1000 journalister kan forsvinne

Lokalavisene må kutte

Journalistleder: – Inntektsmodellen har sviktet

KUTTER VIDERE: – Vi er på samme kostnadsjakt som alle andre Amedia-aviser. Annonsørene plasserer pengene sine andre steder, og de annonserer digitalt for en mye lavere pris, sier ansvarlig redaktør Martin Gray i Østlandets Blad. Foto:Jan Petter Lynau,VG

Avisforsker: - Avisene blir tynnere og dårligere

SKI (VG) Medietopper er bekymret for pressens rolle som samfunnsovervåker. Nå kappes det hundrevis av stillinger i en rekke mediehus.

  • Jonas Tjersland
  • Jan Petter Lynau

Artikkelen er over seks år gammel

– Avisene får mindre ressurser til redaksjonelt arbeid. Det gjør avisene tynnere og dårligere, konstaterer avisforsker Sigurd Høst ved Høgskulen i Volda.

Nærmere 1000 journalister kan miste jobben som følge av de varslede kuttene i norske mediehus.

– Reklamemarkedet alene klarer ikke å finansiere god nok journalistikk. Vi ser at underholdningen er på fremmarsj, og den gravende, seriøse journalistikken har utfordringer, sier medieekspert Lasse Gimnes i GimCom til VG.

Staben halvert

Det kappes høyt og lavt i norsk presse om dagen, men det er spesielt lokal- og abonnementsavisene som nå opplever tøffe tider.

– Når vi er ferdige med denne kuttrunden, er staben bortimot halvert på halvannet år, sier ansvarlig redaktør Martin Gray i Follo-avisen Østlandets Blad.

Den Amedia-eide avisen går heller ikke fri for kuttplanene som nå settes i verk av mediekonsernet. En halv milliard skal kappes som følge av annonsesvikt og endrede medievaner, og Østlandets Blad må kvitte seg med seks årsverk.

SLITER: Lokalavisene er i fritt fall om dagen. I fjor gikk det samlede opplaget til lokalavisene ned med 4,7 prosent. Foto:Janne Møller-hansen,VG

I starten av 2013 talte Østlandets Blad 37 årsverk. Etter kuttrunden blir staben på 20.

– Man blir jo preget, og det er slitsomt. Du føler at du ikke gjøre noe annet enn å nedbemanne, sier klubbleder og journalist Vidar Svinndal som selv tar gavepensjon og kaster inn håndkleet til høsten.

Avisens opplag har også falt dramatisk de siste årene. I 2008 hadde avisen et opplag på over 15.000, mens det falt til 13505 i 2011.

En avisomlegging i 2012 hvor avisen kuttet tre avisdager, falt ikke i god jord hos abonnentene: Opplaget raste ned til 9216 abonnenter, som er det offisielle 2013-opplaget.

– Kjempenedtur

– De som virkelig opplever tøffe tider, er de tradisjonelle papiravisene. Første kvartal i år var en kjempenedtur i annonsemarkedet både på rubrikk og merkevare hos de aller fleste lokalaviser. Det er kanskje de styggeste tallene som har vært på mange år, sier medieekspert Lasse Gimnes i GimCom.

Og det er ikke bare annonsemarkedet som svikter. Opplagene går også rett ned, og den samlede opplagsnedgangen var i fjor på 4,4 prosent. De lokale dagsavisene falt mer – med 4,7 prosent.

KUTT-GENERALEN: Konsernsjef Are Stokstad i Amedia må kutte en halv milliard kroner som følge av sviktende annonseinntekter. Foto:Terje Bendiksby,NTB scanpix

Amedia, som eier over 70 lokal- og regionaviser, skal ikke bare kutte i antall årsverk. Det jobbes også med forslag om å slå sammen nettdesker og øke bruken av fellestjenester.

– Vi frykter at mindre ressurser til lokaljournalistikken vil svekke vår evne til å utføre samfunnsoppdraget, og at vi vil mislykkes med å levere innhold som folk er villige til å betale for, sier Britt-Ellen Negård i Glåmdalen som også er leder for NJs konsernlag i Amedia.

Frykter nedbemanningen

– De fleste redaksjoner er kuttet så mye allerede at vi mener det ikke er mer å hente, sier Britt-Ellen Negård.

– Jeg er bekymret for at i digitaliseringen av journalistikken, så glemmer man at det blir mer jobb: Vi må produsere mer, levere video og fornye stoffet gjennom hele døgnet, sier Britt-Ellen Negård.

– Man kan ikke lage digitalt innhold uten å ha folk som er ute blant folk og kjenner livet på pulsen. Det er ikke tilstrekkelig å omformulere Twitter-meldinger fra politiet på kontoret, sier Negård.

- Alvorlig

Kommunikasjonsdirektør Stig Finslo i Amedia ser ikke like svart på situasjonen:

– Jeg forstår hennes bekymring knyttet til at antall journalister vil bli redusert, men forstår ikke svartmalingen av lokalavisenes framtidige rolle og muligheter til å utøve sitt oppdrag. Vi vil fortsatt være de eneste med lokal tilstedeværelse, sier Stig Finslo.

– Hvor alvorlig er situasjonen for lokalavisene?

– Selv om lokalavisene opplever et mindre fall i annonsemarkedet enn andre aviser, så er situasjonen alvorlig også for dem som følge av et kraftig fall i annonseinntektene på papir. Dette påvirker vår evne til å finansiere journalistikken, sier Finslo. Og legger til:

– Vi utfordres av lesernes vilje til å betale for innholdet digitalt på samme måte som på papir.

Amedia-direktøren sier lokalavisene må tilpasse seg en digital hverdag.

- Når våre brukere i stadig økende grad er digitale, må vi også være det, sier Stig Finslo som innrømmer at situasjonen er prekær:

- Det haster med å etablere en livskraftig digital økonomi og digital brukerbetaling.

- Safaritur

BEKYMRET: – Nå står vi midt oppe i en ny runde, og det er en krise som kommer på oss utenfra ved at inntektsmodellen har sviktet, sier leder Thomas Spence i Norsk Journalistlag (NJ). Foto:Marte Vike Arnesen,VG

Thomas Spence, leder i Norsk Journalistlag, frykter en utradering av norske avisredaksjoner.

– Det er stor fare for at det blir mer enkel journalistikk fra PC-pulten. Det å komme seg ut blir jo rene safarituren. Man vet heller ikke hvor mye maktmisbruk og saker som ikke blir belyst fordi vi er mindre til stede, sier Thomas Spence.

NJ-lederen opplyser at det siden 2008/2009 er forsvunnet vel 700 heltidsansatte journalister i Norge.

– Nå står vi midt oppe i en ny runde, og det er en krise som kommer på oss utenfra ved at inntektsmodellen har sviktet. Nå merker også lokal- og regionalavisene annonsefallet. De ikke-redaksjonelle konkurrentene stjeler store inntektsstrømmer, men uten å produsere referater fra kommunestyret og å overvåke næringsliv, politikk og økonomi, sier Spence.

Tror på kvalitetsjournalistikken

Schibsted Norge, som sitter på regionavisene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, jobber også iherdig med å møte inntektsfallet i bransjen.

– Vi ser jo at det er et akselererende fall i papirannonseringen, og vi jobber med effektiviseringstiltak i alle mediehus for å kompensere for fallet. Det er tiltak vi setter i verk i alle abonnementsmediehusene, sier konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge.

Han deler ikke bekymringen til NJ-leder Thomas Spence om at kvaliteten på journalistikken blir dårligere.

– Vi kommer til å ha mediehus som leverer kvalitetsjournalistikk, men på flere plattformer enn bare papir. Vi har bevist at vi kan levere kvalitetsjournalistikk, og det skal være mulig å ha forretning som gjør at vi kan lage god journalistikk, sier Munch

Aller-konsernet har også varslet store kutt, og Aller-eide Dagbladet skal nedbemanne med 48 årsverk.

– Mediebransjen har de siste 10 årene vært under ven voldsom endring, og VG og Dagbladet har merket denne utviklingen i sterkere grad enn abonnementsavisene. Når man nå snakker om krise, er det først og fremst fordi nå merker abonnementsavisene de samme inntektsnedgangene som det VG og Dagbladet har gjort i en tiårsperiode, sier administrerende direktør Tore Stangebye i Berner Media Holding.

Les også

  1. VG mestvinnende i internasjonal kåring

    For andre år på rad stakk VG av med flest priser i den internasjonale mediekåringen European Digital media Awards.
  2. Amedia kutter en halv milliard

    Konsernsjef Are Stokstad bekrefter at Amedia skal kutte rundt en halv milliard kroner på grunn av sviktende…
  3. Dagbladet legger ned søndagsavisen

    Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen har informert de ansatte om at søndagsavisen snart forsvinner fra…
  4. Aftenposten tar betalt på nett

    Aftenposten blir ikke lenger gratisavis på nettet. I november innfører avisa betaling for ikke-abonnenter.

Mer om

  1. Medier

Flere artikler

  1. Avisene øker opplaget igjen

  2. Pluss content

    Lysere tider i sikte?

  3. Øver på klodens farligste stoffer på den kanadiske prærien

  4. Redaksjonelt regnskap 2015: Intern selvjustis

  5. NRK-Carina mottok hetsbrev

Fra andre aviser

  1. Thomas Spence: - Tidenes mediekrise i Norge

    Aftenposten
  2. Amedia kutter 350 ansatte

    Aftenposten
  3. Større optimisme i Medie-Norge: Over 100 journalister blir ansatt

    Aftenposten
  4. BA holder betalingsmuren på avstand

    Bergens Tidende
  5. Amedia overtar Agder og Lyngdals Avis

    Fædrelandsvennen
  6. Panikken råder i Amedia

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no