Tenåringer fikk strøm i seg i tunnel: – Brutalt og vondt

FILIPSTAD (VG) Politiet jobber ut fra flere hypoteser om hvorfor de tre ungdomsskoleelevene tok seg inn i togtunnelen. Bane NOR tror de kom borti en kjøreledning 5,5 meter over bakken.

En gutt født i 2003 mistet livet da han fikk strøm i seg under søndagens ulykke på Filipstad i Oslo. To jevnaldrende – en jente og en gutt – ligger på sykehus med kritiske skader.

I en pressemelding mandag ettermiddag skriver politiet at guttene er tilhørende i Oslo og jenta i Drammen. Den omkomne gutten gikk på Ruseløkka skole i Oslo.

De to med kritiske skader er sendt til Haukeland sykehus.

– Ufattelig trist

Rektor Merete Hansen ved Ruseløkka skole, hvor både gutten som omkom gikk på skole, og også en av dem som er kritisk skadet er elev, sier til VG at skolen er i sorg, og at skoleledelsen mandag morgen møtte kriseteam og kontaktlærere:

– Vi fikk beskjed sent i går kveld om at to av våre elever som går på 10.-trinn er involvert. Det var en ufattelig trist beskjed. Det har vært en tung og vanskelig dag, sier Hansen.

Hun forteller at skolen vil arrangere minnestund for klassetrinnet til den omkomne tirsdag, og at de etter det vil forsøke å etablere en så vanlig skolehverdag som mulig.

– Vi blir veldig glade i elevene våre, og er sammen med de hver dag fra de starter her i 8.-trinn som små barn og utvikler seg til flotte unge voksne. Så når en av dem blir brått revet bort er det brutalt og vondt, sier Hansen.

Vet du noe om saken? Tips oss her!

15.000 volt

– Dette er fryktelig trist og en tragisk ulykke, hvor tre barn er involvert. Vårt fokus er nå å finne ut hva som har skjedd og hvorfor ungdommene har gått inn i tunnelen, sier Frode Andreassen til VG.

Han er seksjonsleder for politiets trafikk- og sjøtjeneste i Oslo, som har ansvaret for å etterforske ulykken. Det var klokken 16.37 søndag ettermiddag at politiet ble kontaktet av et vitne som hørte noen rope om hjelp ved innløpet til togtunnelen ved Filipstad.

Ifølge politiet skjedde ulykken på et sidespor som primært brukes til å snu tog. De to skadede som ble funnet først var mulige å snakke med og det var de som fortalte politiet at det også var en tredje person i tunnelen. I området er det høyspentanlegg med spenning på 15.000 volt.

– Hvis du er på bakkeplan, så er det ingen deler av anlegget som er forbundet med risiko for strømgjennomgang. Derfor har vi grunn til å tro at tenåringene har vært i kontakt med kjøreledningen, som er omtrent 5,5 meter over bakkeplan, sier pressevakt Harry Korslund i Bane NOR til VG.

Kjøreledningene, som går parallelt med sporene over bakken, sørger for strømforsyningen til togene. Ledningene er hengt opp i såkalte bæreliner, som også er strømførende, men disse befinner seg enda høyere.

– Det sto et gammelt togsett inne i tunnelen, men vi har ingen formening om hvordan de kom seg opp til kjøreledningen. Dette er noe politiet etterforsker, sier Korslund.

Dødsfall i 2002

I november 2002 mistet en 17 år gammel gutt livet etter å ha kommet i kontakt med en kjøreledning over et tog i det samme området. Ifølge politiet klatret tenåringen da opp på et parkert lokaltog inne på et avstengt område for å tagge.

Politiet sier det er for tidlig å si noe om hva som kan ha vært bakgrunnen for at de tre tenåringene var inne i tunnelen søndag ettermiddag.

– Det er selvfølgelig noe vi må se på, men på nåværende tidspunkt jobber vi ut fra flere hypoteser og det er for tidlig å komme inn på årsaken til at de har valgt å gå inn der, sier Andreassen.

– Nå skal vi få samlet inn alle opplysninger, avhør som er tatt og tekniske undersøkelser, og se videre hva som trengs å gjøres, og eventuelt be om bistand fra andre etater som vi samarbeider med.

Én meter høyt gjerde

Da VG var ved tunnelen på Filipstad mandag morgen, var det stille og rolig. Store deler av gjerdene rundt toglinjene ser ut til å være cirka to meter høye, men på det laveste er gjerdet anslagsvis én meter høyt. For å nå stedet kan man gå over en gressplen og ned en liten skråning.

– Det å se hvilke sikringstiltak som er på stedet, er en naturlig del av etterforskningen. Generelt kan man si at man sjelden får sikret sånne områder godt nok, dersom noen ønsker å gå inn der, sier Andreassen.

Stolpen rett ved det lave gjerdet er merket med små gule skilt som det står «høyspenning livsfare» på, men kun på innsiden, mot jernbanelinjene. Sett fra gressplenen ser man et gult merke som det står «Z 19» på.

VED ÅSTEDET: Et gjerde med varierende høyde er oppført rundt toglinjene. Foto: TORE KRISTIANSEN, VG

Broen som går over toglinjene er merket nøye, med tre skilt som det står «høyspenning livsfare» på. Ifølge Bane NOR er det vanligste gjerder på 1,80 meter, men pressevakt Harry Korslund forteller at høyden varierer noe.

– Men et gjerde er der for en grunn, uavhengig av høyde. Kjernen i budskapet mitt er at folk må vise respekt for gjerder, skilt, sperringer. Det er en klar markering om at du på innsiden beveger deg i et område med potensiell fare for liv og helse, sier han til VG.

Kriseteam bistår ungdomsskole

Politiet bekrefter at de pårørende er varslet. To av tenåringene er elever ved en ungdomsskole i Oslo, og Utdanningsetaten bistår skolen med et kriseteam fra PPT.

– Kriseteamet veileder og bistår lærerne i hvordan de kan formidle budskapet om ulykken, og hvordan de kan snakke med ungdom om det som har hendt. Kriseteamet bistår også i ivaretagelse av involverte og de berørte klasse, og har vært tilgjengelige for samtaler for de elevene som har behov for det, sier Anette Mossin Wagle, leder av kriseteamet.

Havarikommisjonen skal på befaring

Statens havarikommisjon for transport ble varslet om hendelsen søndag kveld, forteller Kurt Olsen, avdelingsleder for Jernbaneavdelingen.

– Havarikommisjonen vil befare området, sannsynligvis på tirsdag. Når det er gjort og informasjon er samlet inn fra politiet og andre kilder, vil vi beslutte om vi skal gå inn i saken.

– Hva gjør dere generelt når dere går inn i slike saker?

– Vi ser på om det er noen brister i sikkerheten som kan medføre at personer får tilgang til området. Det kan gjelde gjerder, ankomst, skilting og vakthold. Vi ser på dette opp mot lovgivning, praksis og interne prosedyrer hos gjeldende bedrift.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder