fjordane politidistrikt Jørn Refsnes til VG.

VGTV: Se den voldsomme tunnelbrannen

Har du bilder eller tips? Ta kontakt med VG her

PÅ STEDET: VGs reporter Wibeke Nord Haugland er ved Skatestraumtunnelen i Bremanger. Foto:Wibeke Nord Haugland,

Ryker kraftig fra tunnelen

Det er lite trolig at det er gjenværende personer inne i tunnelen. På Twitter skriver politiet at totalt seks mennesker er kjørt til kontroll på sykehuset. Ingen er hardt skadet og så langt har 13 personer kommet seg ut av tunnelen på sørsiden.
– Vi fikk ikke gjennomført fult søk på nordsiden av tunnelen, men det er ingenting som tyder på at det skal være noen igjen i tunnelen, sier Refsnes.

Det ryker fortsatt kraftig fra den undersjøiske tunnelen etter at en tankbil med 16500 liter bensin kjørte inn i tunnelveggen. Brannmannskapene har lenge forsøkt å skaffe seg oversikt over skadeomfanget, men har nå måttet trekke seg ut.

Vitner VG har snakket med sier at det var et høyt smell og at de ble redde for eksplosjonen.

I forbindelse med tankvogn-eksplosjonen i Skatestraumtunnelen i Sogn og Fjordane onsdag, så har kommunen opprettet et kriseteam for dem som har vært involvert i hendelsen. Det skriver kommunen selv på sine nettsider.

Ekspert: – Tunnelen er «ekstremt bratt»

Ifølge Samferdselsdepartementets tunnelsikkerhetsforskrift skal alle tunneler gjennomgå en risikoanalyse. I tunneler med stigning på mer enn 3 prosent skal det være iverksatt ekstra sikkerhetstiltak. Skatestraumtunnelen har en stigning på 10 prosent.

– Det er ekstremt bratt. Norge har fått noen dispensasjoner på dette nettopp på grunn av at de er undersjøiske og fordi det er lite trafikk. Men det kommer nok ikke til å bli bygd nye tunneler med så høy stigning. Det er for bratt, sier NAFs tunnel-ekspert Egil Otter.

– Det som blant annet kan utløse brann i tunneler med så høy stigning er varmgang i bremser eller overopphetet motor. Så høy stigning er forbundet med ekstra risiko, sier Otter.

Bjarte Skaugset i Vegdirektoratet kan ikke si noe om den høye stigningen i tunnelen kan ha ført til at hengerdraget ble slitt av da ulykken skjedde.

­– Det blir antakeligvis en etterforskningssak. Politiet vil se på det, sier Skaugset til VG.

Har ikke vært problemer med tunnelen før

Skatestraumtunnelen ble åpnet 12. juli 2007. Den har en årsdøgnstrafikk på 400 – det vil si at 400 biler kjører i tunnelen hvert døgn i snitt. Pressevakt Helge Rong i Statens vegvesen tipper at toppen nås på rundt 500–600 biler i døgnet, men tør ikke anslå når dette er.

Den er 1890 meter lang, og går 91 meter under havoverflaten på det dypeste.

Rong vet ikke hvilke sikkerhetssystem mot branner som er satt opp i tunnelen.

– Skatestraumtunnelen er en fylkesveitunnel, og er dermed ikke omfattet av EU-tunneldirektivet. Da er det opp til fylkeskommunen selv å bestemme hvilken standard den skal ha, noe som varierer fra fylke til fylke, sier Rong, som legger til at flere og flere har valgt å implementere EU-direktivet i sine tunneler.

Tunnelen var stengt en gang i 2007 på grunn av steinnedfall. Utenom dette har det ikke vært noen problemer med den, etter det Rong så langt har klart å finne ut.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder