Saksordfører Peter Frølich (H) for den nye personopplysningsloven på Stortinget Foto: Frode Hansen

Derfor får du så mange e-poster denne uken

EU innfører fra fredag nytt regelverk. Det merker du på antall mailer denne uken.

  • Bjørn Haugan

Artikkelen er over to år gammel

Mange irriterer seg sikkert over e-postene de får i disse dager, men få vet hvorfor de får dem:

I morgen trer personopplysningsloven (GDPR) til EU i kraft for de fleste landene i Europa:

Resultatet er en flom av e-poster fra selskaper hvor man har registrert en bruker, som ber deg om å få beholde deg som bruker.

– Loven er en skikkelig seier for forbrukerne og folket, som nå får et bedre vern og slipper unødvendig mange e-poster og meldinger du ikke har sagt ja til. Det beste eksempelet på dette er meldingen Arbeiderpartiet sendte ut på valgdagen, som nå vil bli ulovlig, sier Høyres Peter Frølich, som har vært saksordfører for behandlingen av GDPR i Stortinget.

Barn skjermes

Han punkter opp noen av de viktigste konsekvensene for deg og meg:

– De blir slutt på kilometerlange juridiske avtale som du må klikke på og godkjenne, uten å lese: Det skal blir enklere for folk.

– Barn skal skjermes og det innføres en aldersgrense på 13 år.

– Ingen barn under 13 år skal få tilbud om kjøp av varer eller annet?

– Det er riktig. De som bryter reglene vil få skyhøye bøter, sier Frølich.

– Mer forståelig

Personverndirektør i Schibsted, Ingvild Næss, forteller at du ikke vil få en e-post av Schibsted.

– Leserne til VG vil i stedet få opp en informasjonsboks de må lese når de besøker VG.no i løpet av de kommende ukene. Der vil vi kort og konsist fortelle om data vi samler, hvordan vi bruker dataene og hvorfor. Vi har fokus på lett forståelig informasjon. Du kan klikke deg videre fra denne første boksen og lagvis nedover for å få mer detaljer om data og personvern, om du ønsker det. Og du kan enkelt gå videre til ulike kontroller. Du kan feks velge å styre hvordan dataene dine brukes, få se egne data eller be om å få slettet de, sier Næss.

Hun forklarer at du skal slippe å måtte forholde deg til lange personvernerklæringer skrevet av og for jurister.

– Informasjon om data og personvern blir både lettere tilgjengelig og mer forståelig. Og ikke minst vil du selv på en mye mer effektiv måte aktivt kunne kontrollere dine egne data. Det vi lanserer nå er første steg i det vi skal jobbe kontinuerlig med i årene fremover.

Andre sentrale punkter

Her en sentrale punkter fra de nye reglene:

  • En del av loven handler om informasjonen tjenester gir om hvordan de bruker personopplysninger. Det finnes slike krav allerede, men de blir hakket strengere.
  • Personvernerklæringer må blant annet forklare hva de samler inn, hvordan, hvorfor og hva informasjonen skal brukes til. Så enkelt som mulig.
  • Å godta slike vilkår skal være så eksplisitt som mulig, og ikke gjemt i en større prosess, som å bli medlem av en kundeklubb.
  • Det skal også være mulig å godta noe behandling av personopplysninger, men ikke annet, og likevel få være kunde.

Mer om

  1. GDPR
  2. Peter Christian Frølich
  3. EU

Flere artikler

  1. Pluss content

    8 punkter: Slik tar du kontroll over dine mest sensitive opplysninger

  2. Norsk firma: Oppdaget Facebook-smutthull om persondata

  3. Bergen kommune vil sende sms-varsel til folk som samler seg ute

  4. Pluss content

    Slik sladrer bilen på deg

  5. Kontoutskrifter og valutaregister – slik beviste NAV klientenes utenlandsopphold

Fra andre aviser

  1. Fra 20. juli kan du nekte virksomheter å bruke data om deg

    Aftenposten
  2. E-postkassen fylles opp av personvernmail. Dette bør du gjøre.

    Aftenposten
  3. Datatilsynet: Schibsted lagret brukerdata fra 2001 – også før brukerne registrerte seg

    Fædrelandsvennen
  4. – Hvis vi oppdager at vi har data vi ikke skulle hatt, vil de bli slettet

    Aftenposten
  5. Datatilsynet: Schibsted lagret brukerdata fra 2001

    Aftenposten
  6. Flere annonsører endrer praksis etter Facebook-skandalen

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no