Erna Solberg om klimaavtalen med EU: Statsministeren: «Vi må reise mer med tog og buss, og sitte mindre i bil»

Statsminister Erna Solberg (H) sier at mer tettbygde byer og mer kollektivtransport må til for at Norge skal bidra til 40 prosent utslippkutt innen 15 år, som er EUs 2030-mål.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

For to uker siden, bak lukkede dører i Brussel, fikk Solberg grønt lys direkte fra EU-kommisjonens president Jean-Claude Juncker om en egen avtale om klimakutt.

De siste dagene har regjeringspartiene Høyre og Frp blitt enige med KrF og Venstre om at dette er veien de ønsker å gå.

Ambisjonen er minst 40 prosent kutt. Hvor mye som skal tas i nasjonale kutt og hvor mye Norge skal bidra med gjennom kvotekjøp og andre ordninger, blir først klart etter forhandlinger med EU i 2016.

EU avklarte sin overordnede klimaplan i oktober i fjor, og det er den Norge nå binder seg til. Disse nasjonale målene skal legges til grunn for en mulig ny global klimaavtale i Paris i desember.

KUTTER MED EU: Statsminister Erna Solberg la onsdag fram regjeringens forslag til norsk klimaforpliktelse for 2030. Foto:Terje Pedersen,NTB scanpix

Nærmere 40 enn null

– Vi blir nok liggende nærmere 40 enn null nasjonalt, sier klimaminister Tine Sundtoft (H) til VG.

Erna Solberg sier til VG at den nasjonale ambisjonen først vil komme til syne i måten vi planlegger fremtidens byer på:

– Vi må reise mer kollektivt. Vi må reise mer med tog og buss, og sitte mindre i egen bil, særlig i den daglige reisingen. Vi må bygge byene tettere for rå få mindre utslipp., og så må vi etterstrebe å produsere varer som vil bidra til bedre klima totalt sett, sier statsministeren.

– Kommer det høyere avgifter som skal påvirke våre valg i klimavennlig retning?

– VI har nedsatt en grønn skattekommisjon som skal se på hvordan vi kan vri skattesystemet. Men det viktigste vi kan gjøre, er å utbygge tilbudet i transportsektoren, som jo er vår største utslippskilde i sektorene som er utenfor kvotesystemet, sier hun.

– Når utslippsmålene skal fastsettes av EU, er den nasjonale diskusjonen om hvor store kutt vi skal ta, over?

– Forhåpentligvis vil den få sitt sluttpunkt når Stortinget har sagt at dette er modellen vi bør velge. Men så kan vi forsøke å være enda mer ambisiøse, men det er fortsatt veldig ambisiøst for et land hvor befolkningen vokser, men jeg tror vi skal klare å nå disse målene, sier Solberg.

Enige med EU

Tirsdag for to uker siden var statsrådene Vidar Helgesen og Tine Sundtoft i Brussel i møte EUs nye kommissær for klima og energi, Miguel Arias Cañete. På dette møtet ble grunnlaget lagt for dagens klima-nyhet.

EUs nye kommissær for klima og energi, Miguel Arias Cañete,i midten, møtte de norske statsrådene Vidar HElgesen og Tine Sundtoft i Brussel 20.januar. Foto:Alf Bjarne Johnsen,VG

Helgesen og Sundtoft ville avklare to spørsmål: Ville EU være interessert i en bindende avtale med Norge, og ville Norge i så fall kunne knytte seg opp mot EUs klimaplan?

– Svaret var ja på begge spørsmål, sier en kilde i regjeringssystemet til VG.

Et minimum

Hjemme i Oslo ble det raskt tatt politisk kontakt mede Venstre og KrF, om dette var en vei som kunne samle et flertall for regjeringens opplegg i Stortinget.

Partiene ble raskt enige om at EUs opplegg var bra, men samtidig et minimum av hva som skulle til for å få Venstre og KrF om bord. For begge partiene var det viktig at 40-prosent målet ble forpliktende, og at regjeringen gikk med på betydelige nasjonale kutt.

– Det var en grunnleggende enighet her, og ikke av den typen tvil som har preget andre forhandlinger med regjeringspartiene i den siste tiden, sier Venstre-leder Trine Skei Grande til VG.

– Jeg vet ikke om vi sto nært hverandre i utgangspunktet, men vi har en statsminister som skjønner at Norge må få til et grønt skifte. Vi må lage et nytt næringsliv, skifte fra det oljeavhengige og til grønne arbeidsplasser, legger hun til.

– Slipper vi billigere unna når EU skal sette våre mål, enn om vi skal sette dem selv?

– EU kommer ikke til å la Norge slippe lettere unna. Kanskje Norge må ta over 40 prosent kutt fordi vi e«r et rikt land, sier Venstre-lederen.

Leif Sande, leder i LO-forbundet Industri-Energi, har tidligere spådd at strømprisene i Norge vil øke som følge av EUs klimaavtale.

– Vi er i bunn og grunn ganske fornøyd med at Norge nå binder seg opp til det EU gjør. Det betyr at vi ikke kan kjøpe kvoter for å oppfylle 40-prosentmålet og det betyr at vi ikke gjør særnorske grep som å ta norsk skog inn i klimaberegningen, sier Bellona-leder Frederic Hauge til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder