Omtales som en fantastisk lærer - men er elendig i matte

FABELAKTIG GOD: Bente Aasheim (42) beskrives av sjefen som en svært dyktig lærer på tross av hennes tallskrekk, matteangst og dyskalkuli. Foto: Terje Bringedal VG

Bente (42) er læreren regjeringen ikke vil ha

Bente Aasheim har matteangst og fikk en svak toer på gymnaset. Men hun beskrives som en glimrende lærer.

  • Frank Ertesvåg
  • Terje Bringedal (foto)

Artikkelen er over tre år gammel

Nå vil hun vise ansikt i VG for å si i fra hvor firkantet det er at søkere må ha karakteren fire i matematikk for å komme inn på lærerutdanningene.

Bente Aasheim har 16 års erfaring som lærer. Nå jobber hun på Refstad skole i Oslo. Hun regnes som en tvers igjennom dyktig pedagog. Bare ikke i matte og fysikk. Dette er fag hun heller aldri har undervist i.

Så du denne? Innførte pennal-forbud for elevene

Les også: 550 plasser står tomme ved lærerutdanningene

– Fabelaktig god

Rektor Magnus Kristiansen på Refstad skole nøler ikke med å omtale Aasheim som en superlærer.

– Hun er en fabelaktig god lærer. Bente underviser selvsagt ikke i matematikk. Men i alle andre fag er hun en svært god pedagog, sier rektoren til VG.

Les også: Forlanger 4-er i matte for å bli lærerstudent

Hennes evner til å formidle budskap, gjør at hun også brukes til å holde foredrag.

Får stressymptomer av tall

Nå er hun «livredd» for at norske elever vil gå glipp av en hel rekke lærertalenter ved å kreve minst karakteren i 4 i matematikk i inngangsdøren til lærerutdanningen.

– Jeg tør faktisk si at jeg er en god lærer, selv om jeg har dyskalkuli og får stressymptomer av tall og matematikk, sier Aasheim til VG.

Da hun selv var skoleelev fikk hun beskjed i mattetimene om at - «her gjør vi det sånn når vi skal løse matteoppgaver.»

– Det fungerte ikke for meg. Jeg fikk såvidt ståkarakter i faget utelukkende fordi jeg hadde god hukommelse. Men jeg forsto ikke hva vi gjorde, sier læreren åpent.

Saken fortsetter under bildet

PÅ HJEMMEKONTOR: Bente Aasheim er lærer ved Refstad skole, men jobber for tiden på hjemmekontor med å finne bedre læringsstrategier i et eget prosjekt. Hun mener hun selv er beviset på at det går an å være lærer selv med svært begrenset mattekunnskap. Foto: Terje Bringedal VG

Les også: Fire av ti lærerstudenter strøk på nasjonal deleksamen

– Helt tragisk

Hun la merke til at VG onsdag skrev at over 550 studieplasser for lærerstudenter står ledige i høst - mye på grunn av at søkere på lærerstudiet ikke har god nok mattekarakter.

– Vi trenger lærere som har solide fagkunnskaper, men ikke nødvendigvis om alle fag. Lærere som underviser i fag de brenner for, har mye mer å gi videre til sine elever, mener lærer-Bente.

VG kjenner til søkere med karaktersnitt langt over karaktersnittet på lærerutdanningene, men som nektes studieplass fordi de har en 3-er i matte.

– Dette er helt tragisk. Jeg tror man hadde vunnet på å ha større fokus på hvert enkelt menneske som søker. Alle trenger ikke bli mattelærere, kommenterer Aasheim.

– Har du ingen forståelse for at karakterkravet er innført for å heve et lavt matematikk-nivå?

– Jo, men jeg tenker at man ikke må skyve bort unge, motiverte mennesker som vil bli lærere. Se på alle de andre gode egenskapene til søkerne også.

Her er regjeringens nye krav: Slik blir den nye 5-årige lærerutdanningen

Krevende krav

Hennes rektor på Refstad skole, Magnus Kristiansen, synes også innføringen av karakterkravet på 4 i matematikk er krevende.

– Jeg synes innføringen av karakterkravet i matematikk for å komme inn på lærerutdanningen, er komplisert. Jeg er usikker på om et slikt krav er veien å gå. Formell fagkompetanse er viktig, men personlige egenskaper er vel så viktig, sammenligner rektoren. Han mener lærerutdanningen kan skjele til opptaksordningen på Politihøgskolen, der personlige egenskaper tillegges større betydning ved opptak.

Både Kristiansen og lærer Aasheim føler seg ikke overbevist om regjeringen har vurdert konsekvensene av innføringen av karakterkravet.

Økende trykk mot regjeringen

Skole-Norge trenger flere lærere. Samtidig står over 550 lærerstudentplasser tomme. I tillegg skal det innføres femårig lærerutdanning fra høsten 2017. Stadig flere spør seg hvilke konsekvenser dette har for antall ferdigutdannede lærere de kommende årene satt opp mot behovet for flere lærere.

Samtidig øker trykket mot regjeringen og Kunnskapsdepartementet etter at kun 118 av 485 søkere besto forkurset i matematikk for potensielle lærerstudenter tidligere i sommer.

Medlem i Utdanningskomiteen, Marianne Aasen (Ap) på Stortinget har levert et skriftlig spørsmål til kunnskapsministeren der hun spør på hvilken måte statsråden forsikret seg om at gjennomføringen av kortkurs og eksamen i matematikk for lærerstudenter foregikk på en rettferdig og forsvarlig måte.

Står fast på karakterkravet

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) er på sin side ikke interessert i å gjøre retrett i innføringen av karakterkravet i matematikk for potensielle lærerstudenter.

– Vi mener det var og er riktig å øke opptakskravet til lærerstudiet, fordi målet er å heve prestisjen til studiet og få de beste studentene til å ønske seg dit. Det er også mye som tyder på at høyere inntakskrav gjør at flere vil klare å gjennomføre studiet, sier Isaksen til NTB.

Matte-krisen: Svakeste matematikkeksamen noensinne

Isaksen beklager samtidig at mange av forkursstudentene ikke opplevde at de fikk et godt tilbud i sommer, og sier kursene skal evalueres for å forbedres til neste år.

På spørsmål om han er komfortabel med at mange plasser ved lærerstudiet nå står tomme, samtidig som det er lærermangel, svarer skolestatsråden:

– Man kan snu på det. Det er ikke tvil om at vi kunne fått enda flere inn på lærerskolen ved å senke kravene enda mer enn i dag, men og rekruttere fremtidens lærere ved å senke kravene er ikke en god metode, sier Isaksen.

Han peker på at Statistisk sentralbyrå (SSB) har nedjustert kraftig sine fremskrivinger for lærermangelen i årene fremover, og sier lærermangelen ikke lenger kan kalles akutt.

Mer om

  1. Skole og utdanning
  2. Skolestart
  3. Oppvekst
  4. Solberg-regjeringen
  5. Politikk

Flere artikler

  1. Pluss content

    Mattesinke og superlærer

  2. Sp-Wøien: Fyll opp tomme plasser med lærerstudenter uten matte-firer

  3. Over 550 plasser står tomme på lærerutdanningene

  4. Giske: – Det styres mot en lærerkrise

  5. Varsler omkamp – vil fire på firer-kravet i matte

Fra andre aviser

  1. Vi trenger flere lærere, ikke færre

    Fædrelandsvennen
  2. To av tre strøk på forkurs i matematikk

    Aftenposten
  3. 367 strøk på omstridt forkurs til lærerstudiet i sommer. Samtidig står over 554 plasser tomme på landets lærerutdanninger.

    Aftenposten
  4. Over halvparten av søkerne til lærerstudiet strøk på forkurset i matte

    Bergens Tidende
  5. Regjeringens mattekrav slaktes av skolesjefer

    Fædrelandsvennen
  6. Mattelærere mener matteprøven var for vanskelig

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder