Brannsjef om Sola-brannen: Livredde for parkeringshusene

SOLA (VG) I grålysningene ved ruinene av det utbrente parkeringshuset sier brann- og redningssjefen i Rogaland: – Det er dette som er marerittet vårt.

Nils-Erik Haagenrud ledet kampen mot flammene på Stavanger lufthavn tirsdag kveld. Han regner med at 200–300 biler er ødelagt.

– Hele Brann-Norge har advart mot disse parkeringshusene. Vi er jo livredde for dem, sier sjefen for Rogaland brann og redning til VG onsdag.

les også

Filmet brannen fra innsiden: – Ekkel opplevelse

Avinors parkeringsanlegg på Sola tar 3000 biler. Omkring 1000 sto der da det begynte å brenne. NTB skriver at politiet opplyser at brannen startet i en eldre dieselbil.

Verst gikk brannen ut over den nordlige og nyeste delen, lengst fra terminalbygget.

– Her blåste stiv kuling fra sørvest i går kveld, derfor er brannbelastningen størst nærmest Scandic-hotellet. Midten av denne delen er klappet totalt sammen, som et korthus, sier Haagenrud.

Utfordringen for brannvesenet er at de ikke kommer inn i parkeringshus med de store kjøretøyene sine.

– Selv om vi har bra kastelengde på skum- og vannkanonene, når de ikke inn i midten av bygget.

Kritisk

Haagenrud er kritisk til at parkeringshuset ikke har sprinkleranlegg.

– Et sprinkleranlegg ville ikke nødvendigvis slukket brannen i den første bilen, men ville holdt flammene i sjakk til vi kom frem, sier brann- og redningssjefen.

I stedet spredte ilden seg raskt i det fem etasjer høye, åpne parkeringshuset.

– Den nye delen som brant, er en uisolert stålkonstruksjon. Det tar kanskje 15 minutter før stålbjelkene begynner å kollapse under brannbelastningen, sier Haagenrud.

Den midtre delen av parkeringshuset er bygget i betong og stål, men her bølger gulvet under bilene som fremdeles synes uskadede sett fra utsiden.

– Gulvet er svekket i midten også. Ingen kan gå inn i bygget før det er stivet av og sikret. Det vil ta flere dager, sier brann- og redningssjefen.

Politiet: brannen startet i en dieselbil

Politiet opplyser at brannen startet i en dieselbil.

– Vi har avhørt eier av den eldre dieselbilen, hvor brannen i parkeringshuset på Stavanger lufthavn, Sola, startet i går ettermiddag. Vi har også avhørt flere vitner som så brannen i startfasen. Vi har også hentet inn en del videoer, og dette arbeidet vil vi også fortsette med. Forholdene rundt bilbrannen er temmelig oversiktlig, men nå må vi finne ut hvorfor brannen startet, sier Elisabeth Vorland, seksjonsleder etterretning og etterforskning ved Sandnes politistasjon i en pressemelding.

– Måtte pøse på med vann

Haagenrud kaller natten rimelig krevende.

Brannvesenet fikk melding om bilbrann midt inni parkeringshuset. Da de første bilen kom frem til flyplassen, hadde brannen spredt seg til flere biler.

– Vi gikk inn med røykdykkere, men måtte raskt trekke dem ut av hensyn til mannskapenes sikkerhet. De neste timene kunne vi bare pøse på med vann og skum, sier Haagenrud.

Et vendepunkt kom da de satte inn tre av Avinors brannbiler pluss 5–6 av sine egne og pøste på fra ene siden mot det brennende parkeringshuset.

– Vi omorganiserte ressursene og gjorde liksom en krampetrekning for å stoppe brannen. Det fungerte, sier brann- og redningssjefen.

Han tror det blir installert sprinkleranlegg når parkeringshuset bygges opp igjen.

– Det koster naturligvis, men det har store samfunnsøkonomiske konsekvenser når flyplassen må stenge og så mange ikke kommer på jobb. For ikke å snakke om skadene på biler og anlegg.

Brann og redningssjef Rogaland Nils-Erik Haagenrud. Foto: HELGE MIKALSEN

Vil ha robot

Haagenrud tror det er stor fare for at terminalbygget hadde blitt flammenes rov, om vinden hadde stått i motsatt retning. I stedet sto røyken mot Scandic-hotellet, som er fullstendig nedsotet og må totalrenoveres. Brannvesenet vil drive etterslukking utover dagen.

Han mener at Rogaland brann og redning må vurdere å investere i en robot som kan settes inn i slukningsarbeid, slik Oslo og Romerike bruker når mannskaper må holde seg ute.

– Vi har de lengste undersjøiske tunnelene i Europa her i Rogaland, der er problematikken akkurat den samme som i parkeringsanleggene, sier Nils-Erik Haagenrud.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder