Telenor gransker mobilfeilen

Store problemer med mobilnettet torsdag kveld

Telenor: Vi vet ikke hva som gikk galt

FORNEBU (VG) En feil i en database tok ned Telenors mobilnett i flere timer torsdag kveld. Nå skal feilen granskes.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

– Vi vil nå analysere hendelsen og iverksette nødvendige tiltak for å unngå at lignende feilsituasjoner rammer våre kunder, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Problemet rammet over tre millioner kunder og deres tale- og SMS-trafikk over hele landet mellom klokka 19.20 og 21.35.

– Det ser ut til at feilen skyldes en oppgradering av en database som ikke har fungert som den skulle, sier kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri i Telenor til VG på hovedkontoret på Fornebu torsdag kveld.

Torsdag kveld i 19.20-tiden gikk alarmen hos Telenor. Etter hektisk aktivitet i krisemøter på Fornebu, meldte Telenor i 22-tiden at mobilnettet igjen virket som normalt. Da hadde representanter fra Telenor-ledelsen og en rekke teknikere jobbet på spreng i flere timer.

– Feilen har artet seg slik at man ikke har kunnet ringe ut fra mobilnettet. Heldigvis har ikke fastnettet eller nødnumrene vært rammet, sier Uribarri.

2G- og 3G-nettet ble rammet, mens 4G-nettet gikk klar av problemene. Telenor oppfordrer torsdag kveld kunder som fortsatt sliter med å få dekning til å omstarte mobiltelefonen.

– Feilen er rettet, men det kan være at noen kunder vil oppleve litt ustabilitet i perioden vi normaliserer driften. Da må man bare prøve igjen, sier kommunikasjonsrådgiver Kristine Meek.

Torild Uribarri bekrefter at over tre millioner kunder har vært rammet av de store problemene.

KRISEMØTE: Her, på Telenors hovedkontor på Fornebu, ble det satt kriseledelse torsdag kveld. Foto:HEGE LYNGVED ODINSEN/VG,

– Jeg beklager på det sterkeste overfor dem som ikke får brukt telekommunikasjonsmulighetene sine. Samfunnet, og kundene våre, er avhengige av det, og vi beklager, sa hun til VG mens teknikerne fortsatt
jobbet med å få nettet opp igjen.

I krisemøte

JOBBET PÅ SPRENG: Her, i Telenors operasjonssentral, satt teknikere torsdag kveld og arbeidet med å løse dekningsproblemene. Foto:TELENOR,

VG nådde først nærmere klokken 21 frem til pressetelefonen i Telenor, da denne var blitt koblet over på en fastlinje. Da hadde problemene med mobilnettet pågått siden klokken 19.20.

– Jeg skulle ønske jeg kunne si akkurat hva som har skjedd, men det jeg kan si, er at vi har en feil i mobilnettet. Det er ingen indikasjoner på feil i fastnett eller nødnummer. Kriseledelsen i Telenor er satt, og jobber med å få oversikt. Det de gjør, er analyse og feilsøking, og de sitter og jobber nå, sa Kristine Meek, kommunikasjonsrådgiver i Telenor, mens problemene sto på.

VG fikk torsdag kveld en strøm av henvendelser fra frustrerte Telenor-kunder som fikk store utfordringer som følge av nedetiden, og i Oslo sentrum traff vi flere som var rammet av de massive problemene.

Frank Andersen og Morten Tollefsen forsøkte å komme i kontakt med sin nære venn, som ligger på sykehus og skal gjennom en større operasjon. Det satte lammelsen i mobilnettet en effektiv stopper for.

Tollefsen har NetCom, men siden deres venn på sykehuset har Telenor, kom de ikke gjennom til ham.

FRUSTRERENDE: Frank Andersen og Morten Tollefsen hadde en viktig telefonsamtale å ta, men det var ikke dekning å få torsdag kveld. Foto:CATHRINE EKEHAUG,

112 kan nås

Dersom du skulle trenge å ringe nødnummeret, og ikke har dekning hos din teleoperatør, er det mulig å nå AMK-sentralen likevel. Ta ut simkortet, eller ring 112 før du taster pinkoden på telefonen. Dette virker bare når du ringer politiets nødnummer 112 – og de kan sette over til AMK.

OBS: Politiet ber om at publikum ikke bruker nødnummeret 112 for å melde om at mobilnettet er nede.

SLITER: Telenor hadde store problemer med mobilnettet torsdag kveld. Foto: SKJERMDUMP,

NetCom gikk klar

Konkurrenten NetCom kunne puste lettet ut torsdag. I deres nett var det ingen problemer – bortsett fra de knyttet til Telenor.

– Vi har ikke problemer i vårt nett. Grunnen til at noen av våre kunder har problemer, er at de prøver å ringe venner som har Telenor, og det er ikke så lett. Så får vi bare håpe nettet deres kommer opp igjen snart, sa Ellen Scheen, kommunikasjonsrådgiver i NetCom, til VG tidligere torsdag kveld.

VG kontaktet torsdag kveld kommunikasjonsavdelingen i Telenor på Twitter og ba om et fastnummer å nå dem på, ettersom pressetelefonen og alle pressekontaktene også var rammet av nedetid. Vi fikk da følgende svar fra en tydelig hektisk avdeling:

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder