PRESS OG HOLDNINGER: Blogger og journalist Susanne Kaluza mener foreldrene må være en motvekt til motepresset, ikke dem som innfører det før barna forstår hva de går i. Her er Kaluza i forbindelse med en sak VG skrev om blogging i sommer. Foto: JANNE MØLLER-HANSEN
PRESS OG HOLDNINGER: Blogger og journalist Susanne Kaluza mener foreldrene må være en motvekt til motepresset, ikke dem som innfører det før barna forstår hva de går i. Her er Kaluza i forbindelse med en sak VG skrev om blogging i sommer. Foto: JANNE MØLLER-HANSEN

Susanne Kaluza om merkeklær: - For barn er det fargen som teller

Mener merkeklær for barn skaper et unødvendig press

INNENRIKS

Problemet med å kle opp barn i fint tøy er at de ofte vil få komplimenter som dreier seg om utseende, mener blogger og journalist Susanne Kaluza.

Publisert: Oppdatert: 21.11.13 14:33

Hun var en av dem som reagerte etter at Drammens Tidende forrige lørdag skrev om en barnebutikk som snart var utsolgt for barneluer til 1399 kroner. Saken er delt 11.000 ganger på Facebook. På bloggen sin skrev Kaluza:

«...hva er det som får foreldre til å bruke penger på rådyre klær når barna selv ville vært like happy med en jakke fra Lindex så lenge den også var grønn?»

Hva mener du om å kjøpe dyre klær til barna?Si din mening her!

VG skriver i dag om familien Berntzen som kjøper merkeklær til sine barn på grunn av kvalitet.

- I billigkjedene er det nesten bare klær med symboler fra barne-TV med flammer og biler. Vi vil jo ikke vi at ungen skal se helt gal ut, sier tobarnsmor Veronica Berntzen, som presiserer at barna hennes ikke går med jakker til 5000 kroner.

Saken fortsetter under bildet


- Galskap

I klesskapet til familien Kaluza, finner du ikke mye merkeklær til barn:

- 5000 kroners jakker til småskolebarn er galskap. Det er viktig at vi som voksne tenker over signalene vi sender: Vil vi være en motvekt til det kommersielle presset barna likevel møter i ungdomstiden, eller den som innfører presset ved å kle bleiebarnet i baby-Burberry?

LES OGSÅ: Psykolog advarer mot barnemote

Dyre klesvaner kan gå ut over barnas økonomi i fremtiden, ifølge forbrukerøkonom Silje Sandmæl. Og Kaluza mener barn synes det er like stas å arve.

- Fargen som teller

- For barn er det fargen som teller, om de er varme og kan leke og hoppe i klærne. De fleste småbarn synes det er mer stas å gå med tøy de arver fra kusinen de ser opp til, enn rådyre designerplagg.

- Jeg skjønner at folk har ulike oppfatninger, men jeg ber foreldre tenke over presset de er med å legge på andre barn og foreldrene. Vår generasjon har sett en utrolig velstandsøkning, og jeg forstår at foreldre i dag som gjerne får barn senere enn før og har økonomi til det, vil gjøre alt perfekt når barna først kommer. Men en boblejakke til 5000 kroner er ikke nødvendigvis varmere enn den til 500.

- Feil verdier

Barnebutikker forteller at kundene vet hva de vil ha. Kaluza mener at det ikke bare blir et klespress, barna kan også få feil verdier.

- Problemet med å kle opp barn i fint tøy er at de ofte vil få komplimenter som dreier seg om utseende - «oi, så fin kjole du har», «for noen søte sko». Hvis barn går i vanligere tøy så spør en kanskje heller om hva de har gjort i dag når en skal dra i gang en samtale. Barna våre trenger ikke jåleri. De er verdens vakreste uansett hvilket tøy de går i.