ANKOMMET: Kranlekterne Gulliver og Rambiz kom søndag fram til havaristen KNM «Helge Ingstad» i Hjeltefjorden og gjorde seg klar til å starte hevingen.

ANKOMMET: Kranlekterne Gulliver og Rambiz kom søndag fram til havaristen KNM «Helge Ingstad» i Hjeltefjorden og gjorde seg klar til å starte hevingen. Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix

Kranlekterne klare til å heve «Helge Ingstad»

To kranlektere kom til den havarerte fregatten KNM «Helge Ingstad» søndag. Hevingen kan starte mandag, men været skaper usikkerhet.

gunnhild.hokholt.bjerve@ntb.no

Hevingen vil ta fem-seks dager, og for å kunne starte jobben, må værutsiktene være bra nok for hele perioden.s

– Det må være under en halvmeter sjø og ingen kastevind. Det er noen værmeldinger som viser at det kan bli noen dønninger onsdag, og det skaper en liten usikkerhet, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell til NTB søndag ettermiddag.

En beslutning om å gå i gang kan bli tatt mandag morgen.

les også

Henk (45) er klar for å løfte KNM «Helge Ingstad»

Den nedsenkbare lekteren Boabarge 33, som ligger på Hanøytangen, skal transportere KNM Helge Ingstad tilbake til Haakonsvern. Værmeldingene avgjør om hevingen starter mandag morgen. Foto: Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB scanpix

– Er det tilstrekkelig værvindu, starter vi, sier Sandberg.

Kranlekteren Gulliver forlot Hanøytangen søndag morgen og var i ferd med å fortøye ved KNM Helge Ingstad ved 15-tiden søndag. Også kranlekteren Rambiz var da ved havaristen og skulle fortøye så snart Gulliver hadde gjort det.

les også

Forsvaret varsler rettslige skritt om Helge Ingstad

Nedsenkbar lekter

Gjennom helgen har Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA mobilisert fartøy og utstyr som trengs for å være klar til å starte bergingsoperasjonen.

KRANLEKTERE: Kranlekterne Gulliver og Rambiz fotografert på Hanøytangen i januar. Foto: Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Hevingen gjennomføres ved at kranfartøyene Gulliver og Rambiz legges ved fregatten. Den tømmes for diesel i utsatte områder, og deretter blir den gradvis heist opp. Planen er videre å få KNM Helge Ingstad over på den store, nedsenkbare lekteren Boabarge 33, som så skal heves.

Etter å ha blitt tømt for farlig utstyr, blant annet ammunisjon, skal fregatten fraktes til Haakonsvern på lekteren. Først da blir det klart om fregatten skal repareres eller skrotes.

les også

Alt gjøres klart for heving av fregatten Helge Ingstad

Kostbar operasjon

Bergingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen øker ettersom arbeidet har blitt forsinket. Etter det TV 2 erfarer, stiger kostnaden med minst 3 millioner kroner per dag med utsettelse.

Fregatten KNM Helge Ingstad har ligget i Hjeltefjorden i Hordaland etter at den kolliderte med oljetankeren Sola TS torsdag 8. november

Fregatten kostet 4 milliarder kroner.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder