DRAMA: Her ringer Thomas Nilsen nødetatene.

Thomas skulle bare lade elbilen – så tok den full fyr

– I et halvminutt er jeg halvveis i koma og klarer ikke å tenke. Til slutt googlet jeg nødnummeret i panikk, sier den ulykkelige bileieren.

Publisert:

Tidligere på kvelden opplevde Thomas Nilsen mange elbileieres mareritt:

Mens han satt og jobbet på kontoret sitt i boligen i Solbergelva i Drammen, så han et rart lys dukke opp utenfor vinduet.

I oppkjørselen sto bilen i full fyr. Flammene sto ut av panseret.

– I et halvminutt er jeg halvveis i koma og klarer ikke å tenke. Til slutt googlet jeg nødnummeret i panikk, sier Nilsen til VG.

– Mens jeg prater med nødetatene på telefon, kommer kompisen min på besøk. Han fikk roet meg ned litt.

Ros fra nødetatene

Vennen hans Espen Mathisen tok frem hageslangen mens Nilsen holdt kontakten med nødetatene. Han spylte deretter på husveggen for å kjøle den ned.

– Ladekabelen inn til huset var hel, så jeg tror det var den delen av ladekabelen inn til bilen som har brent. Men dette er det ingen som har konkludert med enda, forteller Nilsen.

Brannvesenet var raskt til stedet og slukket brannen.

– Eieren av bilen har gjort en god innsats selv. Han fikk veiledning til å kjøle ned bygningsmassen så ikke huset sto i fare for å ta fyr, sier vaktkommandøren Erik Smidsrød-Brennseter i 110-sentralen.

Tidligere tirsdag kveld opplyste Sør-Øst politidistrikt til VG at de er i gang med å opprette sak for å undersøke hva som har skjedd.

Vurderer ny elbil

Det var en periode spredningsfare til bebyggelse rundt. Flammene klarte derimot ikke å tenne på hverken hus eller garasje.

Et av vinduene på huset slo sprekker, og enkelte vegger fikk litt skade på grunn av sot fra flammene.

Bilberger har nå hentet bilen, og skal putte den i en container fylt med vann i ti dager på grunn av tenningsfare.

Nilsen sier han likevel vurderer elbil igjen, til tross for kveldens hendelsen.

– Jeg tror dette var uflaks mer enn noe annet, og vurderer elbil igjen som neste bil.

Nilsen forteller til VG at han er svært takknemlig for hjelpen han fikk underveis av alle involverte.

– Jeg må rette en stor takk til spesielt kompisen min Espen Mathisen, uten ham kunne det ha gått verre! Jeg ønsker også å rette en stor takk til nabo, brannvesen og politi.

Andre brenner oftere

Fremdeles er det slik at de aller fleste biler som brenner, er bensin- eller dieseldrevne.

Her er tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) per 21. oktober for branner i personbiler hittil i år (tall for hele fjoråret i parentes):

  • Bensin/diesel 516 (658)
  • Elbil 17 (29)
  • Hybrid 15 (13)
  • Gass 5 (0)
  • Annet 2   (5)

Elbil.no gjengir oversikten – og minner om at bare 19 prosent av kjøretøyene på norske veier er elbiler.

– Mindre brannutsatte

– Elbiler er mindre brannutsatte, sier brannmester og utrykningsleder i Trondheim Rune Wiggo Johnsen til VG.

Han underviser norske brannfolk om håndtering av elbiler.

– At risikoen for brann er lavere, har sammenheng med at elbiler har langt færre bevegelige deler og lavere temperaturer i hele drivlinjen enn bensin- og dieselbiler. Det er heller ikke fare for lekkasje av olje og brennbare væsker.

Johnsen sier at det svært sjelden skjer at batteripakken selvantenner. Oftere tar det fyr i kupé eller ledningsnettet i elbiler.

ADVARER: Ståle Frydenlund i Elbilforeningen advarer mot lading fra stikkontakt med skjøteledning.

– Bruk ladeboks

– Størst risiko er knyttet til ikke å lade på forsvarlig måte, med egen dedikert kurs, overspenningsvern og ordentlig ladeboks, sier brannmesteren.

Han kan ikke uttale seg om hva som skjedde med bilen til Thomas Nilsen.

– Hva skal en elbileier gjøre, om det begynner å brenne?

– Tilkalle hjelp og unngå den svært giftige brannrøyken. Det er farlig å begynne aktiv slukking, men spyl gjerne med vann for å begrense spredningsfare.

Seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen Ståle Frydenlund har sett videoen av den brennende bilen i Solbergelva.

– Det er vanskelig å si hva som har skjedd, men det ser heldigvis ikke ut til at batteripakken har tatt fyr, sier Frydenlund til VG.

Fordi batteripakken inneholder store mengder energi, kan brannen bli langvarig og intens, dersom batteriene først begynner å brenne.

Også Frydenlund advarer mot å lade fra stikkontakt med skjøteledning:

– Ved bruk av dedikert ladeboks har ikke jeg registrert branntilløp under lading.

Publisert:

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no