Hercules-etterlatt: - Synes synd på flygelederen

Far om opplæringen: - Det ligger noe i overføringen av kunnskap

Enke: - Trøst at de ikke rakk å kjenne på redsel

Pårørende klandrer ikke flygelederen som var på jobb da Hercules-flyet styrtet.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Samboeren og forloveden til Steinar Utne (35) har hatt en tøff dag. Hun har har fulgt presentasjonen av ulykkesrapporten etter flyulykken som kostet forloveden hennes livet i mars i fjor.

- Det har vært vondt å følge presentasjonen, men det er en lettelse å få denne dagen unna. Den har ligget som en mørk skygge over meg - uvissheten har vært vond.

- Det har vært mye venting. Venting på mye vondt. Det har vært en lettelse å få rapporten, selv om innholdet ikke er det letteste å svelge, sier hun til VG.

Støtter flygelederen

Midt oppi alt det tunge har hun et ønske om å uttrykke medfølelse med den uerfarne flygelederen som var på jobb i flytårnet på Kiruna flyplass den skjebnesvangre dagen i mars i fjor:

- Det viktigste er at etatene og myndighetene som blir kritisert tar det på alvor og gjør de endringene som trengs. Jeg er enig med dem i å gå på systemet som har sviktet og ikke enkeltpersoner.

Jeg synes synd på den personen som var flygeleder i Kiruna da ulykken skjedde. Han skal vite det herfra: Jeg setter heller spørsmålstegn ved lederne som setter en uerfaren person på jobb når det er hektisk, sier Cathrine til VG.

LES OGSÅ: Kunne blitt advart

Tilbake etter tre dager

Hun ønsker ikke at VG skriver etternavnet hennes i forbindelse med ulykken, av hensyn til livet etter hendelsen.

Cathrine reagerer på at en uerfaren flygeleder, som ikke var vant til flytrafikk vestfra, var på jobb mens det var en stor militærøvelse i området. Og at vedkommende, ifølge havarikommisjonen, var tilbake på jobb etter tre dager.

- Det synes jeg ikke er betryggende for flytrafikksikkerheten, sier hun.

OMKOM: Kaptein Steinar Utne (35) omkom i Kebnekaise-ulykken i mars 2012. Nå har familien endelig fått svar. Bildet er tatt under minnestunden på Evenes. Foto: SCANPICX

- Skremmende

Flere pårørende beskriver overfor VG hvor tøft det var å høre den siste kommunikasjonen i flyet før det krasjer:

- Veldig vondt å høre kommunikasjonen i flyet og vite at han og de andre er på vei i døden. Det er en trøst for oss å vite at de ikke rakk å kjenne på redsel og oss der hjemme som de aldri mere skulle få se igjen, sier Kjersti Garberg, enke etter at Ståle Garberg (42) omkom .

PAR: Kjersti Garberg sammen med sin nå avdøde ektemann Ståle. Foto: PRIVAT

Forrige uke fikk de pårørende til de fem omkomne nordmennene vite innholdet i ulykkesrapporten. Tirsdag ble rapporten offisielt lagt frem. Der kommer det frem at årsakene til ulykken er flere. Blant annet får den svenske flytrafikktjenesten kritikk.

- Det er skremmende at det har vært så mange svakheter i systemet. Det viktigste er at det blir rettet opp.

- Tror du Forsvaret gjør det som trengs for å hindre at noe lignende skjer igjen?

- Det håper jeg inderlig, sier samboeren, som også var forlovet med Utne.

LES OGSÅ: Vennene beskriver de omkomne

Planla bryllup

Paret planla å gifte seg. Slik gikk det ikke.

- Hvilke følelser vekker det å få ulykken presentert, minutt for minutt, på denne måten?

- Det er vondt å se steg for steg hva som skjedde med en jeg er glad i. Det river opp i følelsene å gå gjennom det på nytt, sier forloveden, som ser frem til å sørge i fred.

- Nå kan vi endelig få ro. Vi har ikke hatt kontroll på vår egen sorgprosess. Det skal bli godt å få det litt på avstand.

SJEFEN: Forsvarssjef Harald Sunde kommenterte havarirapporten tirsdag. Foto: MATTIS SANDBLAD

Var med som passasjer

Steinar Utne var ikke en del av mannskapet, men nærmest ved en tilfeldighet med som passasjer på ulykkesflyet.

- Det er både leit og trist å tenke på, men på den andre siden: Alle flygere vet at det er en risiko involvert, mer enn det som er ellers i samfunnet. Det er en risiko man må ta med seg - sånn er det, sier faren, Torfinn Utne (70) til VG.

Han forteller at sønnen til daglig jobbet delvis som pilot i Kystvakten fra Bardufoss og delvis var flytryggingsoffiser på Rygge. Han var i ferd med å ta overgang til å fly redningshelikopter, og var med på oppdraget med Hercules-maskinen for å se hvordan andre avdelinger i Forsvaret jobber, ifølge faren.

Faren: - Det ligger noe i overføringen av kunnskap

Torfinn Utne reagerer på at terrengvarslingssystemet ikke fungerte nord for 60. breddegrad, og at dette ikke var formidlet godt nok til mannskapene. Han mener opplæringen har vært mangelfull.

- Mangelen har i alle fall ikke vært beskrevet så godt som det burde vært. Det ligger noe i overføringen av kunnskap. Sannsynligvis har noen på norsk side også har visst og forstått dette. Det er ikke kommet gjennom i opplæringen når de nye flyene har blitt tatt i bruk. Det ligger en fare i det - en tror alt er likt, men så ligger det noen forskjeller som kan utgjøre en potensiell felle, sier Utne, som selv har bakgrunn som pilot i Forsvaret.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder