KAN BLI UTEN DRIVSTOFF: Hans Erik Skjæggerud sier at om Norwegian slår datterselskapet konkurs, vil det kunne bety at selskapet blir nektet drivstoff og heller ikke får utført bakketjenester av noe slag.

KAN BLI UTEN DRIVSTOFF: Hans Erik Skjæggerud sier at om Norwegian slår datterselskapet konkurs, vil det kunne bety at selskapet blir nektet drivstoff og heller ikke får utført bakketjenester av noe slag. Foto:Jan Ovind,VG

Parat truer Norwegian med europeisk blokade

Dersom Norwegian legger ned selskapet der pilotene er ansatt, vil det være «naturlig å trekke inn Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen», sier Parat. Det kan føre til at selskapet nektes drivstoff i Europa.

Silje Løvstad Thjømøe
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Konflikten mellom Norwegian og pilotene blir stadig mer tilspisset, og retorikken blir tilsvarende skjerpet. Det er varslet opptrapping av streiken fra onsdag, noe som vil det lamme hele virksomheten i Norge, Sverige og Danmark som er basert på skandinaviske piloter.

Pilotene frykter at et styremøte mandag munner ut i at datterselskapet de er ansatt i, kan bli nedlagt.

Det siste vil ifølge Parat bli lagt merke til – og kan få konsekvenser – langt utenfor Skandinavia, sier leder Hans Erik Skjæggerud til Aftenposten.

– Hvis Norwegian avvikler datterselskapet for å bli kvitt tariffavtale med sine piloter, blir dette oppfattet som fagforeningsknusing. Det er et ord som klinger svært dårlig over hele Europa, sier Skjæggerud.

– Da vil det være naturlig å trekke inn Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF), som har medlemsorganisasjoner over hele Europa. De vil kunne iverksette aksjoner mot Norwegian over hele verden. Det vil kunne bety at selskapet blir nektet drivstoff og heller ikke får utført bakketjenester av noe slag, sier han.

KJEMPER FOR PILOTENE: – Hvis Norwegian avvikler datterselskapet for å bli kvitt tariffavtale med sine piloter, blir dette oppfattet som fagforeningsknusing, sier han Erik Skjæggerud. Foto:Jon Olav Nesvold,NTB scanpix

– Isfront mellom piloter og andre ansatte

– Det å streike i et selskap som går med underskudd, virker for meg veldig uklokt, sier en kvinnelig ansatt i Norwegians regnskapsavdeling til NTB.

– Det er iskalde fronter nå. Erfaringsmessig kan det komme en del grove kommentarer. Det oppleves veldig ubehagelig, sier hun.

Mens styret i Norwegian satt i hastemøte, var det en lett anspent atmosfære på hovedkontoret på Fornebu mandag.

– Streiken blant pilotene preger de ansatte, og det verste er usikkerheten. Man blir jo bekymret for arbeidsplassen sin, for i verste fall kan jo Norwegian falle sammen. Man vet jo hvor sårbar man er. Streik er ikke et godt virkemiddel. Det skader mange uskyldige, spesielt passasjerene, sier hun.

– De streiker for å trygge arbeidsplassene sine. Men i realiteten risikerer de jo alle arbeidsplassene i konsernet. Vi er i en veldig vanskelig situasjon, sa styreleder Bjørn H. Kise i Norwegian til NTB på vei inn til møtet mandag formiddag.

Ansatte nektes egenmelding

Norwegian sendte ut en epost til sine ansatte der de pålegger alle som blir syke om å levere sykemelding fra første fraværsdag.

LEDER FOR PILOTENE: Leder Halvor Vatnar av Norwegian Pilot Union sier at han synes det å nekte de ansatte egenmelding er en underlig reaksjon. Foto:Trond Solberg,VG

– Jeg synes det er en underlig reaksjon, og det sier noe om selskapet vi er ansatt i. Jeg mener de siste dagers oppslag i media bør får Ola og Kari Nordmann til å sperre opp øynene for hva som skjer, sier Norwegian Pilot Union-leder Halvor Vatnar til VG.

Dersom man ikke leverer sykemelding, vil det regnes som ulovlig fravær og den ansatte vil trekkes i lønn, heter det i eposten. I tillegg truer Norwegian-ledelsen med «konsekvenser»: «I tillegg kan dette medføre alvorlige konsekvenser for det videre ansettelsesforholdet», heter det i meldingen.

Norwegians pressekontakt, Lasse Sandaker-Nielsen sier til VG at selskapet har rett til å be om sykmelding.

– Vi har Folketrygdens bestemmelser som sier at arbeidsgiver har rett til å be om sykemelding dersom man har rimelig grunn til å anta at fræværet ikke skyldes sykdom.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder