Vil IKKE BRUKE: Finn Havn fra Oslo trenger ikke kjøpe doruller med det første - dersom han bestemmer seg for å bruke dem. Foto: Helge Mikalsen, VG

Finn fikk doruller på døren - og en regning på 1027 kroner

Finn Havn fra Oslo er en av mange nordmenn som sier de har blitt rammet av dopapirsvindel. Politiet advarer mot svindelen, som de mener i hovedsak retter seg mot eldre.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Onsdag skrev VG at politiet i både Telemark og Finnmark advarer mot forsøk på svindel med dopapir. I etterkant har det rast inn med meldinger fra personer som sier at de har opplevd dette.

En av dem er Finn Havn fra Oslo. Rett før jul mottok han to store pakker med doruller som han ikke hadde bestilt. VG møter ham hjemme i stua, der det står bunker med doruller framme.

– Først fikk jeg beskjed om at det var en pakke på vei til meg. Jeg tenkte ikke mer over det, men så fikk jeg melding at den var levert. Døtrene mine var hjemme og tok imot pakken. Det viste seg at det var dopapir og tørkeruller jeg ikke hadde bestilt, sier Finn.

– Det er «dritirriterende», slår han fast.

Rettet mot eldre personer

Flere titalls personer fra hele landet har kontaktet VG angående saken, og de forteller samme historie: Først leveres haugevis med uønskede doruller døren, og i neste omgang kommer det en faktura på rundt tusen kroner.

STUET BORT: Finn Havn fikk dopapir og en regning på døra. Han tør ikke bruke papiret han ikke har bestilt. Foto: Helge Mikalsen, VG

De fleste som har tatt kontakt med VG, er eldre personer.

– Det virker som om det er rettet mot eldre mennesker. De som er rammet kan gjerne ta kontakt med politiet så fort som mulig, sa Jørn Gustav Larsen i Sør-Øst politidistrikt til VG tidligere onsdag.

Les også: Falsk lege svindeletterforskes for 111 millioner

Ga tilbud om billigere faktura

Havn opplyser at det er et Bærum-basert firma som har sendt ham dorullene. Forbrukerrådet sier til Drammens Tidende at de mottok rundt 50 klager på selskapet i fjor.

Etter at Finn åpnet pakken, tok han kontakt med firmaet for å få dem til å hente pakkene de hadde sendt ham.

– Jeg forklarte problemet mitt, og det viste seg at de skulle ha 1027 kroner for leveringene. Jeg sa at jeg kan få dorullene mye billigere andre steder. De ba meg først fylle ut et angreskjema, men det kunne jeg ikke siden jeg ikke hadde bestilt varene, sier han.

Les også: Pass deg for falske VG-artikler

OPPGITT: – Det er dritirriterende, slår Finn Havn fast. Foto: Helge Mikalsen, VG

Liv Inger Lunde (76) fra Son i Akershus sier at også hun har mottatt doruller fra samme selskap. Da hun tok kontakt med firmaet og sa at hun ikke ønsker å kjøpe dorullene, var svaret at det må ha skjedd en «uoverenstemmelse» mellom henne og selgeren, sier Lunde.

– Men jeg har aldri vært i kontakt med noen selger, sier hun.

Hun har foreløpig sendt inn et angreskjema som fulgte med fakturaen, og venter fortsatt på svar.

– Ikke slik vi skal drive

VG har ikke lyktes med å komme i kontakt med det aktuelle firmaet. Men til Drammens Tidende sier daglig leder at han ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene.

– Det er ikke slik vi skal drive, og hvis dette handler om oss, er det bare å beklage og legge seg dønn flat. Ingen skal kreves for noe de ikke ønsker.

Han oppfordrer de som har mottatt dopapir til å ta kontakt med selskapets kundeservic.

Fikk beholde dorullene

Finn Havn sier at selskapet først foreslo å rive i stykker fakturaen på 1027 kroner, og erstatte den med en på 500 kroner. Finn nektet, og fikk deretter et tilbud om en faktura på 300 kroner. Etter å hintet om at han vil ta saken videre, snudde hellet.

– Da sa de at vi kunne beholde dorullene, og jeg ble ønsket god jul og godt nyttår, sier han.

Men Finn er ikke helt overbevist om at det er trygt å bruke papiret.

Hjemme i stua hans står de store pakkene med doruller framme, og er ikke åpnet. Til vanlig er de gjemt inne i et skap.

– Jeg vet ikke om de folka kommer tilbake. Jeg ba dem stryke meg fra alle lister, men legger til:

– Jeg tar ikke sjansen på å bruke dorullene ennå.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder