KREVER SVAR: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier han vil kalle inn Vegdirektoratet på teppet. Vedlikehold av bro ligger under hans ansvarsområde. Foto: Jan Petter Lynau VG

Broavsløringen: Solvik-Olsen kaller Vegdirektoratet inn på teppet

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier det ikke er akseptabelt å bryte reglene på en eneste bro. Vegvesenet har gjort det på annenhver bro i Norge.

  • Oda Leraan Skjetne
  • Øyvind Engan
  • Sondre Nilsen
  • Mona Grivi Norman

Artikkelen er over to år gammel

VG avslørte onsdag at mer enn halvparten av broene på Norges riks- og fylkesveier ikke har blitt inspisert slik regelverket krever.

Samferdselsministeren varsler at han vil kalle inn Vegdirektoratet på teppet. Han sier dette «ikke er akseptabelt», «åpenbart ikke er godt nok» – at det virker som en systemsvikt.

– Basert på det dere skriver, synes jeg det er naturlig at vi ber Vegdirektoratet komme og gi oss en grundig redegjørelse, sier Solvik-Olsen til VG.

– Ikke akseptabelt

VG kan blant annet fortelle historien om broen på Norges mest trafikkerte veistrekning, E6 gjennom Groruddalen i Oslo med 100.000 biler i døgnet, som ikke har blitt inspisert på hele fem år:

MANGLER SJEKK: Denne broen ligger på E6 i Groruddalen i Oslo, en av landets mest trafikkerte veistrekninger. Foto: Jørgen Braastad VG

De fleste broer skal ha en grundig hovedinspeksjon hvert femte år og en enklere enkeltinspeksjon hvert år. VG har fått innsyn i Vegvesenets egen brodatabase Brutus, som viser at én eller begge disse fristene er brutt for 55 prosent av broene.

– Vegvesenet bryter reglene på 1 av 2 broer. Er det akseptabelt?

– Nei, det er i utgangspunktet ikke akseptabelt å bryte reglene på en eneste bro. Du kan innimellom ha formildende omstendigheter som kan forklare det, men med det omfanget som er her, er det mer en systemsvikt enn formildende omstendigheter, sier samferdselsministeren.

Dette er avsløringen:

Solvik-Olsen, som er ansvarlig statsråd på dette området, sier de allerede visste at reglene brytes.

– Vi var kjent med de tilsynsrapportene som har kommet om region nord og region vest, og der har de påpekt at Brutus ikke har blitt brukt som det skulle. At det ikke har vært gode nok planer for inspeksjoner og lignende. Så sånn sett er det ikke nytt at det ikke fungerer slik som det var meningen, sier Solvik-Olsen.

– Der er Vegtilsynets rapporter veldig gode å ha, for de viser at man ikke har gjort det man skulle gjøre, sier samferdselsministeren videre.

Forvirret? Se en kjapp introduksjon til saken:

Vil få klarhet i ledelsen

Oppsiktsvekkende nok blir store og trafikkerte broer inspisert dårligere enn gjennomsnittet, viser dataene VG har fått. For eksempel har ingen av Norges ti lengste broer loggført de inspeksjonene regelverket krever at de skal ha.

– Er det greit at det er så store forskjeller mellom regionene og fylkene? Finnmark er flinkest på å inspisere broene, Oslo er dårligst.

– Det viser at du kan ha et registreringssystem, men det er også individene som betyr noe i systemet her. Det er derfor vi må ha en ledelse over dette som stille de rette spørsmålene og gjør at alle har fokus på samme måten. Det er også noe av det vi må få klarhet i, sier samferdselsministeren.

På Norges lengste bro ble det ifølge registreringssystemet Brutus ikke utført hoved- eller enkeltinspeksjon i fjor:

NORGES LENGSTE: Den nye Drammensbrua med firefelts motorvei sto klar i 2006. Den er 1 892 meter og med det Norges lengste bro. 46 000 biler kjører over Drammensbrua hver eneste dag Foto: Cornelius Poppe NTB scanpix

– Det er viktig at Vegdirektoratet sier at «dette er standarden vi har satt for hvordan vi skal følge opp broene». Og da er det viktig at alle gjør det, sier Solvik-Olsen.

Fikk du med deg? I avsløringen kan du se hvordan Vegvesenet svarer på kritikken

– Åpenbart ikke godt nok

På spørsmål om Vegdirektoratet blir kalt inn på teppet, sier Solvik-Olsen at han vil ha grundige svar om bro-avsløringen.

– Det er ikke for at de skal få piskeslag. Det spørs hvordan du oppfatter å bli kalt inn på teppet. I første runde er det for å sørge for at jeg selv har best mulig informasjon. Så får vi se om det blir en oppstrammer ved en senere anledning, sier han.

Dette er en inspeksjon:

Han sier de også vil forsikre seg om at de tallene de har fått av Vegvesenet ved ulike anledninger, er korrekte.

Vegdirektoratet opplyste onsdag til VG at de er i gang med et nytt inspeksjonsregime og jobber med å forbedre registreringen av inspeksjoner.

– Vi må være sikre på at det arbeidet de er i gang med, med å lage et bedre system og bruke rutinene, er en jobb som har høy prioritet og gjennomføres, sier Solvik-Olsen.

– Når du lager rutiner og et registreringssystem, så er det fordi de faglig sier dette er måten ting må være gjort på for at vi skal være trygge på at broene er i den standen de skal være. Og hvis det bli påført skade, at vi kan rette de opp. Og når de ikke følger opp den normalen eller standarden de selv mener at faglig bør være der, så er det åpenbart ikke godt nok, sier samferdselsministeren.

Les hele avsløringen her!

Les også

  1. Her kan de nye Oslo-bommene komme

    Nå kan du se hvor Oslos rundt 53 nye bommer er planlagt. Flesteparten danner en ny indre bomring.
  2. Frp fikk æren for Krfs idé om personlige bilskilt

    Knut Arild Hareide mener det at Frp fikk æren for KrFs idé om personlige bilskilt, illustrerer deres problemer med et…
  3. Slik splitter jernbaneutbyggingen byene

    Alle vil ha bedre jernbane og kortere reisetid, men Intercity-planene splitter byene. For hvor skal dobbeltsporet gå?
  4. I denne saken vil Sp-Trygve overkjøre lokaldemokratiet

    I valgkampen har Trygve Slagsvold Vedum (Sp) vært en fanebærer for å lytte til lokaldemokratiet.
  5. Vegvesenet ber bønder frakte traktoren på lastebil

    Flere traktorer på veiene fører til lange køer og livsfarlige forbikjøringer.

Mer om

  1. De forsømte broene

Flere artikler

  1. Fikk slakt av Vegtilsynet – fortsatte som før

  2. Vegdirektøren etter hastemøte om broer: – Situasjonen er alvorlig

  3. Broavsløringen: Sp angriper Solvik-Olsen og ber ham rydde opp

  4. Broavsløringen: Ap mener Solvik-Olsen må ta ansvar: – Han kan ikke bortforklare dette

  5. Brodirektøren innrømmer: – Vi følger ikke våre egne rutiner

Fra andre aviser

  1. VG: Vegvesenet tilbakedaterte 160 inspeksjoner av norske broer

    Aftenposten
  2. Droner skal avverge ulykker med norske broer

    Aftenposten
  3. Slår tilbake mot VG-påstander: – Varoddbrua er ikke trafikkfarlig

    Fædrelandsvennen
  4. Vegdirektoratet har snart sjekket Norges 17.500 broer

    Aftenposten
  5. Kina vil bygge fergefri E39 – og resten av Norge

    Bergens Tidende
  6. Goliat: Historien om milliardoverskridelser, alvorlige nestenulykker og et bakteppe av død og mulige forbrytelser.

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder