Kjempekran må gi opp sikringen av KNM «Helge Ingstad»: – Økt risiko

Kranlekteren «Rambiz» trekkes ut av arbeidet med å sikre det forliste krigsskipet.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Det er værforholdene som gjør sikringen av KNM «Helge Ingstad» vanskelig for den enorme kranlekteren, ifølge Forsvaret. Arbeidet ble avsluttet i 6.30-tiden onsdag, og lekteren vil i løpet av formiddagen returneres til Hanøytangen.

Forbereder seg på storm – har bestilt 200 tonn kjetting til «Helge Ingstad»

– Det blir et stopp i redningsarbeidet så lenge været er av en slik karakter at det ikke går an å operere i feltet. Været er en avgjørende faktor for sikkerheten i redningsoperasjonen, sier Torill Herland i Sjøforsvaret til VG.

Endringen i været medfører «økt risiko for personell, ytterligere materiellskader og belastning på ankerfestene til «Rambiz» som er lagt ut», skriver Forsvaret på sine nettsider.

Onsdag ventes det kraftig vind i området, med opp til liten storm. Forventet bølgehøyde er mellom én til to meter, ifølge Forsvaret, som melder at de onsdag vil ha fokus på å sikre lensesystemer og annet oljevernutstyr.

Sikringsarbeidet fortsetter fra land utover dagen, og det gjøres fortløpende vurderinger for når lekteren kan returnere til fregatten.

– Den returnerer nå til en trygg havn i påvente av bedre vær, understreker Herland.

KNM «Helge Ingstad» hadde vært på NATO-øvelsen Trident Juncture utenfor Trøndelag da fartøyet natt til torsdag 8. november kjørte rett inn i tankskipet «Sola».

Storm på vei – frykter at KNM «Helge Ingstad» kan gli ut

Har ligget i ro

Det siste døgnet har KNM «Helge Ingstad» ligget i ro, skriver Forsvaret. Bevegelsene til krigsskipet overvåkes kontinuerlig.

Nye tall fra Forsvaret: Så mye kan det koste å redde KNM «Helge Ingstad»

Kranlekteren «Rambiz» har bidratt med å strekke kjettinger rundt baugen og akterut på fartøyet inn mot land.

– Det arbeides videre med innfesting og stramming av kjettingene på landsiden. Det er tungt utstyr som benyttes i sikringsarbeidet, og arbeidet er tidkrevende.

KJEMPEKRANER: «Rambiz» ankom Hanøytangen på Askøy 21. november. Planen var at kranlekteren sammen med «Gulliver» skulle løfte KNM «Helge Ingstad» opp av vannet. Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

Kan løfte 3000 tonn

De enorme kranbåtene «Gulliver» og «Rambiz» ble hentet inn fra den belgiske leverandøren Scaldis. Planen er at de to lekterne på sikt skal ligge ved siden av hverandre på utsiden av det havarerte krigsskipet.

LES OGSÅ: Hvem var Helge Ingstad?

Lekterne har henholdsvis 4000 og 3000 tonn løftekapasitet, mens fregatten veier rundt 5000 tonn. I tillegg til normalvekt kommer vekten av alt vannet som har trengt inn i krigsskipet.

Krigshemmelighetene på skipet bevoktes døgnet rundt

Begge disse kranlekterne har såkalt dynamisk posisjonering, det vil si et GPS-basert system av propeller som automatisk holder skipet i posisjon.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder