BUDSJETT-KRITIKK: Finansminister Siv Jensen (Frp) ved huset sitt tidlig onsdag morgen. Jensen la i dag frem regjeringens forslag til statsbudsjettet for. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: ,

Siv anklages for klimabløff

Leder i miljøstiftelsen Zero, Marius Holm, anklager finansminister Siv Jensen for å kaste penger etter egne velgere, mens hun bløffer om sin innsats for miljøet.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

– Hun bidrar med millioner til klimaløsninger, ikke milliarder, slik hun hevder, sier Holm

– Du anklager henne for bløff?

– Ja, dette er en klimabløff, sier Holm:

– Regjeringen fremstiller det i pressemelding om statsbudsjettet for 2015 som om de øker bevilgningene til Enova med 9,25 milliarder. Reell økt bevilgning til Enova utover klimaforliket er imidlertid kun i underkant av 100 millioner, sier han.

– Ingen klimaeffekt

Holm sier at de på den andre siden gir lettelser som trolig vil gå rett hjem i Frp-land:

– Dette står i grell kontrast til regjeringens lette på engangsavgift for scootere og motorsykler på 100 millioner, kutt i årsavgift på campingvogner på 70 millioner og omregistrering av bruktbiler på 660 millioner. Altså totalt lettelser på 830 millioner som ikke gir noen eller negative miljøkonsekvenser.

– Tidligere vedtatt

Han sier at den økte bevilgning til klimateknologifondet på 9,25 milliarder har vært varslet og derfor ikke utgjør friske midler

– 5 milliarder var vedtatt i klimaforliket og 4,25 milliarder ble lovet ved fremleggingen av revidert budsjett i fjor, sier han.

– Samtidig får Enova ansvar for langt større del av utslippene. Statsforetaket overtar nå Transnovas oppgaver for omlegging til klimavennlig transport og erstatningen for det lovede enøk-skattefradraget. ZERO mener minst 500 millioner kroner av midlene må gå til klimavennlig transportformål.

– Ikke milliardsatsing

I statsbudsjettet anslår regjeringen at Enøkordningen vil bli på om lag 250 millioner kroner.

– Her aner vi konturene av et svært begrenset antall enøkløsninger man kan få støtte for. Dette tror vi ikke vil monne sammenlignet med de forventninger som regjeringen har skapt med å love skattefradrag for enøk, sier han:

– Dette betyr i praksis at Enova må nedprioritere andre viktige oppgaver sammenlignet med i år: Støtte til klimateknologi, utfasing av oljefyr, støtte til ambisiøse rehabiliteringer av boliger og yrkesbygg og energiomlegging. Det er så absolutt ikke grunnlag for å si at regjeringen har en milliardsatsing – slik vi så i trontaledebatten

Bellona kritisk

Bellona-leder Frederic Hauge er også kritisk.

-Klima- og miljødepartementet er ett av to departementer som opplever reelle kutt. Det viser at Regjeringens påståtte styrking av klimaforliket i beste fall henger i en tynn tråd, sier Hauge.

– Det er lyspunkter, men i sum er dette altfor dårlig. Dette budsjettet viser ingen retning. Regjeringen sa de skulle styrke klimaforliket, men dette budsjettet viser ikke engang hvordan regjeringen skal innfri det. De leverer så dårlig på miljø at det kan forandre det politiske norgeskartet: Høyre og Frp skyver sentrumspartiene rett i fanget på Arbeiderpartiet, sier Hauge.

– Regjeringen strøk på sin store miljøprøve, nå er det Venstre og KrF som skal opp til miljøeksamenen. De må virkelig presse regjeringen på plass.

– Hva mener du de må gjøre?

– De må ta utgangspunkt i klimaforliket og gi det troverdighet. De må slutte å ta utgangspunkt i kroner, men antall tonn CO2 som de skal kutte. Jeg mener blant annet at Norge må rense 700.000 tonn CO2 frem til 2020?

– Ikke i Nederland?

– Gjerne det – i tillegg. Men det gir ingen kompetanseoppbygging i Norge. Vi mener at både industrien i Grenland og prosessanlegget på Kårstø må renses. Det vil fortsatt gå selv om de nedlegger andre virksomheter på Kårstø.

– Sprengkraft

Hauge mener det er viktig å huske gasskraftsaken og Mongstad når regjeringen og støttepartiene nå går inn i forhandlinger.

– Trine Skei Grande har sagt til VG at hun ikke kan støtte en regjering som ikke vil oppfylle Klimaforliket. Miljøsaken har sprengkraft i seg til å felle regjeringer – det har skjedd før. Vi forventer at Erna Solberg har dette i bakhodet når hun nå skal forhandle med Venstre og KrF, sier Hauge.

På hodet

Leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet sier klimaeffektene er snudd på hodet:

- Neste år skal det bli billigere å kjøre biler som bruker bensin og diesel. Billigere å forurense:

- Veibruks- og CO2-avgift for diesel reduseres fra 4,80 kroner/liter til 4,72 kroner/liter og veibruks- og CO2-avgift for bensin reduseres fra 5,92 kroner/liter til 5,82 kroner/liter.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder