TOBAKKS-JULIE: Statssekretær Julie Brodtkorb (H), her på løpetur med hundene sine på Frognerseteren, vil ikke snakke om bindingene til tobakksindustrien fra tiden som PR-topp. Nå utsettes hun for et frontalangrep fra lege Preben Aavitsland.
TOBAKKS-JULIE: Statssekretær Julie Brodtkorb (H), her på løpetur med hundene sine på Frognerseteren, vil ikke snakke om bindingene til tobakksindustrien fra tiden som PR-topp. Nå utsettes hun for et frontalangrep fra lege Preben Aavitsland. Foto:Fredrik Solstad,VG

Profilert lege raser mot Høyre-Julie: - Hun har bidratt til å påføre folk sykdom og død

Brodtkorb nekter å svare for tobakksbindinger

INNENRIKS

Erna: - Et urimelig angrep

KRISTIANSAND/OSLO (VG) Lege Preben Aavitsland anklager Julie Brodtkorb (H) for å ha skadet norske borgere, og mener hun er uegnet som statssekretær.

  • Cato Husabø Fossen
Publisert: Oppdatert: 21.08.14 15:03

– Hvordan i alle dager kan statsministeren holde seg med en nær medarbeider som for bare noen måneder siden hjalp tobakksindustrien med å skade norske borgere?

Det spør lege og tidligere direktør ved Folkehelseinstituttet, Preben Aavitsland. Han reagerer kraftig på de nyeste opplysningene om statssekretær Julie Brodtkorbs tid som adm. direktør i PR-byrået JKL/MSL.

For to uker siden avslørte VG at Brodtkorb hadde verdens største tobakksselskap, Philip Morris, som PR-kunde få måneder før regjeringen hun er statssekretær i bestemte seg for ikke å innføre strengere regler for salg av tobakk.

Brodtkorb gikk på gangen da den aktuelle saken ble behandlet i regjering, etter eget utsagn av «forsiktighetsgrunner». Samtidig nektet hun å utdype sine bindinger til tobakksbransjen.

Legen begrunner de alvorlige påstandene slik:

– Philip Morris bruker PR-hjelp for å selge flere sigaretter. Flere sigaretter gir mer helseskade og mer død. Dette har Brodtkorb bidratt til, og det gjør henne medansvarlig. Det er hevet over enhver tvil at hun har bidratt til å påføre nordmenn sykdom og død.

VG har forelagt Julie Brodtkorb de krasse påstandene. Hun ønsker ikke å kommentere dem direkte, men svarer på spørsmål fra VG lenger nede i denne teksten.

– Brodtkorb forteller ikke hva arbeidet for dem gikk ut på, men vi kan trygt regne med at Philip Morris bruker penger på PR-hjelp for å selge flere sigaretter. Det gjør de gjennom fordekt reklame til forbrukerne eller ved å påvirke politikere til å legge færre restriksjoner på røyking og tobakksreklame, sier Aavitsland til VG.

Gikk til søksmål mot Norge

I 2010 gikk Philip Morris til søksmål – og tapte – mot Norge i håp om å få fjernet forbudet mot synlig tobakk i butikkene. E24 skrev den gang at JKL/MSL bistod tobakksgiganten i arbeidet rundt dette. Rettssaken gikk i juni 2012. Da var Julie Brodtkorb sjef i PR-byrået.

På verdensbasis er Philip Morris trolig tobakksindustriens mektigste aktør. De produserer og selger Marlboro, som er verdens ledende sigarettmerke. En fersk rapport fra den internasjonale organisasjonen The Campaign for Tobacco-Free Kids hevder å dokumentere at konsernet i mange land retter markedsføringen sin direkte mot mindreårige.

– Dette er en av verdens mest kyniske industrier. Dette selskapet innretter annonser spesielt mot ungdom og kjører de i magasiner, plakater, på konserter, i Youtube-filmer og andre steder hvor de vet de treffer unge. De ønsker selvsagt å erstatte røykere som slutter eller dør med nye kunder, sier Aavitsland.

- Har ikke moral

I Norge er tobakksreklame forbudt, men Aavitsland mener søksmålet mot Norge er et eksempel på hvordan industrien hele tiden søker å omgå og utfordre regelverk.

– At et menneske som har hjulpet dem med dette nå sitter som statsministerens nærmeste medarbeider er en stor skandale. Hvor mye hun personlig har jobbet for Philip Morris er irrelevant, da hun som sjef for sitt PR-byrå bærer ansvaret for alt det PR-byrået gjør.

– Du bruker meget sterke karakteristikker om Brodtkorb. Hva mener du hun burde gjort annerledes?

– Hun burde tatt et etisk valg, og sagt nei til å la byrået sitt jobbe for tobakksbransjen. Hvilken jobb du tar, sier noe om deg, og her har Brodtkorb demonstrert for all verden at hun ikke har den moral vi kan forvente av en ledende politiker. VGs avsløring reiser også spørsmål om dømmekraften til den som hentet Brodtkorb til Norges mektigste kontor, sier Preben Aavitsland.

Erna: - Urimelig angrep

Statsminister Erna Solberg sier dette når hun blir konfrontert med Aavitslands uttalelser:

– Dette er et urimelig angrep som jeg ikke ser noen grunn til å kommentere.

Solberg svarer ikke på spørsmål fra VG om hun har vurdert om Brodtkorbs tidligere kundeforhold kan være problematiske på det etiske eller moralske plan.

Julie Brodtkorb har fått muligheten, men valgt ikke å imøtegå Aavitsland uttalelser om henne.

– Vurderte du da du ble utnevnt til statssekretær om noen av dine tidligere kundeforhold kunne være etisk eller moralsk problematiske for deg og statsministeren?

– Jeg er bundet av en taushetserklæring fra tidligere arbeidsgiver og kan derfor ikke kommentere på hvilke klienter VG mener JKL/MSL har hatt og ikke har hatt, skriver Brodtkorb i en e-post.

– Drøftet du på noe tidspunkt JKL/MSLs kunder med Erna Solberg for å avklare eventuelle slike problemstillinger?

– Hva jeg hadde samtaler med Erna Solberg om før jeg tiltrådte som statssekretær er et forhold mellom Statsministeren og meg, skriver Julie Brodtkorb.

En intervjurunde VG har gjort viser at byrået Erna Solbergs statssekretær ledet står relativt alene blant de største norske PR-aktørene om å ville bistå tobakksindustrien. Kjersti Oppen, som har overtatt Brodtkorbs direktørjobb, bekrefter i en e-post til VG at selskapet ikke har noe i mot å jobbe for tobakksselskaper.

Her kan du lese mer om