Nevrolog hevder korn er farlig for hjernen

Publisert:
INNENRIKS

Norsk ekspert: Ikke godt dokumentert

Kornprodukter kan føre til demens, kronisk hodepine og depresjon, hevder amerikansk lege. Norske eksperter er skeptiske.

Doktor David Perlmutter, en anerkjent nevrolog og medlem av American College of Nutrition, mener det er en nær sammenheng mellom livsstil, vårt moderne kosthold og demens, melder nettstedet news.com.au.

Han har nettopp gitt ut boken «Grain Brain: The Surprising Truth about Wheat, Carbs, and Sugar-Your Brain's Silent Killers», hvor han hevder at å spise kornprodukter kan føre til demens, kronisk hodepine, depresjon, epilepsi og andre helseproblemer.

«Selv sunne fullkorn kan forårsake demens, ADHD, angst, kronisk hodepine, depresjon, og mye mer» heter det på hjemmesiden hans.
- Menneskelige gener har utviklet seg over tusenvis av år for å imøtekomme en høy-fett, lav-karbo diett. Men i dag mater vi våre kropper med nesten det motsatte, med tilsynelatende store effekter på hjernen vår, sier Perlmutter ifølge Forbes.

Klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo universitetssykehus, Mette Svendsen, er kritisk til påstandene.

- Ut i fra det som er gjengitt i artikkelen virker det som om nevrologen ikke har god vitenskapelig dokumentasjon av sine påstander om karbohydratenes virkning på hjernen. Her trengs det mer forskning. Før man har dette kartlagt er det viktig å holde fast ved rådene man er enige om: Å spise mer grønnsaker, belgfrukter og frukt og ellers velge fullkornsvarianter, påpeker hun.

- Hvordan ulike komponenter i kostholdet bidrar til utvikling av demens er ikke kartlagt, slår Svendsen .

Mer fett - mindre korn

Perlmutter hevder at hjernen vår trives på fett og kolesterol, men lider når vi spiser korn. Ifølge Perlmutter kan Alzheimers og andre ødeleggende sykdommer forebygges med endringer i livsstil og kosthold.

Han mener risikoen for Alzheimers kan reduseres med et kosthold med lite karbohydrater (under 60-80 gram daglig), og mener man må få i seg mer fett som ekstra virgin olivenolje, kokosolje, gressmatet storfekjøtt og villfanget fisk. I tillegg bør man trene utholdenhet og ta tilskudd med omega-3-fettsyrene DHA, mener han.

Perlmutter mener man må gå tilbake til spisevanene til urmennesket: En diett som antas å inneholde 75 prosent fett og 5 prosent karbohydrater. Til sammenligning inneholder et gjennomsnittlig amerikansk kosthold 60 prosent karbohydrater og 20 prosent fett.

Fedon: Bør spise mer grønnsaker

Den amerikanske nevrologens råd er stikk i strid med anbefalingene fra norske myndigheter.

- Vi får i oss altfor lite fiber, og grove kornprodukter er hovedkilden til dette. Vi bør få i oss 70-90 gram med fiber hver dag, sier avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet.

Norsk-greske Fedon Lindberg viser til at vi i snitt spiser vesentlig mer korn og brød enn grønnsaker, og at det burde være omvendt.

- I Norge kommer cirka 25 prosent av alle kalorier fra korn. Fullkorn og kli-delen i korn og frø har flere positive egenskaper, som lavere risiko for diabetes, hjertesykdom og tykktarmskreft. Imidlertid gjelder ikke dette fint mel, som tvert imot øker risikoen for disse sykdommene og flere andre, sier Lindberg.

Hans råd er å variere mellom glutenholdige og ikke glutenholdige frø/korn og ikke la noen enkeltmatvare, spesielt hvete, dominere kostholdet.

- Tilfellet er dessverre slik i Norge. Bytt gjerne en del brød med grønnsaker, varier type brød og kornblanding, slik at du får flere glutenfrie dager i uken. Typisk kan det være bra å spise noe som inneholder gluten annen hver dag, anbefaler han.

Spiser for lite fiber

Ernæringsfysiolog Therese Mathisen ved Thema Nutrition påpeker at mye karbohydrater i form av enkle sukkerarter eller raffinerte kilder som loff, hvitt brød, søte kornblandinger, kaker og boller i det daglige også er en ekstra belastning av insulin.

I tillegg får man for lite bidrag av viktige næringsstoffer, både fettsyrer, aminosyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Men også en ekstra belastning av insulin.

- Summen av dette blir fravær av styrkende og forebyggende næringsstoffer, og betennelsesfremmende forhold i kroppen. Derfor ser man gjerne sammenheng mellom ulike sykdommer og høyt inntak av sukkerarter. At vi nordmenn er for dårlig på frukt- og grøntinntak, har for lavt inntak av kostfiber, for høyt inntak av sukker og lavt inntak av marine omega-3 fettsyrer, kan nok forklare en del av vår sykdomsbyrde, mener Mathisen.

Hun synes likevel det er en grov påstand at man må redusere karbohydratinntaket i kosten eller unngå korn for å få bedre helse.

- Med fokus på rette karbohydrater og derfor også bedre matvarevalg, vil man kunne oppleve gode helseeffekter, og langt fra være mer utsatt for sykdom, forsetter Mathisen.

Byggeklosser

I boken «Mat med mer» av overlege Berit Nordstrand trekkes det frem at antioksidanteffekten i korn er kraftigere enn tidligere antatt.

«Havre og sammalt hvete kan ha like sterk antioksidantkraft som brokkoli og spinat», heter det i boken, som anbefaler grove kornprodukter. Fiber bidrar blant annet til et mer stabilt blodsukker og en langvarig metthetsfølelse.

- Satt litt på spissen kan vi si at vi nå finsikter oss til flere sykdomsplager ved å prioritere lysere og luftigere brød fremfor viktige byggeklosser kroppen vil ha, skriver Nordstrand i boken.

Hvis du har erfaringer om dette temaet som kan være nyttig for andre lesere, kan du skrive i kommentarfeltet under.

Her kan du lese mer om