NY BERGENSK STOLTHET: Viking Star er miljøvennlig, blant annet med hybrid maskineri, solcellepanel og utstyr som skal minimere utslipp. Skipet skal ha Bergen som hjemsted og er utgangspunkt for cruise-satsningen som har fått navnet «Viking Homelands». Den skal gå langs norskekysten og til Baltikum. Foto:Viking Cruises,

Se, et norsk cruiseskip!

Ukjent norsk reder står bak

Storstilt dåp i Bergen 17.mai

Han er norsk og eier av verdens største elvecruise-flåte. Nå flagger Torstein Hagen (72) hjem et norsk cruiseskip.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

I 2005 flagget «Sovereign of the Seas» og «Splendor of the Seas» ut. Siden den gang har den en gang så stolte cruise-nasjonen Norge vært uten slike luksusskip i vår stadig synkende skipsflåte.

DRIFTIGE DAMER: Bergensordfører Trude Drevland (t.v.) og næringsminister Monica Mæland har begge bidratt for å legge cruisehavn til Bergen. Her er de fotografert på NHOs årskonferanse 2015 i Operaen. Foto:Jørgen Braastad,E24

– Det er svært gledelig at Hagen velger å registrere Viking Star i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), sier næringsminister Monica Mæland (H), som har bidratt til at det er mulig.

– Det er en morsom historie som begynte med at det i høst kom et brev over fjellet fra Bergens-ordfører Trude H. Drevland. Hun skrev at Hagen ville flagge fire skip til Norge og lurte på om jeg kunne bidra.

Jubel i Bergen

– Det krevde en forskriftsendring som gjør at de kan gjøre anløp til flere norske havner. Vi gjør et unntak for cruiseskip og skal ha det klart til dåpen 17. mai, lover Mæland.

For på nasjonaldagen inviterer Torstein Hagen til stor skipsdåp i Bergen, med ordfører Trude H. Drevland som gudmor.

– Når man får slike muligheter til å se «Bergen» på en ny båt, er det bare å juble. Det er veldig stas at det skal døpes i Bergen og ha Bergen som den sentrale havnen hvor gjestene skal komme ut og inn. Jeg setter stor pris på den innsatsen Rederiforeningen lokalt har gjort for å få til dette, sier Bergen-ordfører Trude H. Drevland (H).

SÅNN SKAL DET SE UT: Foreløpig som datagrafikk, men Viking Star forlater snart verftet i Italia for å sette kursen mot Scandinavia, hvor den skal ha Bergen som base. Foto: Illustrasjon: VIKING CRUISES,

Torstein Hagen er USA-basert og har siden 1997 bygd seg opp som verdens største innen elvecruise, med 41 skip som blant annet seiler i elver i Europa, Russland, Kina og Egypt.

Han er ukjent for nordmenn flest, men har en lang karriere bak seg og er godt kjent i det maritime miljøet. Han har bakgrunn fra Det Bergenske Dampskibsselskab på 70-tallet og McKinsey Europa, og har blant annet erfaring fra styret i Kloster Cruise.

Fornøyd cruise-reder

VERDENSREKORD: Torstein Hagen, styreleder og grunnlegger av Viking River Cruises mottok Guinness- rekordpris for å ha døpt 10 skip samtidig i 2013. Foto:VIKING RIVER CRUISES,

DN skrev i fjor at han har kjøpt en leilighet, samt naboleilighet i leilighetskomplekset ytterst på Tjuvholmen i Oslo. Pris: 66 millioner kroner.

Han står registrert med bosted i Luzern i Sveits.

Nå vil Hagen lokke pengesterke cruiseturister til Bergen.

Så langt i prosessen er Hagen fornøyde med den norske sjøfartsadministrasjonen og deres arbeid for å sikre registrering i NIS.

– Vi er blitt møtt med positive holdninger, løsningsorientering og samarbeidsvilje sier Hagen. Dette er viktige elementer som teller sterkt ved valg av flagg, sier han.

Viking Star er det første av fire luksusfartøy Hagen planlegger å registrere i Norge. Skipet har plass til 930 passasjerer.

– Jeg er stolt over at rederen velger det norske flagget, og håper det vil gi en sterk signaleffekt til andre rederier om å følge etter. Vi har jobbet målrettet i lang tid for å gjøre Norge attraktivt. For cruiseskip er kanskje den største forbedringen at søknader om maritime personellsertifikater nå kan gjøres elektronisk, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder