GÅR AV: Byrådsleder Roger Valhammer (Ap)

Politisk drama i Bergen: Byrådet går av

Bybanedebatten i Bergen nådde nye, stormfulle høyder onsdag ettermiddag. Med én stemmes overvekt vedtok bystyret at Bybanen mot Åsane skal gå gjennom fjellet – og ikke over Bryggen.

Av 

Silje Kathrine Sviggum

 og 

Publisert:

Beslutningen har fått byrådet til å gå av, etter at de stilte kabinettsspørsmål.

Dersom de ikke fikk flertall for å legge Bybanen over Bryggen, ville de trekke seg, varslet byrådsleder Roger Valhammer (Ap).

Litt før klokken 17.20 onsdag ble det kjent at det ble flertall for å legge Bybanen i tunnel, ikke over Bryggen, og at byrådet dermed trekker seg.

STRIDENS KJERNE: Bryggen i Bergen står på Unescos verdensarvliste og har det siste tiåret bidratt til høy temperatur i debatten om bybanetraseen.

Årsaken er at byrådets forslag om å fortsette reguleringen av bybane over Bryggen ikke fikk nok støtte. I stedet valgte flertallet å gå inn for forslaget fra Høyre, Rødt og Senterpartiet om å utrede tunnel.

Mens opposisjonen var glade over seieren, valgte byrådsleder Roger Valhammer (Ap) å trekke seg fra sin posisjon. Bystyredramaet ble underveis skildret av Bergens Tidende.

– Kan ikke stå inne for konsekvensene

Via sin politiske rådgiver gir Roger Valhammer følgende uttalelse til VG:

– Dagens vedtak fra opposisjonen betyr både årevis med utsettelser og økte bompenger. Som byrådsleder kan jeg ikke stå inne for konsekvensene ved at bybanen til Åsane og investeringer for 20 milliarder settes i spill, sier Valhammer.

– I denne saken er kunnskapsgrunnlaget klokkeklart. Dagløsningen langs Bryggen er billigere og bedre. Tiden for flere utredninger og utsettelser må være forbi. Vi trenger ikke omkamp. Vi trenger å bygge bybanen til Åsane nå.

Noen timer senere tar Valhammer seg tid til å snakke med VG i en møtepause rett før klokken 20. Han innrømmer at saken har vært krevende, men fastslår at det aldri var noe alternativ for ham å fortsette som byrådsleder etter dagens byrådsvedtak:

– Dagens beslutning har enorme konsekvenser for Bergen by. Det vil føre til fire til seks års forsinkelse. Jeg kan ikke ta ansvaret for det jeg mener er en dypt uansvarlig beslutning. Det må bystyret med én stemmes overvekt ta ansvaret for, sier Roger Valhammer til VG.

Åpen for å påta seg vervet på nytt

Han understreker at han stiller seg åpen for å lede på nytt, men under klokkeklare premisser:

– Dersom et flertall ønsker å peke på meg på nytt, er jeg villig til å gå på igjen som byrådsleder. Men da må partiene godta at det blir dagløsningen med bybane over Bryggen, sier Valhammer.

Han beskriver dagens debatt som tydelig, med skarpe fronter.

– Det er en bystyresal så folk opptrer dannet og fint, men i Bergen er man ofte veldig for eller mot og det viser debatten tydelig.

LANGT FRA IDYLL: Bybanedebatten har skapt storm i Bergen.

Jokeren i Bergen nå er Rødt – som må beslutte om de vil holde seg til Høyre eller om de når alt kommer til alt velger å holde seg på venstresiden i politikken. Går de for det sistnevnte, vil ikke dagens vedtak bli stående.

– Velger de oss må de godta at det blir det bybanealternativet som vi allerede har brukt flere hundre millioner på å utrede og vedta. Jeg godtar ikke omkampen. Nå må vi bygge bybane, sier Valhammer

Forretningsministerium overtar styringen

Ordfører Rune Bakervik sitter opptatt med å lede det mildest talt dramatiske byrådsmøtet, men skriver i en SMS til VG i 18.30-tiden onsdag kveld at han har forståelse for byrådslederens valg.

På spørsmål om hva som skjer videre rent praktisk i styringen av i vestlandshovedstaden, svarer han følgende:

– Byrådet Valhammer vil bli sittende som et forretningsministerium til et nytt byråd er på plass. Det arbeidet starter torsdag, og jeg vil ha møter med alle gruppelederne i bystyret, sier Bakervik.

Han skal da samtale med Høyres Harald Victor Hove, som ikke har Venstres støtte. BT refererer i sin dekning av saken til en pressemelding avisen har fått. Der skriver ifølge BT Venstre at «Høyre har med dagens stemmegivning bekreftet at de har abdisert som et ansvarlig parti».

LYSTIGERE TIDER: Byrådsleder Roger Valhammer (tv) og nåværende ordfører Rune Bakervik, byråd for byutvikling på Arbeiderpartiets under valgvake på Landmark i Bergen i september 2019.

Også KrF-gruppeleder Håkon Pettersen refser bystyrets avgjørelse:

– Nå må Høyre og Rødt sammen med resten av tunnelalliansen ta ansvar for det dypt uansvarlige vedtaket de nettopp har fattet. De kaster samferdselsprosjekt for titalls milliarder ut i uvisshet, tordner Pettersen i en SMS til VG.

– Hvem ønsker du som ny byrådsleder?

– Vi peker selvsagt på Roger Valhammer som byrådsleder. Etter dagens votering er det for oss et opplagt valg.

– Hvordan er stemningen i møtet?

– Det har vært spent i hele dag.

–Hvordan kommer dette til uttrykk?

– Det har jeg egentlig ikke noen kommentar til, svarer Pettersen.

Uviss fremtid

Hvordan bergenspolitikken vil bli farget av dagens politiske drama i tiden fremover, sier KrF-gruppelederen til VG at han ikke ønsker å spekulere i nå.

Han oppfatter det valgte traséalternativet som urealistisk og påpeker at byggingen av bybanetunnel i sentrum, hvis den viser seg å være mulig, vil koste 2 milliarder mer, være kostbart å drifte, samt gi dårligere kollektivdekning enn dagalternativet med bybane over Bryggen.

– Det bidrar til massive CO₂-utslipp, det truer kulturlagene, innebære økte bompenger og vil innebære en bygningsrisiko som det ikke er mulig å planlegge seg bort fra, sa Pettersen i en uttalelse tidligere onsdag ettermiddag.

Gikk for 2035-alternativ

Jokerne før bystyremøtet var de to Sp-representantene Steinulf Tungesvik og Stig Torgersen som lanserte et forslag om å utsette avgjørelsen mens man utredet et tunnelalternativ med utgangspunkt i Peter Motzfeldts gate/Nygaten.

Uavhengig bystyremedlem Per Jørgensen offentliggjorde at han ville stemme for Høyres forslag om ny tunnelutredning. Dette er støttet av Høyre, Sp og Rødt, som fikk følge av Folkeaksjonen nei til mer bompenger, Frp og flere uavhengige.

FIKK NEI: Byrådets forslag om å fortsette reguleringen av bybane over Bryggen fikk ikke nok støtte.

Ifølge fagetaten i Bergen kommune, kan en bybanelinje over Bryggen stå klar i 2031, skriver Bergens Tidende.

Fagetatens foretrukne tunnelløsning kan stå ferdig i 2034.

En ny versjon av alternativene med tunnel fra Peter Motzfelds gate, som fagetaten tidligere har lagt til side, skal tidligst kunne være ferdig i 2035 eller senere.

Det er dette sistnevnte alternativet som ble vedtatt av bystyret i Bergen.

«Mikke Mus-parlamentarisme»

Sp-politiker og joker Steinulf Tungesvik er i likhet med de øvrige bystyrepolitikerne for opptatt i bystyremøtet til å prate onsdag kveld, men skriver følgende i en SMS til VG:

– Parlamentarismen i Bergen har blitt latterliggjort som «Mikke Mus-parlamentarisme» fordi ingenting har fått konsekvens gjennom 20 år. Jeg mener det det står respekt av at byrådet setter hardt mot hardt, skriver Tungesvik.

Ifølge ham «måtte det bli drama i en sak der folket og bystyret er 50–50» i en sak som vekker sterke følelser og involverer store statstilskudd.

– Jeg er glad for å ha bidratt for Sp til et skikkelig og ærlig oppgjør, der vi pekte på at bystyret burde gått en runde til før vedtak.

Rødt sitter på nøkkelen

Tungesvik beskriver stemningen i bystyresalen onsdag kveld som «alvorlig, men god».

– Det er på ingen måte klart hvordan det går med saken. Jeg tror Høyre og Rødt klør seg mest i hodet nå og lurer litt på hva som traff dem, sier Tungesvik.

Rødts gruppeleder, Odd Arild Viste, avviser overfor BT at partiet ønsker et Høyrebyråd. Det er imidlertid uklart hvordan Rødt vil forholde seg til situasjonen i byrådet.

– Det er ikke noe vi vil ta på sparket nå, men noe vi vil drøfte i partiet, sier Viste til regionsavisen.

Publisert:

Mer om

Bergen

Åsane

Bybanen

Byutvikling

Roger Valhammer

Bergenspolitikken

Bystyret

Flere artikler

  1. Nytt flertall for Ap-byråd i Bergen: – Jeg er lettet

  2. Enighet om bybane over Bryggen i Bergen

  3. Rødt vil ikke endre standpunkt i bybanesaken – fastlåst situasjon i Bergen

  4. Meldte seg inn i Rødt – kan ha veltet byrådet i Bergen

  5. Bybanestriden i Bergen: – Det er like galt som brexit

Fra andre aviser

  1. Bybanen skal ikke over Bryggen

    Aftenposten
  2. Tre utbrytere sikrer flertall for bybane over Bryggen

    Aftenposten
  3. Bybanen skal ikke over Bryggen

    Bergens Tidende
  4. Vedtok å bygge Bybanen i Bergen i tunnel – Byrådet går av

    Aftenposten
  5. Bystyret i Bergen vedtok å bygge Bybanen i tunnel – byrådet går av

    Aftenposten
  6. Hvem er det egentlig som styrer Bergen nå?

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no