KOLLIDERER: Ap-leder Jonas Gahr Støre og byrådsleder Raymond Johansen (t.v) er uenige om fremdrift og utbygging av ny E18 fra Oslo til Asker.
KOLLIDERER: Ap-leder Jonas Gahr Støre og byrådsleder Raymond Johansen (t.v) er uenige om fremdrift og utbygging av ny E18 fra Oslo til Asker. Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

Ap på Stortinget overkjører Ap-Raymond om ny E18

INNENRIKS

Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiets stortingsruppe overkjører Raymond Johansen og Oslo-byrådet - og vil ha full utbygging av E18 mellom Oslo og Asker.

Publisert: Oppdatert: 01.06.17 12:16

«Etter en helhetsvurdering støtter vi forslaget om å bygge sammenhengende Lysaker-Strand-Ramstadsletta ettersom de faglige argumentene for dette er så sterke,» heter det i vedtaket som nå er fattet av stortingsgruppen i Arbeiderpartiet.

Partiet går også inn for å prioritere hele den nye, omstridte E18-utbyggingen i den såkalte vestkorridoren mellom Oslo og Asker på samme måte som i regjeringens opplegg i Nasjonal Transportplan 2018-2029 både når det gjelder fremdrift og finansiering.

– Når Stortinget får opplysninger fra Vegvesenet om at den valgte løsningen fra Oslopakke 3-forhandlingen er dyrere, gir større miljøbelastning og dårligere trafikale forhold, så er det klart Stortinget legger vekt på det i sin vurdering, sier Sverre Myrli (Ap) i Stortingets transportkomité til VG.

Husker du? Truet med å forlate byrådet ved E18-utbygging

Uenighet internt

Han legger ikke skjul på at det er en uenighet mellom Arbeiderpartiet på Stortinget og Arbeiderpartiet i Oslo rådhus.

– Den uenigheten har vært der lenge. Dette har vært en vanskelig sak, som også kunne vært håndtert med mer fintfølelse av samferdselsministeren ved at han burde ha satt seg ned med partene i oslopakke 3-forhandlingene fremfor å kjøre frem en sammenhengende utbygging. Men det rokker ikke ved at en sammenhengende utbygging er den beste etter Aps stortingsgruppes mening, sier Myrli.

Raymond skuffet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er ikke uten videre med på at han og Oslobyrådet er overkjørt av stortingsgruppen i partiet.

– Nei, det er å gå for langt. Men jeg er skuffet over at vi ikke er hundre prosent enig. Vi ble jo enige om en utbyggings-fremdrift i de lokale forhandlingene om Oslopakke 3, sier Johansen til VG.

Han minner om at det vil koste bilistene en stor sum bompenger å få en ny motorvei mellom Oslo og Asker. Nå vil han ha forsikringer om at en ny E18 ikke fører til mer biltrafikk inn i hovedstaden, slik det er enighet om Oslopakke 3-avtalen.

Les også: Første etappe kan stå ferdig i 2024

Kostbart

Hele veiprosjektet fra Lysaker til Drengsrud i Asker er kostnadsberegnet til nærmere 40 milliarder kroner, hvorav en stor del skal finansieres med bompenger.

Ap har tidligere slitt med å bli enig med seg selv om hva partiet skal mene om E18-fremdriften.

Flere har gitt uttrykk for at de ikke har satt pris på at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens (Frp) overkjørte Oslopakke 3-forliket og ville trumfe igjennom å bygge første E18-etappe fra Lysaker til Ramstadsletta på Høvik, og ikke bare en kortere etappe til Strand.

Leste du? KrF og Venstre støtter full utbygging

Solvik-Olsen storfornøyd

Ketil Solvik-Olsen legger ikke det minste skjul på at han er fornøyd med at Ap på Stortinget nå har bestemt seg.

– Jeg er glad for at Ap nå støtter regjeringen. Det har tatt tid og vi har fått mye urimelig kritikk fra Ap, men nå støtter de oss likevel. Det er fint. Byrådet i Oslo kan ikke late som om de styrer landet eller nabofylkene, og vi kan ikke ta hensyn til at MDG i VG truet med å gå av dersom E18 bygges. Vi skal bygge landet, skriver Solvik-Olsen i en sms til VG.

– Men det blir flere nye bommer og en høy bompris for bilistene?

– Det ligger allerede i avtalen mellom Oslo og Akershus, så byrådslederen driver et falskt spill når han later som om det er nytt nå. Byrådet i Oslo ønsker jo høy bomtakst. Og Ap i Stortinget stemmer konsekvent mot regjeringen når vi foreslår å bruke penger på å kutte bomtakster, svarer Solvik-Olsen.

Faglige vurderinger avgjørende

Tidligere har både byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap) og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) gått kraftig ut og advart mot en så rask og massiv utbygging av den nye motorveien som det både regjeringen og Ap på Stortinget nå legger opp til.

Les også: Solvik-Olsen: Uaktuelt å forhandle bort E18

Frykter miljøfølgene

Raymond Johansen sa til VG nylig at han ikke hadde sans for den overkjøringen som nå finner sted.

– Vi jobbet hardt og lenge for å finne et kompromiss i fjor. Vi sluttet oss til forslaget som staten selv kom med. Da er det utrolig å være vitne til at de vil overkjøre enigheten uten å diskutere med oss, og uten å lage løsninger som sørger for at titusenvis av Oslo-borgere ikke blir skadelidende av forurensningen prosjektet skaper, sa Johansen til VG i forrige uke da det ble kjent at Venstre og KrF på Stortinget støttet regjeringens opplegg om en sammenhengende utbygging.

I form av en liste med merknader understreker Aps stortingsgruppe at regjeringen fortsatt må behandle det lokale Oslopakke 3-forliket med respekt.

«Det er svært uheldig at staten ikke har tatt initiativ til nye forhandlinger mellom partene når det er staten som foreslår endringer.

Oslopakke 3 er et skjørt politisk forlik mellom mange ulike politiske partier i to fylker, og staten har et særlig ansvar for å beholde enigheten om pakken,» skriver stortingsgruppen.

Rasmus Hansson i MDG reagerer på at Aps stortingsgruppe nå er på linje med regjeringen og Frp om E18-utbyggingen:

– Dette må være uhyre sårt for byrådsleder Raymond Johansen i Oslo. Hans egne folk på Stortinget med Jonas Gahr Støre fra Oslo i spissen - vil ha en enda større motorvei som medfører enda mer forurensning i en by som akkurat nå kjemper om å bli Europas miljøhovedstad, sier stortingsrepresentanten for Miljøpartiet De Grønne til VG.

Her kan du lese mer om