PÅ TO HJUL: Her kommer to flyktninger fra Syria syklende inn i Norge.

PÅ TO HJUL: Her kommer to flyktninger fra Syria syklende inn i Norge. Foto: MATTIS SANDBLAD ,

Her sykler Syria-flyktningene inn i Norge og friheten

STORSKOG (VG) Tidligere kom det 10-15 asylsøkere i året via
Norges eneste grenseovergang mot Russland, Storskog i Øst-Finnmark. Hittil i år har over 160 passert grensen her, mange av dem på sykkel.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Like før klokken 17 onsdag ettermiddag ruller nok en syklist over grensen til Norge på Storskog i Finnmark. På bæreren har han en stor, blå koffert. Når han nærmer seg det okergule, norske grenseovergangsstedet ser han seg litt forvirret rundt, før han kommer bort til et lite norsk og fransk pressekorps.

Mannen forteller sitt fornavn og at han kommer fra Syria. Han opplyser at han har reist fra det krigsherjede hjemlandet via Tyrkia og Russland til Øst-Finnmark, og at reisen tok en uke. Mer får han ikke sagt, før en politibetjent ber ham komme inn i bygningen. Etter ham kommer en eldre mann. Etter de to mennene kommer en familie på seks, deriblant tre barn.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

PÅ SYKKEL: Ytterligere to flyktninger krysser grensen på Storskog i Finnmark - på sykkel. Foto: ,

«Fasttrack» til Schengen

– De fleste som kommer hit er syriske menn mellom 20 og 40 år. De opplyser at de ikke ønsker å slåss for Assad, eller bli tatt av IS. De ønsker fred, og er glade og lykkelige over å komme frem, forteller stasjonssjef Hans Møllebakken ved Kirkenes politistasjon.

Bare siden fredag har 21 asylsøkere ankommet Storskog på denne måten, mer enn det tidligere kom i løpet av et helt år.

Følg VG på Facebook!

Den nye flyktningeruten fra krigsherjede Syria via Russland til Sør-Varanger har fått oppmerksomhet, også internasjonalt. Møllebakken tror det henger sammen med syklene som blir brukt på den siste del av ruten, og vrangforestillinger om at Nordvest-Russland og Øst-Finnmark er et øde og ugjestmildt sted også på denne tiden av året.

– Faktum er: Hvis du har penger, kommer du deg fra Damaskus til Storskog på under 48 timer. Dette er en fasttrack til Schengen, sier politistasjonssjefen.

SPRENGT KAPASITET: Avdelingsleder Stein Kristian Hansen (th) ved Storskog grenseovergangssted og politistasjonssjef Hans Møllebakken frykter at strømmen av asylsøkere skal tilta. – Vi har hverken bemanning eller fasiliteter til å håndtere en ytterligere økning i trafikken, sier Hansen. Foto: Sandblad Mattis ,

Politiet: - Organisert

Mange tar fly enten fra Syria direkte, eller via Tyrkia eller Libanon, til Moskva. Deretter går turen med fly til Murmansk. Derfra går det jevnlig buss til Nikel.

VG snakker med et par fra Sør-Varanger som passerte grensen samtidig som den syriske familien. De ønsker ikke å stå frem med navn.

– Det stoppet to varebiler like ved den russiske grensestasjonen og slapp av minst seks personer med nye, fine sykler. De to som nettopp passerte har bare syklet 150 meter. Vi kan ikke forstå noe annet enn at denne trafikken er organisert, sier kvinnen til VG.

Politiet mistenker også at trafikken organiseres av bakmenn.

– Det er ingen tvil om at dette er organisert. Det handler om penger, sier Møllebakken.

Han forteller at en familie hadde rundt 80.000 kroner i dollar da de ankom grensestasjonen.

SYKKELLAGER: Her står syklene som asylsøkerne har forlatt etter siste etappe av reisen fra krigsherjede Syria. De fleste av dem er helt nye. Foto: Sandblad Mattis ,

Ikke lov å passere til fots

Det at asylsøkerne kommer på to hjul over grensen skyldes russiske grenseregler, ikke desperasjon, forteller Møllebakken.

– På russisk side er det ikke lov å passere grensen til fots. Du må enten være kjørende eller syklende. De fleste av syklene er helt nye, på noen av dem henger plasten fortsatt på skruene. En fortalte at han hadde betalt 190 dollar for sin.

Sykkeltrafikken har økt etter at politistasjonssjefen i forrige uke gikk ut og advarte norske og russiske bilister mot å frakte personer uten gyldige reisedokumenter til grensen.

En russisk statsborger, som driver et lite transportselskap, er bøtelagt for å ha fraktet asylsøkere til grensen uten å sjekke om de hadde gyldige papirer.

To asylsøkere pågrepet

De første asylsøkerne kom til Storskog i februar. Trafikken toppet seg i sommer. Hittil i år har 166 kommet til Øst-Finnmark, 163 av dem over Storskog.

Det overveldende flertallet er syrere, men de kommer også fra Russland, Ukraina, Tyrkia, Makedonia, Marokko, Tunisia og Armenia.

Tidligere denne uken ble to syriske statsborgere pågrepet i Neiden, mistenkt for innbrudd i en kro og en hytte. Politiet vet foreløpig ikke hvordan de er kommet inn i landet.

– Syklene de hadde var stjålet i Kirkenes. De hadde ingen dokumenter på seg. Vi spør oss selv hvordan de kom seg inn i landet. Var det skjult i bil via Storskog, i et skip til Kirkenes eller har de krysset grensen på annen måte. De hevder selv at de kom fra Finland, sier politistasjonssjefen.

Kapasiteten sprengt

Kapasiteten på Storskog grensepasseringssted, som er dimensjonert for å håndtere den ordinære norsk-russiske trafikken, nærmer seg nå bristepunktet, forteller avdelingssjef Stein Kristian Hansen ved Storskog grenseovergangssted.

– Storskog har ikke de fasilitetene som trengs for å ta vare på asylsøkerne på en verdig måte. Og nå går vi mot høst og vinter, sier Hansen.

Alt han har å tilby er en liten sofakrok, hvor asylsøkerne kan bli sittende og vente i flere timer mens politiet betjener vanlige reisende. Deretter fraktes de til Kirkenes, hvor de plasseres på første tilgjengelige fly til Oslo. Der blir de tatt hånd om av Politiets Utlendingsenhet.

Politiet i Øst-Finnmark frykter nå at antallet asylsøkere vil øke ytterligere, etter at ruten blir kjent i internasjonal presse og på sosiale medier.

– Det er ingen grunn til å tro at dette vil stoppe opp, sier Møllebakken.

Også sykkellageret i nabobygget er i ferd med å fylles opp. VG teller 37 sykler, de aller fleste av dem splitter nye.

– Vi vet ikke helt hva vi skal gjøre med dem. Vi vurderer å ta kontakt med Sør-Varanger kommune og flyktningetjenesten og høre om de har bruk for dem, sier politistasjonssjefen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder