SØSTERFLY: Den dagen Hercules-flyet «Siv» forsvant over Sverige, fløy kollegene i «Nanna» like bak. Noen uker etterpå rekonstruerte de «Siv»s siste minutter. Dette bildet er tatt på Kreta ved en tidligere anledning. Foto: LARS MAGNE HOVTUN, Forsvaret

Kollegene gjenskapte dødsferden

- En veldig spesiell opplevelse

For å finne ut hva som skjedde de siste minuttene før Hercules-flyet «Siv» traff toppen av Kebnekaise, gjenskapte kollegene dødsferden.

Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Bare uker etter at de hadde mistet noen av sine nærmeste kolleger og venner, gikk mannskapet fra 335-skvadronen om bord i Hercules-flyet «Nanna».

Foran dem lå alt annet enn et rutineoppdrag. De neste timene skulle de fly mot Kiruna i Nord-Sverige, mot fjellet som kostet fem av kollegene livet.

- Det var en veldig spesiell opplevelse for alle som er involvert i granskningen, og ikke minst for de som var om bord. Men det er klart at vi alle blir berørt av noe slikt, sier Per Egil Rygg, lederen for havarikommisjonen som gransker Hercules-ulykken, til VG.

Fløy like bak «Siv»

«Nanna» er helt identisk med ulykkesflyet, og fløy like bak «Siv» da det forsvant i midten av mars.

- Målet var å rekonstruere flyturen, og blant annet finne ut om mannskapet har fått noen varsling før de traff fjellet, sier Rygg.

BAKGRUNN: Dette er det siste livstegnet fra ulykkesflyet

Varslingssystemet GCAS (Ground Collision Avoidance System) skal varsle dersom flyet flyr for lavt. En av teoriene til havarikommisjonen, er at mannskapet kan ha slått det av.

- Da vi fløy med GCAS på, fikk vi klar beskjed når vi gikk lavt, sier Rygg.

I går ble resultatet av kommisjonens to første måneder med arbeid lagt frem i Oslo.

Her kom det blant annet frem at tårnet i Kiruna ga det norske Hercules-flyet beskjed om å gå ned til en høyde som er lavere enn toppen på Kebnekaise.

Og til tross for at både flyet og tårnet tilsynelatende visste hvor Hercules-maskinen befant seg, akspeterte mannskapet ordren, og startet nedstigningen.

- Vi må finne ut hvorfor en slik ordre ble gitt, og hvorfor den ble akseptert av mannskapet på flyet, sier Rygg.

PS! Det aller siste livstegnet fra det norske Hercules-flyet, som brukte kallesignalet Haze 01, ga ingen indikasjoner på at noe var galt. En bekreftelse på at besetningen på ulykkesflyet hadde fått den siste værmeldingen og lufttrykket (QNH):

«Været er mottatt, og QNH 1000, HAZE 01.»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder