JUBLENDE GLAD: Lan Marie Nguyen Berg (MDG) var strålende fornøyd etter at partiet hadde kommet til enighet med SV og Ap om å danne nytt byråd.
JUBLENDE GLAD: Lan Marie Nguyen Berg (MDG) var strålende fornøyd etter at partiet hadde kommet til enighet med SV og Ap om å danne nytt byråd. Foto: Jan Petter Lynau ,

MDG-Lan om taxi-turen: Har ikke dårlig samvittighet

Taxiselskapene: – Vi kjører deg gjerne!

INNENRIKS

Taxi-selskapene mener Lan Nguyen Berg (MDG) har sitt på det tørre etter at hun skrotet sykkelen og tok taxi hjem etter klimadebatten i NRK i går. Selv har hun ikke dårlig samvittighet.

Publisert: Oppdatert: 20.10.15 14:38

Førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, har kommet i hardt vær etter at hun selv valgte å ta taxi hjem fra Aktuelt-debatten i NRK mandag kveld – minutter etter at hun slo et slag for vedtaket om et bilfritt sentrum, som hennes rødgrønne byråd har gått inn for.

Hovedpersonen selv synes ikke hun har noe å beklage.

– Jeg har ikke dårlig samvittighet for en og annen taxitur, sier Nguyen Berg til VG.

Hun viser til at hun sykler hver dag, og at hun ikke eier noen bil.

– Jeg tar taxi en og annen gang når det er nødvendig for å komme frem til en viss tid.

LES OGSÅ: Taxi-turen som samferdselministeren til å tvitre

Erklæringen om et bilfritt Oslo tatt i betraktning måtte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) heve et øyenbryn da MDGs representant, sammen med sine to rådgivere, valgte å ta taxi til Oslo sentrum etter debatten hos NRK mandag kveld.

– Skjønner godt at hun tok taxi

Forslaget om bilfritt sentrum er hentet fra MDGs partiprogram. Her heter det at Oslo sentrum innenfor Ring 1 skal bli bilfritt innen 2017.

Etter dette skal sentrumsområdene etter sigende kun være forunt myke trafikanter, syklister, kollektivtransport, varelevering og transport av handikappede. MDG er kun spesifikke på at sentrum skal stenges for privatbiler, mens unntakene kommer fra Oslo Aps partiprogram.

Det er uvisst hva som er planen for utrykningskjøretøy og taxier. Oslos taxinæring er optimistiske til et personbilfritt sentrum – men krever svar fra MDG for hva de vil gjøre med levebrødet deres.

Fikk du med deg denne? Vil stenge Oslo sentrum for biler

– Det er klart at flere ting må avklares. Men vi er i utgangspunktet positivt innstilt, da redusert personbiltrafikk vil føre til at fremkommeligheten vår vil bli bedre, og vi kan sånn sett yte bedre service til kundene våre, sier Bjørn Rebne, daglig leder i Oslo Taxi.

– Vil det ikke også si at folk vil ta mer taxi, og legge igjen mer penger i kassa hos dere?

– Det kan absolutt være, selv om det rent økonomiske er vanskelig å slå fast på et så tidlig tidspunkt.

Rebne har fått med seg kritikken som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har rettet mot MDGs Lan Marie Nguyen Berg, om hyklersk fremtreden.

– Dette viser jo bare at når man er presset på tid, så er taxi et godt fremkomstmiddel. Jeg skjønner det veldig godt at hun valgte å ta taxi i den situasjonen. Hun hadde antagelig mye å gjøre.

Les også: Slik blir det rødgrønne Oslo

Forventer en økning

Direktør i Christiania Taxi, Ståle Krabset, sier de håper at flere folk vil ta taxi som følge av byrådserklæringen.

– Vi håper selvsagt på det. Vi forventer en økning, men den daglige personbiltrafikken til og fra jobb vil man ikke erstatte med drosje, sier Krabset.

Direktøren savner likevel en klar redegjørelse på hva byrådserklæringen vil ha å si direkte for taxi-næringen i Oslo sentrum. Krabset frykter også at den potensielle «vinninga» går opp i «spinninga», ved at man raskt må omlegge til en mer miljøvennlig drosjebilpark.

Få med deg: MDG-Lan truer med å forlate Ap-Raymond hvis E18 bygges ut

– Vi har bekymringer hvordan vi skal hente pasienter på svært krevende turer med dagens el-bil. Teknologien må komme før et krav om en drosjepark med nullutslipp, sier han.

Men hva gjelder Bergs transport-preferanser mandag kveld, har direktøren dette å si:

– Taxibransjen er jo en del av kollektivtrafikken, så her har hun sitt på det rene, tenker jeg. Skal man klare seg uten bil i sentrum, så må man hvertfall kunne bruke taxi, sier Krabset, før han legger til:

– Vi kjører gjerne Lan igjen.

– Ring 1 er vårt levebrød

I taxikøen ved Nationaltheateret, sitter Norgestaxi-sjåfør Javed Shah (36) og venter på nye kunder. Han krever svar på hva byrådserklæringen tenker om bruken av drosje i sentrum.

– Dette kan gå to veier: det vil være veldig positivt for oss sjåfører dersom de har en god plan som ikke legger restriksjoner på taxi-kjøring i sentrum. Hvis de ikke viser hensyn overfor taxinæringen, vil det være svært ødeleggende for oss, sier sjåføren.

Bilfritt sentrum: – Jeg kommer til å slite

Han er bekymret for hvordan butikker i sentrum vil påvirkes av redusert biltrafikk.

– Det vil gå hardt utover oss, dersom det kommer til å gå dårlig med handelsstanden i sentrum, sier han, før han kommer med en siste bønn til det rødgrønne byrådet:

– Det er i sentrum du må være hvis du vil tjene penger som taxisjåfør. Ring 1 er vårt levebrød, sier Shah.

Her kan du lese mer om