Slik blir de rødgrønnes Oslo

Ikke øke kapasiteten på E18 vestover

INNENRIKS

Bilfritt sentrum inne 2019

To barneopptak - forsøk med nattåpne barnehager

ØSTMARKSETRA (VG) Ap, SV og Miljøpartiet De Grønne skal i løpet av fire år gjøre Oslo sentrum innenfor Ring 1 bilfritt.

Publisert: Oppdatert: 19.10.15 14:23

Mandag formiddag la de tre samarbeidspartiene frem sine planer for Oslo de neste fire årene. Partienes forhandlingsutvalg ble fredag formiddag enige om en avtale, og alle de tre partienes representantskap godkjente avtale senere samme kveld.

– Dette er en historisk dag. Det blir et politisk skifte i Oslo. Det er første gang MDG er med i et sånn samarbeid, og det er første gang disse tre partiene skal styre sammen, sier Aps påtroppende byregjeringsleder Raymond Johansen.

Fra nå av skal nemlig byrådet hete byregjering, mens bydelsutvalg bytter navn til byrådstyre.

I byrådserklæringen kommer det frem at de tre partiene i løpet av 2019 vil gjøre Oslo sentrum innenfor Ring 1 bilfritt.

Forslaget stammer fra MDGs partiprogram. Der heter det at Ring 1 i Oslo skal være bilfritt allerede innen 2017, og partiet må dermed se seg nødt til å vente to år lengre før forslaget blir realitet. Innenfor Ring 1 bor det 1063 personer, og det jobber om lag 90 000 mennesker der.

Ifølge partiene vil hensyn til forflytningshemmede, varetransport, kollektivtransport, beboere og transport til viktige samfunnsfunksjoner ivaretas. Varetransport vil prioriteres foran privatbilisme.

Les også: Vil stenge Oslo sentrum for biler

Som en del av denne satsingen vil det bli bygget minst 60 kilometer sykkelvei, sykkelfelt og bilfrie gater i løpet av fire år. Det opprettes også en støtteordning for elsykler for Oslo innbyggere.

– Klimaendringene vil gripe inn i all politikk i årene framover. Klimatiltak er ikke noe som skal gjennomføres et annet sted, til en annen tid, av noen andre, sier Johansen.

Klimatiltak

Det vil også bli innført miljø- og tidsdifferensierte takster i bomringene i Oslo så snart nødvendige avklaringer om Oslopakke 3 og lovhjemler er avklart.

– Dette er et historisk sterkt klimaprogram. Denne byrådserklæringen vil bokstavelig talt gjøre Oslo til en grønnere by. Klimaproblemene er ikke noe som skal løses av noen andre til en annen tid. Vi må løse dem her og nå. Tiltakene våre er realistiske, sier MDGs Lan Marie Nguyen Berg.

De rødgrønne er også enige om at en utbygging av E18 ved byen ikke skal øke biltrafikken. Det medfører at den fysiske veikapasiteten på E18 i Vestkorridoren ikke kan økes.

Les også: Dette koster det å bli grønn – få oversikt over MDGs politikk

Byrådet er åpne for å diskutere tiltak for å redusere trafikkbelastning, støy og forurensing på dagens E18, herunder løsninger for byutvikling i Sandvika, Asker og Filipstad. Forutsetningen er en miljøvennlig, knutepunktbasert utvikling og at veikapasiteten ikke økes.

– Vi bygger ikke ut noe mer vei. Det er det vi går inn for i denne byrådserklæringen, sier Lan Marie Nguyen Berg.

Omstridte E18-planer

De rødgrønnes E18-planer har tidligere fått flere til å reagere.

– Det nye byrådet bærer et stort ansvar. Tukles det med ny E18, vil Oslopakke 3 gå opp i liminga, og kollektiv- og veiutbyggingen i hovedstadsområdet settes i spill. Det må for all del unngås, sier stortingsrepresentant Hårek Elvenes, som også er leder for Akershus Høyre, til NTB.

På spørsmål fra VG om hvordan Raymond Johansen skal få sine partifeller i Akershus Ap og blant Aps samferdselspolitikere på Stortinget til å støtte hans syne i reforhandlingene av Oslo pakke 3, svarer han slik:

– Jeg skjønner spørsmålet, men jeg får vel overtale dem med kraftfull argumentasjon da.

Det vil også bygges en ny t-banetunnel gjennom indre by. Dette omtales som det viktigste samferdselsprosjektet i Norge. Ifølge byrådserklæringen vil dette tiltaket ha store effekter på hele regionen og vil gjøre det mulig å dramatisk øke kapasiteten på T-banenettet og åpne for nye linjeutvidelser i fremtiden.

SE PARTIENES FREMLEGGELSE I OPPTAK HER:

To barnehageopptak

Ifølge byrådserklæringen vil de rødgrønne innføre to barnehageopptak i året med rett til plass. Samtidig økes barnehagekapasiteten med 3000 nye plasser.

Partiene vil også ha forsøk med kveldsåpne barnehager, samt forsøk med helgeåpne og nattåpne barnehager.

– Aldri har folk fått så mye igjen for å stemme SV som det som ligger i denne erklæringen. Vi legger fram en storsatsning på barnehage, skole og oppvekst. Dette er en plattform for en varmere hovedstad, sier SVs påtroppende ordfører Marianne Borgen.

Gratis kollektivreiser

De rødgrønne er også enige om å la barnehage- og skolebarn slippe å betale når de reiser kollektivt på dagtid utenom rushtiden, skriver Dagsavisen. Samtidig skal barnehager og skoler også få begynne å besøke museer uten å betale billett.

Ifølge Aftenposten legger byrådet også opp til en kraftig utvidelse av tilbudet om gratis kjernetid i aktivitetsskolen – først og fremst øst i byen, der oppslutningen om den er lavest.

Byrådspartnerne er også enige om å jobbe for en egen dyrekrimgruppe i hovedstaden.

Slik blir eiendomsskatten

Byrådet vil innføre eiendomsskatt i Oslo. Dette vil gi kommunen økte inntekter, som er helt nødvendig for å styrke velferdstilbudet på våre prioriterte områder.

Fra 2016 skal det innføres eiendomsskatt på boliger i Oslo. Det settes et bunnfradrag på 4 millioner kroner. Det første året er satsen på 2 promille, resten av perioden vil den være på 3 promille.

Det skal gjennomføres en taksering av næringseiendom i Oslo med sikte på å innføre eiendomsskatt på næringseiendom fra og med 2017. Satsen det første året vil være på 2 promille, for de to siste årene i perioden skal satsen være på 3 promille.

SV får ordføreren

Fredag ble det kjent at Marianne Borgen blir SVs aller første ordfører i hovedstaden.

– Det er stort og spennende for oss, fastslo Borgen overfor NTB, men hun understreket samtidig at det offisielle ordførervalget først skjer onsdag.

Oslos ordfører: Bli bedre kjent med Marianne Borgen

SV, Ap og MDG har ikke flertall alene og trenger støtte for å få gjennom sin politikk.

Rødt er villig til å garantere støtte til budsjettene de neste fire årene, men krever samtidig full stans i kommersialiseringen av velferdstjenester. Det betyr at alle nye barnehager, sykehjem og andre kommunalt finansierte velferdstjenester skal drives av kommunen eller ideelle aktører.

I byrådserklæringen kommer det frem at partiene ikke vil privatisere eller konkurranseutsette kommunale barnehager. Sykehjem skal heller ikke legges ut på nytt anbud for kommersielle aktører når eksisterende kontrakter utløper.

Rødt skal i løpet av kvelden mandag ta stilling til den nye samarbeidsavtalen mellom Ap, MDG og SV i Oslo.

– Vi har gode samtaler med de andre partiene, og jeg har god tro på at vi kommer til å få til en løsning på dette her, sa Rødt-leder Bjørnar Moxnes på Politisk kvarter på NRK mandag morgen.

– Styret vårt skal ta stilling til samarbeidsavtalen i løpet av kvelden, så vi får et tydelig svar i kveld på om Raymond Johansen får eller ikke får et flertall bak seg i bystyret, sa Moxnes for byrådserklæringen ble lagt frem.

Kilde: VG/NTB

Her kan du lese mer om