ULA-KLASSEN GOODBYE: Norge har seks ubåter av Ula-klassen, men har bestilt fire nye tyske ubåter av HDW-212-klassen. Fregattforliset kan gjøre at dette tallet økes. Foto: Hommedal. Marit / SCANPIX

Fregatt-forliset: Slik vil forsvarsministeren erstatte tapet av KNM «Helge Ingstad»

Norge vurderer å forlenge livet til de raske Skjold-korvettene, men vurderer også å øke antallet ubåter som skal kjøpes inn fra Tyskland.

Norges egenutviklede raske missiltorpedobåter i Skjold-klassen kan få forlenget liv som en delvis erstatning for havarerte KNM «Helge Ingstad», bekrefter forsvarssjefen overfor VG.

les også

Dette er Norges nye ubåter

Tirsdag møter forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) i Stortinget for å orientere landets folkevalgte om forliset i Hjeltefjorden nord for Bergen i november i fjor.

Her er hans foreløpige forslag til hvordan fregatt-tapet kan erstattes – særlig i en situasjon hvor KNM «Helge Ingstad» blir vurdert som for skadet til å gjenoppbygge.

RASK LØSNING: De raske, men kostbare Skjold-båtene kan få forlenget liv i Marinen på grunn av fregattforliset i november. Foto: / Forsvaret

les også

Forsvarssjefen: Tapet av «Helge Ingstad» var en tragedie – vil ha flere marinefartøyer

* Dagens raske Skjold-klasse forlenger levetiden. De skal etter planen fases ut i 2025, men levetiden kan forlenges. De vil gi økt kapasitet, men mangler antiubåtvåpen og antiluftskyts.

* Øke bruken av marinens nye logistikkskip KNM «Maud», som er på vei fra Daeewo-verftet i Sør-Korea. Dette blir marinens største skip, og vil kunne gi de gjenværende fire fregattene økt drift.

* Marinen kan koble seg på pågående fregattanskaffelser i andre NATO-land. Å Leie inn skip anses uaktuelt.

* Det vurderes å anskaffe en annen båtklasse enn fregatt eller korvett – her er det flere spennende byggeprosjekter på gang både i utlandet og i Norge.

* Øke antallet ubåter som skal kjøpes. Fra 2025 til 2032 kommer det fire tyskbygde ubåter – totalprisen skal ligge rundt 30 milliarder kroner. HDW-212 er 57 meter lang, og bygges av ThyssenKrupp Marine Systems i Kiel.

MARINE-KJEMPE: KNM «Maud» er på vei fra verftet i Sør-Korea, og vil bli det største skipet i marinen. Det vil gjøre ha mange egenskaper - alt fra tankskip til minisykehus. Foto: Forsvarsmateriell/Forsvaret / NTB scanpix

Superraske

Marinens mangel på overflatefartøyer ble tema da forsvarsministeren orienterte Stortinget om Ingstad-forliset tirsdag: Etter 2025 kan Marinen faktisk bestå av bare fire kampfartøy, pluss ubåtene.

Marinens seks båter i Skjold-klassen omtales som kystkorvetter, og avløste de tidligere motortorpedobåtene i Hauk-klassen i 2012. Båtene er bygget i fiberforsterket plast, har form som en katamaran og bruker luftputeteknikk under gange. Maksfarten er oppgitt til 60 knop – over 110 km/t.

les også

Detonerte KNM «Helge Ingstad»-torpedoer i Hjeltefjorden

Vil kvitte seg med

Båtene så imidlertid ut til å få et nokså kort liv på kysten: Allerede i 2016 ble det vedtatt at Forsvaret skulle kvitte seg med dem – og fase ut de nokså kostbare farkostene ut fra 2025.

Med bortfallet av fregatten KNM «Helge Ingstad» ville i så fall marinen bestå av bare 4 – fire – overflatefartøy egnet til strid etter 2025.

les også

Fregattsjef om forliset: Som en ulykke i nær familie

Pluss content

Forlenge levetiden

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen holdt sin årstale i Oslo Militære Samfund i slutten av januar. Etter talen snakket han med VG om alternative løsninger for marinen etter tapet av «Helge Ingstad».

Han åpner for å forlenge levetiden til Skjold-klassen etter tapet av en fregatt i fjor høst.

– Ja det er klart. Utfordringen er antallet fartøyer i forhold til oppdraget, å opprettholde tilstedeværelse i nord. Skjold-klassen er i aktiv tjeneste i dag, og de vil ikke vare evig. Men på kort sikt er det en av mulighetene, å beholde dem. Det er åpenbart, sa Bruun-Hanssen.

les også

Topp-økonom slakter regjeringens oljepengeforslag: Klart i strid med budsjettreglene

Marinens aller nyeste fartøy, logistikkfartøyet KNM «Maud», er nå på vei fra verftet i Korea og til Norge for å bli klargjort for aktiv tjeneste.

– Vil KNM «Maud» øke marinens kapasitet?

– Ja, dermed kan vi holde fregattene, og også Skjold-klassen i sjøen lengre tid om gangen, med forsyning av drivstoff og annet. Så det er absolutt til hjelp for vår utholdenhet, sa forsvarssjefen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder