VG handler billig jule-mat i Kiwi-butikken på St. Olavsplass i Oslo. Det pågår for tiden en priskrig mellom de ulike kjedene hvor enkelte varer prises helt ned i 1 krone pr enhet. FOTO: SILJE ENSRUD Foto: Silje Ensrud , VG

Lavpriskrigen fortsetter: Bunnpris-kjøpmann: – Tapet betales av kundene

Priskrigen fortsetter inn mot julehandelen, og det er kundene som må punge ut, mener Bunnpris-arving og kjøpmann Christian Lykke.

  • David Bach

Artikkelen er over fire år gammel

VG har de siste dagene skrevet flere saker om matvarekjedene som nå er midt inne i tidenes mest elleville priskrig på billig julemat.

Priskappløpet har medført kjøp og hamstring av blant annet julepølse, vossakorv, grøt, surkål, gløgg, julebrus og andre varer helt nede i priser til 1, 2 og 3 kroner per enhet, og nå varsler matkjedene ytterligere kutt i prisene.

Kjøpmenn sier de tar kostnaden

Dette har kjøpmennene i stor grad akseptert at de må dekke tapet på selv, har flere uttalt til VG de siste dagene.

– Isolert sett blir det jo et stort økonomisk tap på å selge disse varene til 1, 2 og 3 kroner. Og det er nok jeg som kjøpmann som må ta kostnaden på dette, sa kjøpmann på Rema 1000 i Ballangen, Normann Holm, til VG på mandag.

Han får støtte av kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop.

– Jeg kan forstå at noen reagerer på at vi selger mat så billig. Men sånn er det blitt. Det er knallhard konkurranse om dagen. Vi sitter igjen med svært lave marginer og er nødt til å tyne pris. På disse juleproduktene er det et rent økonomisk tap for oss, sa Friis tidligere denne uken.

Les også: Begrenser antall julevarer per kunde

Mener kundene betaler

Men kjøpmann Christian Lykke i Bunnpris-kjeden har liten tro på at det ikke er kundene som til slutt må betale. Lykke mener det umulig kan stemme at de øvrige kjedene ikke setter opp prisene på andre varer eller ellers i året.

– Gir du bort varer må noen tape penger på det. Enten kan butikken tape dem, eller så må kunden betale mer for andre varer, eller andre ganger andre tider av året. Så enkelt er det, sier Lykke til VG.

BUNNPRIS-ARVING: Kjøpmann Christian Lykke i Bunnpris-kjeden mener priskrigen umulig kan komme kundene til gode i det lange løp. Foto: Øyvind Nordahl Næss , VG

Han påpeker at butikk-kjedene i Norge i sum går med overskudd hvert år.

– Så man tar det jo igjen. Men det er de kundene som ikke kjøper tilbudsvarer, som sponser de som gjør det.

Les også: Matministeren hyller priskrigen på julemat

– Før eller siden må du tjene penger på varene. Det gjelder ikke bare Bunnpris, det gjelder alle. Akkurat nå taper butikkene penger, sier Lykke, med henvisning til den elleville priskrigen som pågår.

Han går heller ikke med på at butikkene i sum tjener penger på at kundene kjøper matvarer til vanlige priser sammen med de billige tilbehørsvarene.

– Alt tilbehøret er jo billig nå, så da må de samme kundene i så fall også kjøpe ganske mange flasker sjampo for at det skal gå opp.

Les også: - Respektløst å selge julepølse til tre kroner

Kiwi-sjef: – Vi har ryggraden til å klare det

Det kjenner Bjørn Takle Friis i Coop seg ikke igjen i.

– Her settes ikke prisen opp. Priskrigen slår hardt inn på marginene i juletider, og det er en priskrig som utelukkende kommer kundene til gode, sier Friis, som legger til at han garantere at prisene ikke settes opp ellers i året eller på andre varer.

Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy står også fast på at prisene ikke settes opp ellers i året eller på andre varer for å dekke tapene på julevarene, men at resultatet av den pågående priskrigen belastes butikkenes resultater.

– Vi setter ikke opp prisene på grunn av dette. Vi må se året under ett, og det at vi har tøffe priser i julen er ikke noe nytt, selv om det er enda tøffere konkurranse i år.

– Vi som andre private bedrifter er avhengige av at det går rundt, men vi må jo se hele året under ett. Kiwi har ryggrad til å klare dette, så dette tar vi av resultatet vårt. Vi kan ikke legge på prisene, sier Bjørkøy til VG.

– Hva tenker du om det Bunnpris-Lykke sier, da?

– Da blir Bunnpris enda dyrere, og det er ikke aktuelt for oss.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder