First House bekrefter: Har kunder med interesser i Kina

Publisert: Oppdatert: 21.05.14 13:36
INNENRIKS

Avviser at de lot seg påvirke til å kritisere Jagland

Mener Aftenposten har brutt Vær Varsom-plakaten

Morten Wetland fra PR-byrået First House bekrefter at han har norske kunder med interesser i Kina. Men han sier at det ikke påvirket hans kritikk av Thorbjørn Jagland.

Wetlands kronikk i Dagens Næringsliv har skapt heftig debatt, etter at Aftenpostens politiske redaktør Harald Stanghelle i onsdagens avis viste til det han kaller «gode, men ubekreftede rykter», som han hevder kan fortelle at «kinesiske interesser» har leid inn First House til kampanjen mot Thorbjørn Jagland og Nobel-komitéen.

- Hadde Stanghelle tatt seg bryet med å spørre meg, så hadde han sluppet å komme med feilaktige påstander basert på rykter, sier Wetland til VG.

- Men hvorfor skrev du artikkelen der du kritiserte Jagland?

- Det gjorde jeg som tidligere FN-ambassadør, og det var tanker og observasjoner jeg hadde med meg fra tiden i New York, og reaksjonene som kom da USA-president Barack Obama fikk fredsprisen i 2009, svarer den nåværende partneren i kommunikasjonsbyrået First House.

Stanghelle viser til at Wetland beskriver det som sin «pinligste dag i FN» da Obama fikk prisen. Stanghelle antyder at dette kan være en del av et «kinesisk svertetokt» mot Jagland. Dette har fått First House til å rase mot avisen.

- Bakgrunnen var Obama-prisen

At han tok dette opp akkurat nå, forklarer Wetland med at Jaglands lederskap i Nobelkomiteen er blitt debattert i sammenheng med Dalai Lamas besøk og forholdet mellom Norge og Kina etter Nobelprisen til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo i 2010.

- Nå kom det kritikk mot Jagland grunnet prisen til Xiaobo og forholdet til Kina. Men den prisen var langt mindre kontroversiell i FN-miljøet enn Obama-prisen. Jeg har ikke uttalt meg kritisk til den, men mener prisen til Obama var en feil. Derfor syntes jeg dette var relevant nå, sier Wetland.

First House har i en meget krass pressemelding kategorisk avkreftet at de har Kina som kunde.

Har kunder med Kina-interesser

Men administrerende direktør Per Høiby bekrefter at de har norske kunder med interesser i Kina.

«First House er et av Norges største kommunikasjonsbyråer. Det er åpenbart at noen av våre kunder kan ha økonomiske interesser i Kina. Det er imidlertid ikke det denne saken handler om. Det saken handler om, er hvorvidt vi har oppdrag som beskrevet i Stanghelles artikkel; om vi er betalt av Kina eller av kinesiske interesser. Vi har ingen slike oppdrag», skriver Høiby.

Wetland bekrefter at også han har slike kunder i sin portefølje, men at det ikke hadde noen påvirkning på kronikken han skrev om Jagland.

- Det er absolutt ingen som har tatt opp Norges forhold til Kina, og Jaglands lederverv i Nobelkomiteen opp med meg, sier Wetland.

- Brøt ikke taushetsplikt

I et svar til VG påpeker Stanghelle at First House ikke har gitt svar på om Wetland kan ha brutt taushetsplikten ved å gå ut med dette.

Wetland nevner nemlig sin «kollega i Washington», og skriver at han «fikk seg en overhaling av Obamas stabssjef». Mannen Wetland omtaler er Wegger Christian Strømmen, som i dag er Utenriksdepartementets øverste embetsmann.

- Jeg vurderte om det kunne være brudd på taushetsplikten, men kom til at det ikke rammet norske interesser eller rikets sikkerhet, sier Wetland.

- Men du nevner også Wegger Strømmen i din artikkel, spurte du ham eller noen andre i UD om det før du skrev?

- Det gjorde jeg ikke, men jeg har ikke fått noen reaksjoner fra Wegger Strømmen eller noen andre i UD, sier Wetland.

Utenriksdepartementet opplyser til VG at de ikke ønsker å gi noen kommentar om denne saken.

Jagland tok saken opp

Thorbjørn Jagland svarer VG at han ikke ønsker å kommentere Stanghelles artikkel. Men han har selv i en kronikk i VG, som svar på en kommentar fra VGs Anders Giæver, antydet at kritikken han får for prisen til Obama i virkeligheten er et skalkeskjul for å kritisere prisen til Xiaobo:

«Til slutt: Når First House, som kanskje har eller kan få kunder som lenge har vært misfornøyde med prisen til Liu Xiabou, tar ordet i debatten om Fredsprisen i 2009 og i forlengelsen har meninger om Nobelkomiteens sammensetning, ville det være på sin plass at Giæver stiller noen spørsmål», skriver Jagland.

«For eksempel om et privat lobbybyrå ønsker å ha noe si over Nobelkomiteens sammensetning? De har kanskje skjønt at det er blitt for belastende å bruke prisen til Liu Xiabou mot komiteen. Derfor bruker man en annen pris», fortsetter han.

Kritiske til Aftenposten

Administrerende direktør i First House, Per Høiby, skriver til VG at de er meget kritiske til at Aftenposten ikke ga kommunikasjonsbyrået samtidig imøtegåelse, i tråd med punkt 4.14 i Vær Varsom-plakaten.

Han sier First House fortsatt ikke har tatt stilling til om de skal klage Aftenposten inn for Pressens faglige utvalg (PFU).

- Som vi har sagt, vil vi vurdere en PFU-klage, men klagefristen til PFU er på seks måneder, så vi føler ikke noe hastverk som tilsier at vi må bestemme oss i dag, sier Høiby.

Her kan du lese mer om