NY E18 PÅ HØVIK: Illustrasjon av ny E18 - oppe i dagen på Ramstadsletta ved Høvik i Bærum. Til venstre: En egen bussvei som utelukkende skal trafikkeres av busser.

NY E18 PÅ HØVIK: Illustrasjon av ny E18 - oppe i dagen på Ramstadsletta ved Høvik i Bærum. Til venstre: En egen bussvei som utelukkende skal trafikkeres av busser. Foto: Illustrasjon: Statens Vegvesen/Aas Jakobsen

Samferdselsministeren: Uaktuelt å forhandle bort ny E18

Ap-Raymond sjokkert over innblanding fra veistatsråd

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) slår fast at en ny E18 skal bygges vestover fra Oslo gjennom Bærum og Asker. Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er sjokkert over statsrådens innblanding.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Midt oppe i sluttforhandlingene om de nye vei- og baneprosjektene i Oslopakke 3, finner samferdsels-statsråden grunn til å understreke regjeringens standpunkt.

– Jeg vil ikke kommentere ting i detalj, men jeg kan slå fast at det er uaktuelt å forhandle bort E18, sier Solvik-Olsen til VG.

Han følger de pågående forhandlingene med interesse, og har merket seg Oslo-byrådet ved Ap/SV og miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) sin motstand mot en ny E18 i forhandlingene.

Les også: Ingen vei utenom ny E18 for miljø-Lan

– Ap og MDG må snart se hvilke kjøretøy fremtiden bringer og at vi ikke løser folks transportbehov for å opprettholde kø inn i evigheten, sier Solvik-Olsen.

PEKER UT RETNING: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) viser omverdenen og lokale forhandlere at han ikke akter å gi bort én meter ny motorvei på E18 vestover fra Oslo. Foto: Roger Neumann VG

Han mener utviklingen med stadig flere utslippsfrie kjøretøy er med på å bygge oppunder behovet for en ny E18 på landets mest brukte reisestrekning i fremtiden.

Les også: MDG-Lan truet med å forlate Raymond ved utbygging av E18

Ville ta ut deler av ny E18

I de pågående forhandlingene om Oslopakke 3 skal det tirsdag ha blitt diskutert et forslag fra Arbeiderpartiets representant Andreas Halse og byrådet i Oslo, som innebærer at del 1 av en ny E18 - fra Lysaker (Oslo grense) forbi Fornebu og til Ramstadsletta i Bærum vrakes.

VGs lederkommentar: Vi trenger nye E18

Til gjengjeld kunne Oslo-byrådets representant godta at ny E18 «del 2» fra Ramstadsletta/Høvik forbi Sandvika til Slependen (grensen mellom Asker og Bærum) bygges.

VG kjenner til at både Akershus sine representanter i forhandlingsutvalget og staten synes dette forslaget ikke er realistisk.

Dermed er avstanden før et nytt møte torsdag fortsatt stor mellom partene i forhandlingene. Mye tyder på at styringsgruppen for Oslopakke 3 trenger enda mer tid på seg til å finne løsninger.

Også på nivået på bompengene gjenstår det ennå mye arbeid for å komme til en løsning, får VG opplyst.

Derfor er det allerede satt av tid til nye møter i neste uke etter pinsehelgen og 17.mai.

Les også: Mener bompenger kan løse veifloken

Vil beholde utbyggings-rekkefølge

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen har ingen tro på å skrote del 1 av ny E18, der anleggsarbeidet er planlagt igangsatt først.

– Det er naturlig at vi bygger ut i den rekkefølge som er faglig anbefalt og som løser flest problemer, og ikke i den rekkefølge som passer historiefortellingen til enkelte politikere, sier Solvik-Olsen.

Han deltar ikke selv i de opphetede forhandlingene om Oslopakke 3 som pågår nå.

Derfor vekker det oppsikt når han uttaler seg så tydelig om at planene om ny E18 ikke skal rokkes ved.

Mener statsministeren ga lokalt armslag

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo sier til VG at han er sjokkert over samferdselsministerens uttalelser.

SJOKKERT: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo fotografert på sitt kontor i rådhuset. Foto: Helge Mikalsen VG

– Jeg er sjokkert over at samferdselsministeren blander seg direkte inn i interne forhandlinger som pågår mellom partene om Oslopakke 3. Dette skjer til tross for at statsministeren så sent som i Stortingets spørretime 4. mai sa at regjeringen kom til å følge opp Oslo og Akershus' felles løsninger for E18, sier Raymond Johansen til VG.

Han mener det er utidig og utenfor enhver politisk forhandlingspraksis å uttale seg om et internt forhandlingsforslag på denne måten.

Les også: Ny skisse: 27.600 kroner året for å passere bomringen i Oslo

– Det er veldig lite konstruktivt at samferdselsministeren griper inn på denne måten, kritiserer Raymond Johansen, som heller ikke selv deltar i forhandlingene.

Men er representert med miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og Andreas Halse fra Oslo Ap.

Raymond Johansen minner Solvik-Olsen om at byrådet ved Ap har fremmet et kompromissforslag som det nå forhandles om.

– Vi har kommet svært langt i forhandlingene om både vei og kollektivprosjektene, og opplever at det er bevegelse i spørsmålet om E18. Da er det svært lite konstruktivt at samferdselsministeren griper direkte inn i og forsøker å diktere et forhandlingsresultat, tordner Johansen.

– Veldig uvanlig fra en statsråd

– Bør ikke en fagstatsråd kunne involvere seg i forhandlingene om landets kanskje største vei- og baneprosjekt?

– Jo, men han har jo anledning til det. Først skal jo partene komme frem til et resultat. Nå tråkker han rett opp i en prosess som var inne på et konstruktivt spor mellom partene. Dette er veldig uvanlig at en statsråd gjør, svarer Raymond Johansen.

Han sier at samarbeidsklimaet er veldig bra mellom Oslo-byrådet og naboen, Akershus fylkeskommune ved fylkesordfører Anette Solli (H).

– Har du som byrådsleder for Ap latt MDG fått for stor innflytelse når dere vil fjerne deler av et veiprosjekt som er planlagt over flere tiår?

– Oslo Ap har et meget ambisiøst klimaprogram. Byrådet har også en svært fremtidsrettet og bærekraftig byrådserklæring som vi står samlet om, svarer Johansen.

– Har ikke samferdselsministeren et poeng når han sier at dere må hensynta at fremtidens kjøretøy vil medføre mindre utslipp på en ny E18?

– Selvfølgelig vil vi få biler med mindre utslipp. Derfor er også deler av E18-prosjektet blitt umoderne. Elon Musk har sagt det: Vi får førerløse biler om få år. Trafikkmønsteret blir helt annerledes. Derfor må vi også spørre oss om det er riktig å bruke rundt 40 milliarder kroner på en ny E18 med 120 kroner ekstra for hver bompassering, svarer Raymond Johansen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder