FÅTT NOK: Byråd Aril Hermstad sier tauingen av elsparkesykler som ligger slengt på veier og fortau i Oslo starter i neste uke. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Oslo fjerner elsparkesykler i veien: – Tålmodigheten vår er brukt opp

Elsparkesykler som ligger slengt rundt på fortau og gater i Oslo skal nå bli tauet inn, og regningen skal sendes til selskapene.

  • Siri Berge Christensen

– Jeg har nå bedt bymiljøetaten om å taue inn elsparkesyklene. De hindrer fremkommelighet og er til fare for sikkerheten. Vi har ikke hjemmel til å bøtelegge, men vi anser at vi har anledning til å taue de inn, og kommer til å ta et gebyr for å dekke disse kostnadene, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel i Oslo til VG.

Det var Dagbladet som omtalte saken først.

– Tålmodigheten vår er brukt opp. Vi hadde forventet at selskapene tok samfunnsansvar for å hindre at dette oppsto. I stedet har konkurransen tilspisset seg, sier Hermstad.

Hermstad sier at tauingen vil starte i neste uke.

– Vi gjør dette for å få selskapene til å skjerpe seg, og fram til vi får et nasjonalt regelverk, og bransjen må begynne å betale for de eksterne kostnadene sine.

les også

Raymond Johansen hardt ut mot elsparkesykler: – Nå er jeg lei

Etterlyser bedre dialog

Daglig leder i Voi Norge, Christina Moe Gjerde, sier til VG at hun har forståelse for frustrasjonen knyttet til elsparkesyklene.

– Vi støtter at det tas grep. Hverken byens innbyggere, medtrafikanter eller aktørene er tjent med situasjonen slik den er nå, sier Gjerde.

Voi er Europas største elsparkesykkel-operatør og etterlyser en bedre dialog fra kommunens side.

– Politikerne behandler bare symptomene. Vi håper byrådet i Oslo nå har fått øynene opp for at de må ta et større ansvar for helheten. Vi forventer at kommunen tar kontakt for å diskutere detaljene hvordan vi kan få til en optimal løsning, sier hun.

Gjerde sier at Voi har daglige patruljer som rydder feilparkerte sykler.

– Vi har trappet opp frekvensen på disse siste uken. Fredag tok vi selv et initiativ til at aktørene går sammen om å etablere en felles patrulje. Voi har også innført soner der det ikke er lov til å parkere.

De nærmere 13.000 elsparkesyklene i Oslo har skapt både glede og frustrasjon. Elsparkesykler som ligger på fortau eller i veier skaper problemer for blant annet blinde, svaksynte og folk i rullestol.

– Nå er jeg lei. Vi må få orden på dette. Vi kan ikke akseptere at folk blir utestengt av byen fordi elsparkesykler flyter rundt i gatene, sa byrådsleder i Oslo Raymond Johansen (Ap) til VG i går.

Skadelegevakten i hovedstaden har bedt selskapene om å sperre elsparkesyklene for bruk på natten.

Les også

  1. Legevakten i Oslo ber om elsparkesykkel-stans om natten

    Skadelegevakta i Oslo er bekymret over en stadig økning i skader etter bruk av elsparkesykler.
  2. Sabotasjemetode gjør elsparkesykler i Oslo ubrukelige

    Elsparkesykler i Oslo blir tagget ned, sabotert og kastet i Akerselva.

Mer om

  1. Elsparkesykler
  2. Samferdsel

Flere artikler

  1. Vil vurdere å stenge elsparkesykler på natten

  2. Bergen-byråd: En fallitterklæring om elsparkesykkelutleier vinner rettssak

  3. Politiet: Elsparkesykler har blokkert for utrykningskjøretøyer

  4. Sabotasjemetode gjør elsparkesykler i Oslo ubrukelige

  5. 41 prosent av skadene på elsparkesykkel skjer under ruspåvirkning

Fra andre aviser

  1. Sparkesykkel-selskap vil ha med bransjen på opprydning

    Bergens Tidende
  2. Hvem har ansvar for å rydde opp?

    Aftenposten
  3. Oslo kommune samler inn elsparkesykler

    Bergens Tidende
  4. Regjeringen: Ingen regulering i år. Oslo tar saken i egne hender: Vil nattestenge elsparkesykler

    Aftenposten
  5. Oslo vil kreve sparkesykkelgebyr, men ikke umiddelbart

    Fædrelandsvennen
  6. Oslo vil kreve sparkesykkelgebyr, men ikke umiddelbart

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder