VRAKET: MTB av Hauk-klassen. Foto: Rune Stoltz Bertinussen

VRAKET: MTB av Hauk-klassen. Foto: Rune Stoltz Bertinussen

Krigsskip-skandale for milliarder

Brukte 5 milliarder på krigsskip Forsvaret ikke trenger

Her ligger Forsvarets nye, høyavanserte MTB-er til kai. Og her blir de liggende.

ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL


Over fem milliarder kroner er sløst bort på krigsskipene Forsvaret ikke vil ha.

Etter en massiv lobbykampanje bestilte Stortinget seks nye missiltorpedobåter av «Skjold»-klassen.

I dag, når forsvarssjef Sverre Diesen legger fram Forsvarsstudien-07, holder han samtidig begravelse over Skjold-prosjektet.

Nå angrer flere av dem som sto bak vedtaket i 2001:

- Vi ble utsatt for en massiv påvirkning, samtidig som MTB-ene var en gylden anledning for forsvarsindustrien. Det som virket fornuftig da, er i dag en uhyre kostbar lærepenge, sier tidligere Sp-leder Johan J. Jakobsen.

- Jeg opplevde at veldig sterke krefter sto bak MTB-ene. Det var en enorm lobbyvirksomhet i 2001, sier Marit Nybakk (Ap), tidligere leder i Stortingets forsvarskomité.

- Det var en massiv feilinvestering, slår Eldbjørg Løwer (V) fast. Hun var forsvarsminister fra 1999 til 2000.

- For tragisk

Bare SV støttet forsvarssjefen og gikk imot det vanvittige skipsprosjektet:

- Det er jo fristende å hovere over flertallet, men hele prosjektet er for tragisk til å gjøre seg morsom på andres bekostning. I dag er det bred enighet om at var helt galt å kjøpe nye MTB-er, sier Kjetil Bjørklund, SVs mann i forsvarskomiteen fra 2001 til 2005.

Sjeflobbyist bak MTB-prosjektet var Jens Ulltveit-Moe, som eier Mandal-verftet som har ferdigstilt tre av MTB-ene, og som nå sluttfører de tre siste.

Han var NHO-president da beslutningene ble vedtatt i Stortinget, først som en del av forsvarsforliket våren 2001, og så i 2003, da den konkrete anskaffelsen ble stadfestet.

I dag er han ikke veldig overrasket over stortingspolitikernes helomvending.

- Slikt har skjedd før. Men det er jo veldig synd at Stortinget ser ut til å rote bort noen milliarder, sier Umoe-sjefen til VG.

At prosjektet foreslås avsluttet før kontrakten er fullført, bekymrer ikke Ulltveit-Moe i særlig grad.

Jeg tror ikke det vil ha noen stor betydning for Umoe Mandal. Byggingen av disse båtene er 80 prosent ferdig, og det er lite rasjonelt å ikke fullføre dette arbeidet, sier Ulltveit-Moe.

Også Fellesforbundet og deres NHO-motpart Teknologibedriftenes Landsforening engasjerte seg sterkt til fordel for MTB-ene.

Vest-Agders stortingsrepresentanter fra alle partier presset på i sine partier på vegne av verftet i Mandal.

Gikk bak ryggen

Men det mest spesielle var at flere admiraler og ledere i Sjøforsvaret gikk bak ryggen til tidligere forsvarssjef Sigurd Frisvold og kjørte sin egen lobbykampanje. Flere pensjonerte marineoffiserer påtok seg lobbyoppdrag.

- Den absurde situasjonen oppsto mens Forsvarets øverste ledelse satte foten ned, så kjørte Sjøforsvaret «Skjold»-show langs hele kysten, sier en sentral kilde.

En av de mest synlige av MTB-lobbyistene var Kjell Arne Bratli, nåværende Ombudsmann for Forsvaret. Han var på den tiden redaktør av reserveoffiserenes tidsskrift Pro Patria og en mann med enorm kontaktflate i Forsvaret.

En kilde sier at Bratli ble hyrt inn for Sjøforsvarets regning for å påvirke Stortinget, før investeringsbeslutningen skjedde i 2003.

- Jeg oppfattet Bratli som en profesjonell lobbyist for Sjøforsvaret, sier Marit Nybakk til VG.

Bratli selv kan ikke bekrefte denne opplysningen:

- Det husker jeg ikke nå, men jeg hadde som redaktør og medlem av det Sjømilitære Samfund klare meninger om MTB-ene, som jeg ga uttrykk for, sier Bratli.

- Men stortingspolitikere oppfattet deg som en lobbyist for Skjold?

- Jeg hadde meninger, men lobbyist er å trekke det for langt, sier Kjell Arne Bratli.

Sa blankt nei

Tidligere forsvarssjef Sigurd Frisvold sa blankt nei til nye MTB-er. Selv etter at Stortinget vedtok å fase dem inn som en del av forsvarsforliket i 2001, ville ikke Frisvold ta dem inn i forsvarsstrukturen.

- Det ville vært en ulykke for Forsvaret å måtte beholde MTB-ene. Det var en investering vi ikke trengte, og som vi ikke har råd til å kjøpe eller drifte. Pengene ble hentet fra høyere prioriterte formål, blant annet Hæren, sier Frisvold i dag.

Hans etterfølger Sverre Diesen er den tredje forsvarssjefen på rad som ikke vil ha nye MTB-er.

«MTB Skjold tilfører ingen vesentlig nye kapasiteter som ikke allerede inngår i den anbefalte strukturen», heter det i Forsvarsstudien -07, som legges fram i dag.

- MTB-ene har fra første stund vært en feilinvestering, sier Diesen til VG.

Må ut

Det tverrpolitiske Forsvarspolitisk Utvalg kom i forrige uke til samme konklusjon: MTB-ene må ut.

«Det vil ikke være riktig å prioritere kostnader til MTB-er, fremfor andre viktige områder for Forsvaret», uttaler et enstemmig utvalg.

- MTB-ene var kanskje det vi har brukt mest tid til å diskutere. Men jeg håper at vi en gang for alle har slått fast at Forsvarets behov må være det retningsgivende, og ikke næringspolitiske hensyn, sier Johan J. Jakobsen, som var Sps medlem i utvalget.

Administrerende direktør Peter Klemsdal ved Umoe Mandal sier han tar signalene fra forsvarsledelsen og Stortinget til etterretning, men virker noe oppgitt over saken.

- Det er dumt å sette i gang slike prosjekter tilsynelatende uten å være klar over at man også må betale for driften, sier Klemsdal.

MTB-enes kommandokontrollsystem leveres av Kongsberg Defence & Aerospace (KDA). Administrerende direktør Tom Gerhardsen har ikke oversikt over konsekvensene for bedriften om MTB-ene vil bli liggende i opplag.

- Hva mener du om politikernes håndtering av saken?

- Jeg har ingen spesiell kommentar til det. Det er en omskiftelig verden, sier Gerhardsen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder