HØYRE-REKLAME: Her gir KrF-leder Knut Arild Hareide en Høyre-løpeseddel til Katrine Kjørlaug på fergekaia i Sandvikvåg. FOTO: ERLEND AAS/NTB SCANPIX

Her deler KrF-lederen ut Høyre-reklame

STORD (VG) På fergekaien på Stord delte Knut Arild Hareide søndag ut Høyres løpeseddel mot fergefri E39. - Det var ikke vanskelig for meg å dele den ut, sier Hareide.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Søndag ettermiddag delte Erna Solberg ut løpesedler på fergekaien i Sandvikvåg på Stord, som en del av sin 36 timers bussturné fra Stavanger til Bergen. Løpesedlene er produsert av Høyre, og tar for seg Høyres løsninger på hvordan E39 kan bli fergefritt.

Disse sedlene begynte også KrF-leder Knut Arild Hareide å dele ut i fergekøen.

Han hadde nemlig hatt Høyre-lederen på lunsjbesøk hjemme på Bømlo tidligere på dagen, og slang seg med Høyres valgkampbuss til fergekaien.

Baksiden av seddelen består av et bilde av en blid Erna Solberg, akkompagnert av Høyres slagord: «Norge trenger nye ideer og nye løsninger».

KrF-lederen bekrefter overfor VG at han delte ut Høyres løpeseddel i fergekøen.

- Jeg har ingen problemer med å dele ut denne seddelen, siden jeg er fullt ut enig i det Høyre mener i denne saken, sier Hareide.

Han ønsket likevel ikke at KrF skulle gå sammen med Høyre om løpeseddelen, siden KrF foreløpig ikke har valgt hvilken E39-trasé partiet vil gå for.

- Jeg kommer til å anbefale partiet å gå for den samme traseen som Høyre, men så lenge det ikke er avgjort innad i partiet, ville vi ikke ha partilogoen vår på løpeseddelen, sier KrF-lederen.

- Syns du ikke det virker rart at en partileder deler ut et annet partis valgmateriale?

- Når vi er enige i en sak, er det ikke vanskelig. Det var veldig tydelig at dette var Høyres valgkamparrangement, og jeg syns det var raust at jeg fikk være med og kunne fronte KrFs politikk. På andre områder er det viktig for oss å vise at vi har andre standpunkter enn Høyre, men når det gjelder samferdsel, syns jeg det er viktig å få frem at vi er enige, sier Hareide til VG.

LES OGSÅ: Knut Arild Hareide inviterte Erna hjem på lunsj

MØTTE MOR: Tordis Hareide, Knut Arild Hareides mor, sjarmerte tilsynelatende Erna Solberg under sistnevntes PR-turné. Her er Erna på besøk i familien Hareides hjem «Hareidtun». Foto: Tor Erik Mathiesen/VG

- Veldig overraskende

- Jeg har aldri sett en partileder dele ut valgmateriell fra et annet parti. Det er veldig overraskende, sier valgforsker Frank Aarebrot til VG.

Aarebrot sier han har fulgt med på valg siden 1963, og syns det Hareide gjorde virker veldig rart.

- Med dette sier Hareide til de samferdselsinteresserte velgerne på Vestlandet at de like godt kan stemme på Høyre, mener Aarebrot.

Fergefri E39 med OPS

Gjennom offentlig-privat samarbeid, såkalt OPS, skal E39 gjøres fergefritt mye raskere enn regjeringens forslag, mener Høyre-leder Erna Solberg.

OPS går ut på at det offentlige konkurranseutsetter ikke bare selve byggingen, men også drift og vedlikehold av prosjektet i vanligvis mellom 25 og 40 år.

- Vi vil ta i bruk private krefter, slik at prosjektene blir raskere gjennomført og bedre vedlikeholdt, sier Solberg.

Viktig valgkampsak

Fergefri E39 er en av de aller viktigste sakene i årets valgkamp på Vestlandet. Spesielt vekker de to lange fergeturene underveis fra Stavanger til Bergen harme blant Vestlands-bilistene.

På kaia falt derfor Ernas budskap i god jord.

- Alt hadde vært mye enklere, dersom vi hadde sluppet disse fergene. Tiden er overmoden for at vi blir kvitt dem, sier bilist Monica Angeltvedt Eilertsen til VG.

Som hun ofte gjør, tilbrakte hun deler av søndagen i kø, i påvente av at fergen til Halhjem skulle ankomme Sandvikvåg. På fanget har hun Leon (2,5 måneder).

- Jeg har familie på Sotra utenfor Bergen, og kjører fra Stavanger. Turen tar fire-fem timer, det er mye venting , og det er slitsomt med en baby på slep. Hadde E39 vært fergefri, ville jeg nok besøkt familien mye oftere enn det jeg gjør, sier hun.

I nasjonal transportplan legger regjeringen opp til at strekningen mellom Kristiansand og Trondheim skal være fergefri innen 2033. Til sammen vil det barbere syv timer av dagens 20 timer på den 1100 kilometer lange strekningen.

I KØ: Bilist Monica Angeltvedt Eilertsen og sønnen Leon ventet søndag på at fergen til Halhjem skulle ankomme Sandvikvåg. Eilertsen ønsker fergefri E39 velkommen. FOTO: TOR ERIK H. MATHIESEN/VG

Syv gigantutbygginger

Visjonen om et fergefritt Vestland skal realiseres gjennom syv gigantutbygninger over fjorder de neste 20 årene. Likevel er det kun prosjektet Rogfast som ligger inne i den neste tiårsperioden.

- Regjeringens løsning er ikke realistisk. Ett av syv prosjekter skal bygges på 20 år, hvorav den første skal tas de første ti årene. Da blir det urealistisk å bygge de resterende seks prosjektene på de siste ti årene.

Regjeringen har sagt at Rogfast-prosjektet skal påbegynnes senest i 2015. Hvilke planer de har for Hordfast-prosjektet, har de rødgrønne ikke sagt noe om.

- Med oss i regjering, vil vi begynne byggearbeidet her allerede i 2018, sier Solberg.

Frp kritiske til OPS

NEI TIL BOMPENGER: Frps Bård Hoksrud mener pengene til ny vei bør hentes fra Oljefondet. FOTO: HÅKON MOSVOLD LARSEN/NTB SCANPIX

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Bård Hoksrud, reagerer på at Høyre og KrF vil finansiere fergefri med bompenger.

- Norge er et rikt land, og trenger ikke å låne penger for å bygge vei. Høyre og KrF må putte pengene på bordet, ikke kjøpe vei på avbetaling, sier Hoksrud.

Han mener pengene til ny vei bør hentes fra Oljefondet.

- Jeg er positivt til OPS som organisjasjonsform, for det kan bidra til at veiene blir bygget fortere. Men det kan ikke være sånn at bilistene må blø for å finansiere utbyggingen, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder