ISFRONT: Bjørn Kjos (t.v.) møtte Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud om streiken i Debatten på NRK torsdag kveld. Programleder Ingunn Solheim i midten. Foto:Terje Bendiksby,NTB scanpix

Slik var streikedramaet time for time

Kjos: Jeg har mareritt om natten

Parat-lederen: Dette er en trussel

Norwegian gjennomgikk torsdag det som trolig er det mest dramatiske døgnet i selskapets historie.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Situasjonen er dramatisk. Enhver streik i flybransjen er alvorlig for selskapet, for marginene er veldig tynne. Dette er ikke bra for noen, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved BI.

Streiken i Norwegian er nå inne i sitt syvende døgn. For tredje dag på rad har Norwegian fredag innstilt nesten alle selskapets innenriksfly i Norge. Over 100.000 passasjerer er så langt berørt.

Startet med brudd

Fagforeningen var natt til torsdag i dialog med Norwegian, uten at partene kom frem til noen løsning.

Det var bare starten på en svært dramatisk dag:

Klokken 09.02: Melding om at Norwegian vil prøve å få til forhandlinger med de streikende flygerne med Riksmekleren til stede.

– Vi har oppfordret vår motpart til å bli med på fortsatt frivillig mekling med meklerens bistand, men selv det har Parat så langt avslått, senest i natt, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Noen timer senere skriver Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud i en pressemelding at pilotene har viljen til «reelle forhandlinger og derigjennom å finne løsninger som er akseptable for begge parter».

– Pilotene har hele tiden vært villige til å møte Norwegians behov for reduserte kostnader knyttet til pensjon, forsikringsordninger og arbeidstid. Problemet er at Norwegian ikke vil møte noen av våre prinsipielle krav, skriver Skjæggerud i meldingen.

Fremskrittspartiet går ut og sier at konflikten har fått så store samfunnsmessige konsekvenser at regjeringen må vurdere tvungen lønnsnemnd, mens SV mener det er forkastelig å ta stilling.

BAKGRUNN: Dette strides pilotene og Norwegian om

«Nok er nok»

Klokken 13.20: Norwegian Air Norway (NAN) sender ut en pressemelding der selskapet sier at «nok er nok».

«NAN har nå gitt NPU og Parat en siste mulighet til å komme til forhandlingsbordet umiddelbart [ ...]. Nå starter nedtellingen, med en frist for NPU og Parat til klokken 15».

Krav blir imidlertid bryskt avvist av arbeidstagerorganisasjonen Parat.

– Dette er en klar trussel. Det føles som å få en pistol mot hodet, hvor man skal leies inn i et rom for å signere noe som de har bestemt, uttaler Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB.

– Dette er totalt useriøst. En slik oppførsel mangler sidestykke. Bjørn Kjos setter alle spilleregler til side nå, sier Skjæggerud.

Klokken 15.00: Sveriges statsminister Stefan Løfven får spørsmål om Norwegian-konflikten under spørretimen i Riksdagen fra Vänsterpartiet-leder Jonas Sjöstedt

– I denne konflikten ser vi utstrakt bruk av streikebrytere. Det er fullstendig usselt. Hva synes statsministeren? spør Sjöstedt.

– Statsministeren synes det er fullstendig usselt å sette inn streikebrytere. Det trenger du ikke lure ett sekund på, svarer Löfven.

Klokken 15.31: Melding om at Oslo Børs har innstilt handelen med Norwegian-aksjer i påvente av en børsmelding fra selskapet.

LES OGSÅ: – Norwegian bekrefter at streiken er i ferd med å velte selskapet

Tre datterselskaper

Klokken 15.51: Konflikten tar en dramatisk vending da børsmeldingen kommer. Meldingen går ut på at Norwegian på et ekstraordinært styremøte har bestemt seg for å overføre pilotene i Skandinavia til tre nye datterselskaper.

– Det er fortsatt streik, men vi håper vi er nærmere en løsning nå. Vi gir pilotene i de ulike landene en mulighet til å forhandle om sine egne løsninger, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Norwegian Air Norway (NAN) skal heretter kun være et selskap med flymaskiner og lisenser. Pilotene overføres til de nyopprettede selskapene Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.

Klokken 16.25: Etter nyheten om omorganiseringen går Norwegian-aksjen opp med 3,7 prosent. Den siste måneden er aksjen ned 23,3 prosent, mens den er ned 14,9 prosent det siste året.

Tonen mellom partene i streiken blir om mulig enda mer uforsonlig etter at styret vedtok å etablere et nytt underselskap for hvert skandinavisk land, hvor pilotene skal bli ansatt.

Det er taust fra Parat. VG retter gjentatte henvendelser til flere i ledelsen, som ikke vil snakke.

- Forsøker å splitte

Klokken 17.30: Parat kalte inn til pressekonferanse, hvor leder Hans-Erik Skjæggerud gjør det klinkende klart at Bjørn Kjos ikke kan splitte pilotselskapet slik han gjør, mens pilotene er i streik. Han mener det er et brudd på spillereglene.

– Kjos forsøker å splitte oss. Det er vanskelig å vite hvem som er deres juridiske arbeidsgiver, men det som er klart er hvem som er deres reelle arbeidsgiver, sier Parat-lederen.

Fagforeningen har hele tiden sagt at de krever en tilknytning av tariffavtalen til «den reelle» arbeidsgiveren til pilotene.

– Det som nå har skjedd, endrer ingenting. Dette viser at det eneste faste vi kan forholde oss til, er morselskapet Norwegian. Andre selskaper i konsernet forandrer seg fra en dag til en annen, og uten at arbeidslivets spilleregler følges, sier Parat-lederen.

Mandag undertegnet pilotene i Norwegian en lojalitetserklæring hvor de lovet å holde sammen i streiken fremover. Dermed er det ikke sikkert at opprettelsen av datterselskapene vil føre til en slutt på streiken.

– Vi mener Bjørn Kjos ikke kan gjøre det han nå har gjort. Som arbeidsgiver har han ikke myndighet til å bestemme over arbeidstakere mens de er i streik. De er jo midlertidig løst fra sitt arbeidsforhold. Dermed fremstår dette som et forsøk på å omgå hele streikeretten, fortsetter han.

Skjæggerud hevder at målet til Kjos har vært å splitte pilotkorpset i Skandinavia, og at han nå har forsøkt å gjøre det «ved å hive dem ut av datterselskapet Norwegian Air Norway og inn i tre nyetablerte datterselskaper».

– Det gjør han uten å informere, drøfte eller på noen annen måte følge reglene i arbeidsmiljøloven, sier Parat-lederen.

Debatt på NRK

Klokken 18.00: NAN-sjef Geir Steiro møter Norwegian Pilot Union-leder Halvor Vatnar til debatt på Dagsnytt atten. Også kommentator Elin Ørjasæter deltar i debatten, hvor hun kaller Norwegian-sjefen en «fagforeningsknuser».

– Det Bjørn Kjos gjør, er å bruke selskapsrettslige krumspring til å knuse hele stillingsvernet og arbeidsretten, sier hun.

Klokken 19.00: Norwegian-sjefen avviser at oppsplittingen er i strid med arbeidsmiljøloven, avtaleverket og reglene for hva man har lov til å gjøre under en streik.

– Vi har hatt juridisk kompetanse inn i dette. Jeg har ikke noen mulighet til å vurdere det juridiske selv, men vi har fått klar beskjed om at vi er på juridisk trygg grunn, uttaler Kjos.

Norwegian-sjefen er krystallklar på at han overhodet ikke er interessert i å forhandle om pilotenes krav om tilknytning til morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS).

– Det er uaktuelt. Dette vil knekke vår mulighet til å finansiere de 240 flyene som er på vei inn. Med en slik modell ville vi ikke fått finansiering av bankene til å drive, sier Bjørn Kjos.

Overfor VG sier Norwegian-sjefen at han i første rekke er bekymret for passasjerene sine.

– Det er helt forferdelig, helt grusomt. 100.000 passasjerer har ventet og ikke kommet frem. Jeg synes det har vært helt forferdelig. Når jeg ligger våken om om nettene, er det først og fremst passasjerene jeg tenker på, sier Bjørn Kjos.

Møtes på NRK

Klokken 21.30: Norwegian-direktør Bjørn Kjos og Parat-leder Hans Erik Skjæggerud har ikke møttes på flere dager, da de begge kommer til NRK for å delta i Debatten.

– Konfliktnivået i denne arbeidskampen har eskalert utover det som er nødvendig. Det har skjedd mye her som vi ikke hadde trengt å gå igjennom, sier fagforeningslederen.

Bjørn Kjos starter sendingen med flipover og tegninger for å forklare selskapets struktur. Men Skjæggerud lar seg ikke begeistre.

– Bjørn Kjos bryter med alt vi har i norsk arbeidsliv i dag. Man må få lov til å ha en avtale med det selskapet som faktisk bestemmer over arbeidskraften, sier Skjæggerud.

Men Kjos sier det er uaktuelt at pilotene skal få en tilknytning til morselskapet NAS, slik de ønsker. Han er bekymret for passasjerene sine.

– Skal du bare la dem seile sin egen sjø fordi det er prinsipper i arbeidslivet, det er ingen som tenker på passasjerene, sier Kjos.

-. Mareritt om natten

Klokken 22.29: – Har vi kommet nærmere her i kveld? spør debattleder Ingunn Solheim.

– Nei, det vil jeg ikke gi noen karakteristikk på. Dette må løses i forhandlingsrommet, sier Parat-lederen.

I BILEN: Bjørn Kjos reiser her hjemover etter Debatten. Bak rattet sitter Lasse Sandaker-Nielsen. Foto:Robert S. Eik,VG

– Dette er forferdelig, jeg har mareritt om natten jeg, når 100.000 passasjerer ikke kommer seg fram, avslutter Bjørn Kjos.

Klokken 22.30: Debatten på NRK er over. Etter et dramatisk døgn er konflikten fortsatt like fastlåst.

Klokken 22.35: VGs reporter spør Norwegian-sjefen om hvordan dagens hans har vært.

– Helt forferdelig. Det er vanskelig å være i streik og det er en vanskelig situasjon vi har havnet i, svarer Bjørn Kjos som likevel forsøker å smile tappert på slutten av en lang dag.

– Hva skal du gjøre for å få Parat til forhandlingsbordet?

– Det har jeg dessverre ikke noe svar på nå, sier Kjos.

Klokken 22.42: Bjørn Kjos, Lasse Sandaker-Nielsen og kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik forlater NRK på Marienlyst i en liten, hvit Volkswagen el-bil.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder