Ekspert om tunnelulykken: Dette skal ikke skje

Festet mellom bil og henger røk tvers av

VÅGSØY/BERGEN (VG) Tankbilen var EU-godkjent i fjor høst og til teknisk kontroll i vår. Likevel røk draget på tilhengerfestet tvers av midt i en undersjøisk tunnel onsdag.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Oi. Det har røket tvers av. Dette er sånt som ikke skal skje, sier Rune Damm, teknisk rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund, da VG viser ham bildet av hengerfestet.

Det var onsdag formiddag at en tilhenger med lastet med 16.500 liter bensin krasjet inn i fjellveggen i Skatestraumtunnelen i Sogn og Fjordane. Tilhengeren løsnet fra en tankbil midtveis i den undersjøiske tunnelen.

Sammenstøtet førte til en større eksplosjon, og politiet fryktet en stund at tunnelen skulle kollapse. Vitner fortalte VG at det kom masse svart røyk ut av tunnelen, og at det smalt kraftig.

Føreren av tankbilen har forklart at festet mellom bil og henger var slitt på midten. Det overrasker eksperter på feltet som VG har snakket med.

– I alle tilfeller er det ikke mulig å gjøre feil når du kobler slike koblinger. Dersom noe er galt, skal det ikke være mulig å komme så langt, sier Damm.

Bakgrunn: Eksplosjon i Skatestraumtunnelen

Sjåføren av tankbilen til VG: – Jeg ble litt skjelven

DRAMATISK: Krasjen utløste flere eksplosjoner og stor røykutvikling. Foto:Daniel Restad,

– Enestående merkelig

Damm understreker at sikkerhetskravene for tankkjøretøy er svært strenge.

Han får støtte fra forsker Torkel Bjørnskau fra Transportøkonomisk Institutt (TØI). Han har vært med på en kartlegging av kjøretøybranner i norske veitunneler. Han er også svært overrasket over det som oppgis som årsak til ulykken.

Bjørnskau tar sine forbehold ettersom detaljene i ulykken fortsatt ikke er på det rene, men trafikkforskeren betegner ulykken som har inntruffet, som «svært uvanlig og overraskende».

TANKBILSJÅFØR: Tore Myrestrand sier til VG at han ble litt skjelven da hengeren eksploderte. FotoOdin Jæger,

– Min første reaksjon da jeg fikk høre om ulykken, var at det var enestående og påfallende merkelig, sier han.

Han legger til at slike ulykker nesten aldri har skjedd med den typen transport og undrer seg om ulykken kan skyldes en produksjonsfeil på hengefestet.

– Store tankbiler med farlig gods er kjent for å ha den beste sikkerheten, derfor er det spesielt merkelig, sier Bjørnskau.

VGTV: Se den voldsomme tunnelbrannen

Les også: De var 30 sekunder unna å havne midt i eksplosjonen.

Sjåføren tror bratt stigning spilte inn

Sjåfør Tore Myrestrand mener det ikke er noen grunn til å tro at det var noe skade på hengerfestet, men hvorfor hengeren slet seg vet han ikke.

– Det blir bare spekulasjoner, men det var lett å se at draget har slitt mellom bil og henger. Selve hengerfestet har ikke slitt seg. Det kan være tretthetsbrudd, men alle godkjenninger var i orden. Det er ufattelig at slikt skjer.

– Så det kom helt ut av det blå?

– Ja, det gjorde det. Jeg kan ikke huske å ha hørt om at eg slikt drag har slitt seg før, sier Myrestrand.

Han ser ikke bort i fra at den bratte stigningen i tunnelen kan ha spilt inn.

– Belastningen i motbakken har nok gitt en ekstra påkjenning, sa Myrestrand til VG sent onsdag kveld.

Statens vegvesen: – Gjenoppbyggingen kan ta måneder

Vitner til VG: – Det smalt kraftig

Foto: ,

Berømmer sjåføren

Sjåføren av tankbilen var på jobb for Måløy Havneservice da ulykken skjedde. Også for dem er det et mysterium at festet mellom bil og henger kunne ryke.

– Vi har ikke noen ide om hvordan det kan ha skjedd. Jeg tror ingen har opplevd det før, sier daglig leder i Måløy Havneservice AS, Bent Hammersvik.

Han forteller at bilen var til EU-kontroll i fjor høst, og til teknisk kontroll i mai 2015.

– I sånne kontroller får man pålegg hvis noe er galt, og så må man utbedre det. Alt er gjort etter boka, forsikrer han.

Han berømmer sjåføren, som holdt hodet kaldt. Da han fikk se at det sprutet bensin ut av hengeren, tenkte han med en gang på varslingsplanen.

– Han er vår helt oppi det hele, sier Hammersvik.

Bratt tunnel

Enkelte har også pekt på at forhold ved tunnelen kan ha hatt en betydning.

Ifølge Samferdselsdepartementets tunnelsikkerhetsforskrift skal alle tunneler gjennomgå en risikoanalyse. I tunneler med stigning på mer enn 3 prosent skal det være iverksatt ekstra sikkerhetstiltak. Skatestraumtunnelen har en stigning på 10 prosent.

– Det er ekstremt bratt. Norge har fått noen dispensasjoner på dette nettopp på grunn av at de er undersjøiske og fordi det er lite trafikk. Men det kommer nok ikke til å bli bygd nye tunneler med så høy stigning. Det er for bratt, sier NAFs tunnel-ekspert Egil Otter.

– Det som blant annet kan utløse brann i tunneler med så høy stigning er varmgang i bremser eller overopphetet motor. Så høy stigning er forbundet med ekstra risiko, sier Otter.

Etterforskning

Bjarte Skaugset i Vegdirektoratet kan ikke si noe om den høye stigningen i tunnelen kan ha ført til at hengerdraget ble slitt av da ulykken skjedde.

­– Det blir antakeligvis en etterforskningssak. Politiet vil se på det, sier Skaugset til VG.

Det har politiet bekreftet at de vil gjøre.

Rune Damm mener det er gode muligheter for å få klarhet i hva som skjedde.

– I alvorlige ulykker blir UAG-gruppa til Statens vegvesen koblet inn. Det ser jeg som naturlig at blir gjort i denne saken. Før de har kikka på det, er det vanskelig å si noe sikkert om hva som kan ha skjedd.

– Sjansen for at vi får et fullgodt svar, er stor, ettersom bilen har kommet seg ut av tunnelen. Dersom det er riktig at det er hengerfestet som har røket, vil sjåføren ha fått med seg den delen av draget som sitter fast i bilen, ut av tunnelen. Og da går det an å analysere hva som har skjedd, sier Damm.

Ifølge veivesenet er skadene på Skatestraumtunnelen ekstremt store - så store at arbeidet med gjenoppbyggingen kan ta måneder.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder