PÅ BAKKEN: Her står Dreamlineren «Sonja Henie» på bakken på Gardermoen. Søsterflyet, som skal få Edvard Grieg på halen, sto nylig hele åtte dager på bakken i Stockholm – etter lynnedslag. Foto:Jan Ovind,

Har tapt nær en halv milliard på Dreamliner-problemer

Og nå har lynnedslag slått ut et fly …

Norwegian har hatt ekstrautgifter – inntil nylig – på 465 millioner kroner på utallige tekniske problemer på Dreamliner-flåten. I forrige uke - frem til mandag - sto en Dreamliner på
bakken i Stockholm i åtte dager, etter å ha blitt truffet av lynet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter at et av selskapets Boeing 787–8 Dreamliner-fly ble truffet av lyn mens det sto på bakken og var tilkoblet strøm på Arlanda.

Norwegians tekniske problemer med Dreamliner-flyene har vært utallige, og selskapet har fra annet kvartal 2013 til og med annet kvartal i år ført opp til sammen 465 millioner kroner i tap på for sen levering og gjentatte tekniske problemene med flyene – som selskapet nå har syv stykker av. Bare i siste kvartal var tapet 101 millioner kroner.

Informasjonssjef Sandaker-Nielsen ønsker ikke å kommentere dette tallet, men sier ekstrakostnadene primært er knyttet til innleie av fly med mannskap og utlegg for mat, drikke og hotell til forsinkede passasjerer.

– Vi er de første til å erkjenne at vi har hatt for mange og lange forsinkelser, men den enorme medieoppmerksomheten vi har fått samsvarer ikke med virkeligheten. De fleste som flyr med oss kommer seg dit de skal når de skal, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

INFORMASJONSSJEF: Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian. Foto:JØRGEN BRAASTAD,

Torsdag morgen la Norwegian frem sine juli-tall, som viser at selskapet, til tross for mye negativ omtale knyttet til Dreamlinerforsinkelsene det siste året, har en solid vekst i antall passasjerer: Selskapet fraktet 360.000 flere passasjerer i juli i år, sammenlignet med fjoråret.

Det aktuelle flyet som nylig sto åtte dager på Arlanda, har fortsatt hvit hale, men skal ha Edvard Grieg på halen når tiden er moden. (EI-LNF)

Boeings kommunikasjonssjef for Europa og Afrika, Daniel Mosely, bekrefter overfor VG at den aktuelle Dreamlineren ble utsatt for et realt lynnedslag – hvilket pr. mandag har ført til åtte dager på bakken (maskinen er fortsatt ikke godkjent for flyging) og innleie av en Boeing 777–200 fra EuroAtlantic Airways – som skal fly for Norwegian fra Stockholm til New York.

– Som med alle fly søker vi etter potensielle skader som følge av lynnedslag. Undersøkelsene er nøye og tar tid.

Det er bestemt at flere komponenter skal skiftes ut, og disse delene er blitt sendt fra produsentene og installert i flyet. Samtidig er det utført rutinevedlikehold på flyet, skriver Mosely i en e-post til VG.

Les også: Slik skal Norwegian fylle Dreamliner large

Skaden er symptomatisk for Norwegians opplevelser – eller mareritt – med Dreamlineren.

VG har tidligere omtalt at Dreamliner-problemene har ført til et papirtap for Norwegian-boss Bjørn Kjos på nær en milliard kroner, etter at aksjemarkedet straffet selskapet for problemene på børsen. Kjos måtte i vinter be passasjerene om unnskyldning for alle forsinkelsene.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder