KJENTE FJES: En rekke kjendiser og bloggere er tilknyttet nettbaserte spillselskaper. Triana Iglesias, John Carew, Sandra Lyng Haugen og Tone Damli Aaberge er noen av dem.

KJENTE FJES: En rekke kjendiser og bloggere er tilknyttet nettbaserte spillselskaper. Triana Iglesias, John Carew, Sandra Lyng Haugen og Tone Damli Aaberge er noen av dem. Foto: Tom Høgseth

Lotteritilsynet: Bloggere og kjendiser ufarliggjør nettspill for unge

Over 100.000 nordmenn sliter med spillavhengighet. Nå tar Lotteritilsynet et oppgjør med kjendisambassadørene.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

En rapport Lotteritilsynet publiserte torsdag viser at det er 122.000 såkalte risiko- og problemspillere i Norge. Halvparten av dem som spiller på utenlandske nettkasinoer er blant disse risikospillerne.

Undersøkelsen er gjennomført av Universitetet i Bergen på bestilling fra Lotteritilsynet.

Les også: Idrettsforbundet: Vil stoppe de utenlandske bettingselskapene.

Bekymret

Direktør for Lotteritilsynet, Atle Hamar, mener undersøkelsen viser at vi ikke har lykkes i å føre en ansvarlig spillpolitikk i Norge.

Samtidig er han bekymret over økningen i risiko- og problemspillere på utenlandske nettkasinoer.

– Vi får signal om dette fra flere hold, og vi ser at markedsføringen fra utenlandske spillselskap øker kraftig. Ett av funnene i undersøkelsen er at risiko- og problemspillere bruker mer penger og spiller med høyere risiko som følge av reklame, sier han.

Påvirker spillavhengige

Rapporten om penge- og dataspillproblemer er en oppfølgingsrapport til samme type rapport av 2013. Den er i utgangspunktet laget for å se effekten av at Norsk Tipping lanserte nettbaserte pengespill for to år siden.

– Undersøkelsen viser at det verken har vært positiv eller negativ endring. I Norge er problemet relativt lavt, sammenlignet med pengespillproblematikken i andre land. Den har stabilisert seg de siste årene etter toppårene 2006 og 2007, da de gamle spilleautomatene ble forbudt, sier Pallesen.

Både han og Lotteritilsynet fremhever den aggressive markedsføringen av utenlandske pengespill.

– Yngre bli mer påvirket enn de eldre. Men mer alvorlig er at de som allerede sliter med spillproblemer blir mest påvirket av markedsføringen, sier professoren.

Studien viser at det er yngre, menn, arbeidsledige, uføre og personer født i utlandet, gjerne av afrikansk opprinnelse som er mest utsatt.

– Det som er problemet, eller en paradoks er at reklamen påvirker de mest utsatte. De fra nedre sosial sjikte. Vi vet at pengespillproblemer er en psykisk lidelse, sier han.

Fikk du lest denne? Mathisen var spillegal – nå blir han TV 2s nye tippeekspert

– Kynsiske og pågående

Mange av de som får problemer med spillavhengighet ender som pasienter hos Blå Kors. Fagsjef Sten Magne Berglund mener spillbransjen benytter seg av kyniske metoder for å lokke til seg spillere. Ifølge Berglund er selskapene også svært pågående overfor tidligere storspillere som forsøker å slutte.

– Folk som kommer til oss for hjelp forteller at de blir kontaktet og fristet med utenlandsturer, alkohol som gaver og bonuser etter å ha sluttet å spille. Jeg vil sammenligne det med at Vinmonopolet skulle ha ringt sine beste kunder og sagt at «fredag får vi inn et godt parti med vin, din yndlingsvin. Du skal få det for halv pris». Dette er svært uetisk, sier Berglund.

Han er svært kritisk til kjendiser som stiller opp som såkalte ambassadører for de utenlandske spillselskapene.

– De påtar seg et stort ansvar. Det å ta oppdrag for disse selskapene er ikke det samme som å reklamere for dagligvarer, det er markedsføring av et produkt som skader svært mange mennesker.

TV-reklame

Selv om utenlandske pengespill ikke har lov til å markedsføre seg i Norge, sier 95 prosent av alle mellom 16 og 25 år at de har sett slik reklame på TV og internett det siste året.

95 prosent innebærer en kraftig økning fra forrige spørrerunde i 2013, og det er i større grad de unge enn de eldre som eksponeres for reklamen, ifølge rapporten. I fjor hadde pengespillselskapene mer enn 1500 reklamevisninger på TV hver dag.

– Så å si alle unge er blitt eksponert for pengespillereklame på TV i løpet av det siste året, sier professor Ståle Pallesen. Han har ledet studien ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitet i Bergen.

Skummelt effektiv

Årsaken til at så å si alle er blitt eksponert for spillreklame, på tross av forbud, er at flere TV-kaneler vist i Norge, sendes fra England.

– De som blogger og markedsfører utenlandske spillselskap skal være klar over at disse selskapene ikke har løyve til å tilby sine spillaktiviteter i Norge. Sånn sett er det en ulovlig tjeneste, sier Atle Hamar til VG

Lotteritilsynet peker på at bloggere og kjendiser bidrar til bekymringsfull markedsføring.

– Bruken av bloggere og kjendisambassadører skutt fart. Kombinerer vi dette med bruk av persondata for å nå frem til hver enkelt bruker i digitale medier, ser vi konturene av en skummelt effektiv markedsføringsstrategi, sier Hamar.

– Dette gjelder særlig når vi vet at yngre og de som sliter med spilleavhengighet er de som blir mest påvirket av reklame for pengespill.

De pådrar seg et stort ansvar når de markedsfører spill som er ulovlig i Norge, mener han.

Kommentar: Pengespill og kontroll

– Men er det ulovlig?

– Det er i en gråsone mot det ulovlige. En del av kjendisene retter seg mot de unge. De bidrar til å ufarliggjøre et produkt som er ganske farlig for en sårbar gruppe, svarer Hamar.

Lotteritilsynet varsler at de vil kjøre en informasjonskampanje til alle bloggere og drivere av nettsider, og at de vil føre mer tilsyn til høsten. Hittil i år har de stengt 40 nettsider på grunn av reklame, og har flere ganger «reagert mot» kjendiser, ifølge Hamar.

Actis - Rusfeltes samarbeidsarogan er glade for at Lotteritilsynet vil ta grep mot utenlandskes spillselskaper. Samtidig forventer de at myndigheten gjør ytterligere tiltak.

– Actis har lenge etterlyst hardere virkemidler mot de utenlandske spillselskapene. Vi er derfor glade for at Lotteritilsynet nå sier de vil øke innsatsen mot disse. Vi forventer også at myndighetene går etter norske aktører som medvirker til å bryte reklameforbudet, fra ambassadørene for utenlandske spillselskap til norske byråer som lager disse reklamene

Navngir ingen

Premierefest Paradise Hotel. Programleder Triana Iglesias. Foto:TROND SOLBERG/VG Foto: Trond Solberg VG

Lotteritilsynet nevner ingen navn, men retter sterk kritikk mot bruken av kjendiser og bloggere til markedsføring. En rekke kjente profiler er tilknyttet slike selskaper som Hamar beskriver til VG.

VG har prøvd å kontakte en rekke kjendiser og bloggere som har tilknytning til ulike spilleselskaper uten hell.

Basert på informasjon hentet på de ulike spillselskapene sine sider så er kjendiser som John Carew, Sandra Lyng Haugen, Tone Damli Aaberge og Triana Iglesias blant noen som fungerer som ansikt utad for blant annet ComeOn, Vegas Casino, Folkeautomaten og Betsson.

Sandra Lyng Haugen: Opptatt av mental helse

En som imidlertid svarte på VGs henvendelser er Sandra Lyng Haugen, som nylig brøt samarbeidet med Gunnar Greve og gikk over til UniversalMusic.

FRONTFIGUR: Sandra Lyng Haugen har en avtale med spillselskapet Folkeautomaten og har blitt sett av tusenvis i reklamer for selskapet. Foto: Krister Sørbø VG

Hennes nye manager, Erland Bakke, svarer følgende når VG gjør han oppmerksom på rapporten fra Lotteritilsynet:

– Jeg har ikke selv lest rapporten, så det kan jeg ikke kommentere. Det jeg imidlertid kan si er at Sandra er veldig opptatt av barn og unge - spesielt deres mentale helse. Det går ikke direkte på spill eller spillavhengighet men mange andre faktorer også, sier han til VG, før han fortsetter:

– Avtalen til Sandra med Folkeautomaten er gjort for flere år siden. Det vil uansett gjort en vurdering av alle hennes avtaler og kontrakter over sommeren, og det er mulig rapporten fra Lotteritilsynet vil spille en rolle når avtaler skal vurderes.

Damli: Jeg har absolutt tenkt på det

AMBASSADØR: Tone Damli Aaberge er Bettson sitt ansikt utad og fronter stadig spillselskapet i ulike reklamer og på arrangementer. Foto: Helge Mikalsen VG

En av kjendisene VG har prøvd å komme i kontakt med er Tone Damli Aaberge. Hun svarte i 2015 følgende til TV 2 om å bidra til unges spilleavhengighet:

– Jeg har absolutt tenkt på det. Men gambling er noe det finnes så mye av. Selv spilte jeg på Langoddsen da jeg var seks år gammel. Det var aldri noe snakk om at det var en dårlig greie, sier Tone.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder