Splitter USA: Se hvor forskjellige Trump og Clintons følgere i sosiale medier er

INNENRIKS

LOS ANGELES (VG) Mens flesteparten av Hillary Clintons supportere hører på Adele og Beyoncé, foretrekker Donald Trumps følgere patriot-rocker Ted Nugent og country.

Publisert: Oppdatert: 05.08.16 15:04

De politiske forskjellen mellom republikanere og demokrater i USA er enorme. Folk er ikke bare uenige i hvordan løse USAs problemer - men uenige om hva som er USAs største problemer.

Dette er også tydelig på sosiale medier. Tall fra Facebook og Twitter tyder på at supporterne til de to kandidatene er som natt og dag - og temperaturen er høy.

– Det holder ikke bare å snakke positivt om din favorittkandidat. Folk er like mye opptatt av å snakke negativt om motstanderen, sier Kellan Terry til VG.

Les også: Slik ble Hillary en jernkvinne

Trump engasjerer mest

Han er dataanalytiker hos analysebyrået Brandwatch som har gått gjennom 100 millioner tweets som har nevnt Trump eller Clinton i perioden 1.januar til 15.juni i år.

– Det som virkelig stod ut var kjønnsforskjellen. Over seksti prosent av alle positive tweets om Hillary var skrevet av kvinner, fortsetter Terry.

Han forteller at begge kandidatene får omtrent 50/50 positive og negative tweets.

Begge presidentkandidatene har sterke tilstedeværelser i sosiale medier. Men Trump har med sine drøyt 10 millioner følgere på Facebook nesten dobbelt så mange som Clinton.

Han er også størst på Twitter der Clinton har circa 8 millioner følgere mot Trumps 10 millioner.

– I forhold til hvem som blir nevnt mest på Twitter så er det ingen som kommer i nærheten av Donald Trump, og supporterne hans er utrolig flinke til å retweete alt Donald Trump poster, forteller Kellan Terry i Brandwatch.

Facebooks brukerdata ser nærmere på de kulturelle preferansene til amerikanerne som liker enten Trump eller Clinton. Brukere som følger begge kandidatene på Facebook er ekskludert fra målingen.

Les også: Trump vinner hvis valget blir uavgjort

Rock og Eminem

Hvilken bok og hvilken artist som har flest likes blant supporterne i hver enkelt delstat, er noe av det Facebook har sett på.

Og gjett om det er tydelige skiller.

Artistene som dominerer hos Clintons følgere er Adele og Beyoncé. Blant Trumps følgere er rocker og politiske aktivist Ted Nugent favoritten i hele 24 delstater.

Nugent er en sterk forsvarer av retten til våpen og styremedlem i NRA. Country-helten George Strait og Eminem står også populær blant Trump-folket.

De litterærer preferansene er minst like forskjellige som de musikalske.

Med overveldende majoritet er boken «The Old Farmers Almanac» den flest Trump-supportere har liket på Facebook.

Les også: Her er kartet som skremmer Clinton

Trump-følgere og Bibelen

Almanakken har blitt publisert årlig i USA siden 1792 og inneholder i følge Wikipedia spådommer om været, tidevannstabeller, data om astronomi, matoppskrifter og artikler om temaer som hagearbeid, sport, astronomi og gårdsdrift. Almanakken forutsier også trender innenfor mote, mat, interiørdesign og teknologi for det kommende året.

Nummer to på listen er Bibelen.

Blant Hillarys følgere er «Den store Gatsby» favoritten med «Ringenes herre» på andreplass. Hillary-supportere er ikke like opptatt av religiøs litteratur, men i sørstatene er likevel den kristne selvhjelps-boken «I declare: 31 promises to speak over your life» skrevet av TV-evangelist og pastor for USAs største protestantiske menighet, Joel Osteen på topp.

Trump vant seerkrig over Hillary

I Brandwatchs´ analyse av 100 millioner tweets fant de at flesteparten av de som tvitret positivt om Clinton bor i leilighet i en by med gangavstand til butikker, mens de som tvitret positivt om Trump i hovedsak bor i villaer i mer rurale strøk hvor de trenger bil for å gjøre sine daglige ærend.

Noe overraskende oppdaget de at den tidligere basketballspilleren Dennis Rodman er den kjendisen med den mest populære tweeten i Trump-leiren, mens skuespiller Jamie Lee Curtis har tilsvarende blant Clinton-fans.

– Sosiale medier forteller oss hvor utrolig opptatt folk er av dette valget og hvor nøye kandidatene blir gransket. Kandidatene nevnes i millioner av tweets hver uke og så langt har vi ingen data som forteller oss at en kandidat er tydelig i førersetet, sier analytiker Kellan Terry.

At Trump har grepet om TV-seerne er det ingen tvil om.

Da han talte på det republikanske landsmøte var det 34,9 millioner som så på, mot 33,3 millioner under Clinton tale uken etter.

Les også: Trump mer sett enn Hillary

Hillary Clintons tale engasjerte derimot mer i sosiale medier. 46,5 millioner likes, poster, kommentarer og delinger fra 12,6 millioner amerikanske brukere. Mens Trump genererte 45,1 millioner interaksjoner fra 12,2 millioner amerikanske brukere.

Funnene til Brandwatch stemmer godt overens med andre meningsmålinger som viser at Clinton står sterkt blant kvinner, mens Trump har bedre tak på mennene. Trump appellerer også i større grad til hvite og gjør det godt blant de med lavere utdanning.

Her kan du lese mer om