KLIMABILLETTER: Flere velger nå å bøte på miljøskadene flyreiser forårsaker ved å betale klimakvoter. Foto: JAN OVIND, VG.

Privatpersoner gjør som Stoltenberg; kjøper klimabilletter

(VG Nett) Økt uro for klimaendringene får privatpersoner til å kompensere for sine klimautslipp gjennom kjøp av CO2-kvoter og klimabilletter.

  • Tina Oppen
  • Jostein Matre

Artikkelen er over 13 år gammel

ForsideForsiden - Framtiden.nomyclimate Norwayklimakutt.no

Statsminister Jens Stoltenberg fortalte i sin nyttårstale at regjeringen har besluttet å betale klimakvoter når statsansatte flyr på internasjonale ruter.

- Vi ønsker å sette et eksempel. Vi håper at bedrifter, organisasjoner og andre land vil følge etter, sa Stoltenberg. Også den britiske regjeringen gjør dette på sine flyreiser.

Men de to regjeringene er ikke alene. Både Norges Naturvernforbund og foreningen Framtiden i våre hender selger klimabilletter til bedrifter, organisasjoner og privatpersoner.
Ved å gå inn på henholdsvis klimakutt.no og mittklima.no kan privatpersoner regne ut og betale en «avgift» for eget forbruk av CO2 på flyreiser og forbruk i husholdningen. Avgiften betaler du så inn til organisasjonen. Når du kjøper en klimabillett for flyreise støtter du prosjekter som gjør det mulig å kompensere for den skaden nettopp reisen din har gjort på jordas klima.

Pengene går til ulike klimaprosjekter for fornybar energi og reduserte CO2- utslipp i blant annet gamle Sovjetunionen og utviklingsland.

NATURVERNFORBUNDET: Leder Lars Haltbrekken. Foto: Tom-Egil Jensen (arkiv)

- Vi oppfordrer folk til å redusere utslippene sine, men gir dem også en mulighet til å kompensere for de utslippene de har gjennom å kjøpe kvoter. Hvem som helst kan benytte seg av dette, sier leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken.

Naturvernforbundet bruker inntektene til isolasjon og utbedring av skolebygg i gamle Sovjetunionen.

- På denne måten blir innemiljøet bedret og bruken av kull redusert, sier Haltbrekken.

Økende uro

Norges Naturvernforbund har siden lanseringen i november solgt klimabilletter for om lag 100.000 kroner, til en pris av 200 kroner per tonn CO2. Det er først og fremst privatpersoner som kjøper klimabilletter, men også miljøorganisasjoner og bedrifter er brukere av ordningen.

- Folk ser med stadig økende uro på klimatrusselen. De ser på dette som en måte å redusere trusselen på. Det lå mange CO2-kvoter under norske juletrær i år, sier Haltbrekken.

Obligatorisk?

Informasjonsrådgiver i foreningen Framtiden i våre hender, Steinar Lem, mener klimabilletter burde bli obligatorisk.

OBLIGATORISK: Steinar Lem i Framtiden i våre hender mener klimabilletter burde vært obligatorisk. Foto: Framtiden i våre hender

- Dette er selvfølgelig et frivillig tiltak, og det er i hovedsak noe vi gjør for å demonstrere. For å få skikkelig effekt burde det vært obligatorisk, sier han.

Nettsiden «Mitt klima» ble lansert i april 2006, og har solgt 900 klimabilletter til privatpersoner. Ordningen går ut på at folk kan betale en engangsavgift for å utligne de utslippene de står bak under en flyreise. På foreningens hjemmeside kan folk selv regne ut hva deres flyreise vil koste i klimautslipp og kjøpe en billett som kompenserer for dette.

- Vi bruker pengene til ulike klimaprosjekter for fornybar energi og reduserte CO2 utslipp i utviklingsland, sier Lem.

138 kroner ekstra til London

VG Nett har sjekket på mittklima.no hvor mye dyrere reisen til vil bli til noen få utvalgte destinasjoner dersom du reiser tur-retur fra Oslo.

Til Bergen blir prisen 37 kroner ekstra, men minimumsprisen er satt til 100 norske kroner. Dermed blir «avgiften» tilsvarende for en slik reise.

Skal du så langt som til London, vil reisen koste deg 138 kroner ekstra, mens det til New York blir 433 kroner.

Du kan selv velge om du vil dekke inn hele eller halvparten av den innvirkningen flyreisen din har for miljøet. Summene som er referert her tilsvarer hele reisen.

Les også

  1. Klimaforsker: - Du må søke om tillatelse til å fly

    Klimaforsker Erik Kolstad tror at du om 20 år må søke om tillatelse for å få lov til å fly.
  2. Statsminister Jens Stoltenbergs nyttårstale: - CO2-rensing vår månelanding

    (VG Nett) Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) sammenligner i nyttårstalen den planlagte CO2-rensingen på gasskraftverket…
  3. Blair kjøper klimakvoter til regjeringens flyreiser

    Også den britiske regjeringen kjøper klimakvoter for å kompensere for CO2-utslippene fra politikernes mange flyreiser…
  4. Statsministerens nyttårstale: Bellona: - En historisk tale

    (VG Nett) Bellona-leder Frederic Hauge kaller statsminister Jens Stoltenbergs nyttårstale for historisk.

Mer om

  1. Miljøvern
  2. Luftfart
  3. Stoltenberg-regjeringen

Flere artikler

  1. Klimabilletter: Dette går klimapengene til

  2. Gir 200.000 kroner til klimabilletter

  3. Statoil første norske selskap med kvotekjøp

  4. EU: - Norge bør auksjonere bort alle klimakvotene

  5. 20 prosents kutt i Norge er SVs klimakrav

Fra andre aviser

  1. Biff med god samvittighet

    Aftenposten
  2. Bergensselskapene blåser i klimakvoter

    Bergens Tidende
  3. Rydder opp i klimakaos

    Aftenposten
  4. Naturvernforbundet stopper salget <br/>av klimabilletter

    Aftenposten
  5. - FN-krav ikke bra nok

    Aftenposten
  6. Mot dyrere flybilletter

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder