KJØRES VEKK: Søndag ettermiddag ble helikopterets rotorblad kjørt vekk fra stedet der et helikopter styrtet fredag. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto: Torstein Bøe NTB scanpix

Airbus: Ikke samme feil som for fire år siden

Et mye omtalt akselbrudd i hovedgirboksen på ulykkesflytypen er, ifølge foreløpige undersøkelser, ikke årsaken til at et helikopter med 13 personer styrtet fredag.

  • Øystein Larsen-Vonstett
  • Alf Bjarne Johnsen

Artikkelen er over fire år gammel

Det sier produsenten Airbus Helicopters til VG.

– Etter at våre folk har gjort en foreløpig inspeksjon av ulykkeshelikopteret mener vi at det ikke er noen link mellom denne ulykken og hendelsene som førte til flyforbudet i 2012, sier pressetalsmann Airbus Helicopters, Guillaume Steuer.

Les: Navn på omkomne i helikopterulykken er offentliggjort

Steuer legger til at det, etter Airbus’ oppfatning, dermed ikke er noen grunn til å sette helikoptertypen på bakken etter fredagens ulykke som krevde 13 menneskeliv.

– Vi har imidlertid respekt for avgjørelsen fra luftfartsmyndighetene i Norge og Storbritannia som har valgt å suspendere kommersielle flyvninger med disse helikoptrene, av hensyn til de berørte, legger han til.

Les også: Pårørende aksjonerer mot Super Puma-helikopteret

Har inspisert vraket

Produsenten Airbus Helicopters har vært på ulykkesstedet i Hordaland, og har fått anledning til å studere vraket etter det styrtede helikopteret på nært hold.

Det er ut fra denne inspeksjonen at produsenten nå går ut offentligheten og sier at de ikke ville anbefale at alle flyvningene med SC225LP-maskinene blir stoppet.

To ganger i løpet av fem måneder i 2012 havarerte den samme helikoptertypen som ulykkeshelikopteret. Begge helikoptrene som havarerte, hadde en sprekk i en aksling i girkassen. Helikoptertypen ble satt på bakken i ni måneder etter dette.

Akslingen er en såkalt «Bevel Gear Vertical Shaft» som står nede i girkassen. Her drives et horisontalt stort tannhjul rundt med to mindre vertikale tannhjul. Hele poenget med konstruksjonen er å redusere turtallet fra motor opp til rotoren. Sveiseskjøten ligger 360 grader rundt sylinderen. Det var her det oppsto en sprekk.

Helikopterdirektør: Rakk aldri å slå alarm

Utelukker link

– Har dere kommet nærmere noen forklaring på havariet, siden dere nå utelukker at det var den samme feilen som i 2012?

- Jeg kan dessverre ikke gi noe mer informasjon om hvilken kunnskap vi sitter med. Jeg kan bare vise til at det ble foretatt endringer etter 2012-hendelsene på helikopterets «vertical shaft» og at det vi har sett, utelukker en link til denne hendelsen, sier Guillaume Steuer.

– Har de selskapene rundt i verden som bruker dette helikopteret, fått tilgang til mer informasjon enn dere nå går ut med?

– De har fått samme informasjon som offentligheten, sier pressetalsmannen.

I 2014 ble imidlertid flyet utrustet med en ny og forsterket aksling. Sveiseskjøten var der fortsatt. Men akslingen hadde større dimensjoner og fikk bedre smøring.

Ulykken i 2009, hvor hovedrotoren også falt av, skyldes også tretthet i materiale. Denne gangen var det et såkalt planetgir høyere opp på girkassen som røk. Også denne gangen var det materialtretthet som var grunnen.

Les også

  1. Mikal Vasstveit (54) døde i helikopterulykken: - Alltid smilende og positiv

    Erfarne Mikal Vasstveit (54) var rådgiver og ressursperson innen produksjons-utvikling i oljeservice-selskapet…
  2. I 2009 løsnet denne rotoren fra et Super Puma-helikopter

    Airbus mener at en rotor aldri har løsnet fra et helikopter av typen som styrtet fredag.
  3. Havarikommisjonen: – Informasjonen i den svarte boksen er av god kvalitet

    Havarikommisjonen ble søndag kveld ferdig med å hente ut data fra taleregistratoren og ferdskriveren til helikopteret…
  4. Slår alarm om sikkerheten på norsk sokkel

    Ketil Karlsen i fagforeningen Industri Energi mener sikkerheten er i ferd med å bli så dårlig at man må «akseptere at…
  5. Varsellampe i ulykkeshelikopteret lyste to ganger den siste uken: To motorkomponenter ble skiftet

    Tirsdag avbrøt ulykkeshelikopteret en tur ut i Nordsjøen etter 16 minutter.

Mer om

  1. Helikopterstyrten i Hordaland

Flere artikler

  1. Ulykkeshelikopteret hadde nylig byttet samme del som ulykkeshelikopteret i 2009

  2. Melding fra Airbus og EASA etter helikopterstyrten: Beordrer kontroll av alle helikoptre av samme type som ulykkeshelikopteret

  3. Støvsuger bunnen for å finne svaret på helikopterulykken

  4. Havarikommisjonen om
    Airbus-konklusjon: – Det får stå for deres regning

  5. Pårørende etter Super Puma-ulykke: Helikopteret er en dødsfelle

Fra andre aviser

  1. Airbus: Helikopteret hadde ikke samme feil som sist

    Fædrelandsvennen
  2. Håp om svar etter helikoptertragedien

    Fædrelandsvennen
  3. Ristet på hodet over at svakhet ble beholdt

    Aftenposten
  4. Airbus frikjenner Super Puma-modellen

    Bergens Tidende
  5. Beordret ekstra sjekk av Super Puma-helikoptre

    Bergens Tidende
  6. To ulykker -samme feil

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no