KLAR FOR AVGANG: Transportkomiteens leder, Linda Hofstad Helleland, vil at blant annet Flytoget skal få konkurrere om å kjøre tog på strekninger landet rundt. I dag opererer Flytoget kun på strekningen mellom Drammen og hit, til Oslo Lufthavn på Gardermoen.
KLAR FOR AVGANG: Transportkomiteens leder, Linda Hofstad Helleland, vil at blant annet Flytoget skal få konkurrere om å kjøre tog på strekninger landet rundt. I dag opererer Flytoget kun på strekningen mellom Drammen og hit, til Oslo Lufthavn på Gardermoen. Foto:Frode Hansen,VG

Ny jernbanereform: Slik vil Høyre knuse NSBs togmonopol

Regjeringen i møter med flere utenlandske togselskaper

INNENRIKS

Allerede om et drøyt år bør den storstilte avviklingen av NSB-monopolet på jernbanen være i gang, mener Høyres Linda Helleland.

Publisert: Oppdatert: 04.09.14 09:08

Listen på de ni strekningene Helleland nå presenterer er en oversikt over hvor hun og Høyre mener regjeringen bør starte med konkurranseutsetting av jernbane-nettet i Norge:

• Bergen – Voss (Bergensbanen)
• Stavanger – Egersund (Jærbanen)
• Oslo S – Kristiansand - Egersund (Sørlandsbanen)
• Oslo – Skien (Vestfoldbanen) (IC-strekning #1)
• Steinkjer – Trondheim – Melhus (Trønderbanen, «Trondheimspendelen», som nylig ble utvidet til Melhus)
• Oslo – Halden (Østfoldbanen) (InterCity-strekning #2)
• Oslo – Lillehammer (IC-strekning #3)
• Bodø-Fauske
• I tillegg til dagens allerede konkurranseutsatte Gjøvikbane

Målet: 2016

Hun mener det er viktig at NSB-monopolet blir knust av regjeringens blåblå slegge så fort som mulig.

– Jeg håper å se de første konkurranseutsatte togene på skinner i 2016, sier Helleland.

I Høyre/Frp-regjeringens politiske plattform er de to partiene enige om at de skal gjennomføre en stor jernbanereform i løpet av fireårsperioden.

Tidligere i år varslet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at regjeringen vil foreslå å konkurranseutsette enkeltstrekninger.

Helleland, som leder Stortingets transportkomité, peker på risikoen for at et eventuelt regjeringsskifte i 2017 vil kunne reversere arbeidet om de ikke kommer i gang nå.

– Vi skal skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake. Dette skal bli en modernisering på linje med da Høyre liberaliserte telemarkedet.

Som å åpne matbutikkene

Hun mener det kun er nostalgi som driver forsvarerne av NSB-monopolet.

– Statsmonopoler skal være godt begrunnede og svært veldrevne for å kunne forsvares. NSBs monopol er ingen av delene, sier hun, og legger til:

– Å være mot at Flytoget og andre får konkurrere med NSB om å gjøre norsk togtilbud bedre vil for ettertiden være like ufornuftig som det i dag fremstår at mange var mot å utvide åpningstidene i butikkene på 80-tallet, sier Helleland.

Ved en konkurranseutsetting av strekningene vil det bli opp til Staten å bestemme hvilke krav som skal stilles til de private selskapene som ønsker å tilby togtjenester.

NSB må skjerpe seg

I en slik konkurranse kan også dagens NSB få delta, på linje med utenlandske aktører.

– Dette medfører ikke at NSB forsvinner, men at NSB må skjerpe seg. Vi blir rent ned av utenlandske selskaper som ønsker å komme til Norge for å drive tog, i tillegg til at vi har Flytoget og NSB her fra før.

Statssekretær John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet sier de allerede har hatt en rekke møter med utenlandske togselskaper som vurderer å etablere seg i Norge.

Utlendinger i regjeringsmøter

– Vi har hatt kontakt med franske Keolis, Hong Kong-baserte MTR, som blant annet driver T-banen i Stockholm og tyske Deutsche Bahn, sier Aarset.

Han vil ikke tidfeste når jernbanereformen er klar, men sier regjeringen har kommet langt i arbeidet.

– Vi håper at konkurransen på jernbanesporene vil være i gang før denne stortingsperioden er over i 2017, sier Aarset.

Men i Arbeiderpartiet er de ikke spesielt imponerte over Høyres skrytelister og heller ikke over den utenlandske interessen.

– Hun får skvise så mye hun vil

– Det er ikke akkurat mor Theresa som står og banker på døren og vil drive jernbane i Norge. Dette er selskaper som kun er ute etter å tjene mest mulig penger, og jeg er redd for at dette vil sette vedlikehold, sikkerhet og andre ting til sides for å prioritere å lage en pengemaskin, sier transportpolitisk talsperson Eirin Sund (Ap).

Tempoet i Høyres jernbanesatsing blir hun derimot ikke skremt av.

– Linda Helleland får skvise så mye hun bare vil. Jeg tror det eneste hun oppnår er å skvise ut den norske jernbanen slik vi kjenner den i dag, sier Sund.

Her kan du lese mer om